Lovitura dura pentru producatorii de gaze si romanii de rand: Guvernul pregateste dublarea taxelor
gazgaze onshorelege exploatare gaze
Valoarea taxelor platite statului de producatorii de gaze se va dubla, iar sumele care vor ramane la Petrom si Romgaz se vor limita la doar 5% din preturile la care vor vinde gazele. Aceasta masura ar putea intra in vigoare, daca Parlamentul va adopta propunerea legislativa de modificare a sistemului fiscal aferent exploatarilor de gaze onshore, asa cum este ea pe masa deputatilor si senatorilor, in acest moment.
Romanii, victime colaterale ... din nou
In goana dupa mai multi bani la buget, Guvernul "omite" faptul ca pune birul si mai mult pe cetateni, deoarece producatorii de gaze nu vor suporta costurile suplimentare din buzunarele proprii, ci acestea se vor reflecta in facturile platite de romani. Aceiasi romani care se bucura in aceste zile, dupa ce Guvernul le-a promis ca va mari salariul minim brut pe economie cu o suta si ceva de lei.
E posibil ca numai o factura la gaze pe timp de iarna sa anuleze majorarea salariala, nu mai punem la socoteala faptul ca se va scumpi si electricitatea, iar alimentele au deja un avans bun de cateva procente fata de pretul de la inceputul anului.
Petrolistii au scris parlamentarilor: “Noul regim fiscal pune in pericol productia de gaze a Romaniei”
Revenind la consecintele care vor aparea in cazul in care Parlamentul voteaza actuala forma a legii exploatarilor de gaze onshore, petrolistii spun ca noul regim fiscal pune in pericol productia de gaze a Romaniei.
Asociatiile companiilor care extrag petrol si gaze din Romania au trimis parlamentarilor o scrisoare in care explica efectele inaspririi sistemului de taxare pe care alesii vor sa il impuna producatorilor de gaze. ROPEPCA si FPGG, cele doua asociatii care reprezinta companiile implicate in explorarea si exploatarea de petrol si gaze din Romania spun ca "acest nou regim fiscal va afecta negativ viabilitatea unei parti semnificative din industria gazului natural din România, punand în pericol investitiile noi si implicit productia interna de gaz."
"Economia Romaniei va fi lipsita de investitii viitoare consistente in aceasta industrie, intrucat acestea vor deveni neeconomice in contextul reglementarilor propuse. Este important de mentionat ca investitiile in industria titeiului si a gazelor naturale au totalizat, in ultimii 5 ani, aproximativ 6 miliarde de euro”, scrie in document.
Schimbarile esentiale privind legislatia exploatarii de gaze onshore
Impozitul pe veniturile suplimentare din liberalizarea pretului la gaze nu se vor calcula in functie de preturile la care gazele sunt efectiv vandute, ci in functie de preturile de la Central European Gas Hub (CEGH) din Austria, ca in cazul redeventelor, care se platesc la acest pret dupa o decizia a autoritatilor romane luata in primavara.
O alta propunere vizeaza modificarea formulei de calcul a impozitului. Este eliminata deductibilitatea redeventelor la calculul impozitului suplimentar la gaze. Practic, se va plati impozit la impozit, dat fiind ca impozitul suplimentar se va aplica pretului si redeventei platite deja, dat fiind ca aceasta nu mai este deductibila.
Tot referitor la investitii, este eliminata posibilitatea "reportarii" investitiilor, existenta in cadrul actual. Aceasta permite utilizarea sumelor din perioade cu investitii mai mari, pentru a reduce cuantumul impozitului datorat in perioade cu investitii mai reduse.
Mai mult, in amendamentele aduse formulei de calcul al impozitului suplimentar, posibilitatea deducerii investitiilor nu apare decat pentru preturile din prima transa, mai mici decat 85 de lei/MWh, deci nu este exclus ca pentru preturile mai mari de 85 de lei/MWh, operatorii sa nu aiba deloc posibilitatea deducerii investitiilor, asa cum se intelege din proiectul de taxare.
Care vor fi consecintele directe ale acestui proiect?
Impozitul suplimentar asupra veniturilor suplimentare obtinute ca urmare a dereglementarii preturilor din sectorul gazelor naturale a fost introdus in 2003. Impozitul se calculeaza prin aplicarea unor procente de 60% si, respectiv, de 80% din veniturile suplimentare obtinute din preturi de vanzare cuprinse intre 45 si 85 de lei/MWh de gaz, si, respectiv peste 85 de lei.
Potrivit noilor reglementari, urmeaza ca impozitul sa se aplice si el la pretul de referinta al gazelor de pe piata spot din Austria, nu la pretul efectiv cu care vand pe piata romaneasca Petrom si Romgaz gazele pe care le scot din Romania, asa cum se intampla acum. Coroborat cu celelalte prevederi, asta face ca nivelul efectiv de taxare sa se dubleze fata de nivelul actual, potrivit unor calcule facute, la solicitarea noastra, de Federatia Patronala de Petrol si Gaze din Romania (FPPG).
In luna noiembrie, spre exemplu, pretul mediu al gazelor pe Bursa Romana de Marfuri, cea mai lichida platforma de tranzactionare din Romania, a fost de circa 90 de lei MWh. Acum, impozitul se plateste la acest pret.
Daca noul cadru de taxare va intra in vigoare, acest impozit se va plati pentru pretul spot de la CEGH, care este insa mult mai mare, in acest caz de 121 de lei/MWh, cat s-a inregistrat in noiembrie la CEGH. Asta desi nici Petrom nici Romgaz nu au obtinut acest pret pe gazul vandut.
Calculele arata asa: in momentul actual, redeventa (socotita la o medie de 8%) si impozitul suplimentar aduc statului venituri de 28 de lei/MWh, la acest pret de 90 de lei/MWh. Dupa implementarea noului sistem de taxare, cu toate prevederile lui, din cele doua taxe statul va incasa 55 de lei, adica dublu, bani pe care Petrom si Romgaz vor fi obligate sa-i plateasca, din acelasi pret obtinut, de 90 de lei/MWh.
Ce ramane? Dupa plata acestor impozite, socotind acelasi pret de 90 de lei, rezulta asadar ca Petrom si Romgaz raman, in aceasta faza, cu 35 de lei pe MWh de gaz pe care l-au scos din pamant si l-au pus pe piata.
Acesti 35 de lei includ toate costurile companiilor si castigul aferent. Potrivit FPPG, costul total al Romgaz (la Petrom este mai complicat de calculat, pentru ca exista zacaminte de petrol si gaze asociate, iar costul este mai mare), cu tot cu investitiile facute, este de circa 28 de lei/MWh.
Asadar, ar ramane un castig de 7 lei/MWh, la care se se aplice impozitul standard pe profit de 16%, dar nu e doar atat. Oficialii FPGG au explicat ca trebuie sa plateasca impozitul pe profit si pe costul amortizarii, pentru ca unele cheltuieli nu mai sunt deductibile, astfel ca, in total si in cel mai bun caz producatorii mai raman cu 5 lei din cei 90 cu care au vandut un MWh de gaz. Adica doar 5,5% din acel pret.