Lovitura de la ANAF pentru firme, in primele zile ale ANULUI NOU
modificari fiscaleanafraportare cifra de afaceritermene depunere situatii financiare
In primele zile ale anului 2025, ANAF introduce modificari importante care vor impacta companiile din Romania, inclusiv cele care aplica standardele internationale de contabilitate. Noile reglementari vin cu cerinte suplimentare privind raportarile contabile si cu termene mai stricte pentru depunerea situatiilor financiare anuale.
Raportarea cifrei de afaceri nete pe teritoriul Romaniei devine obligatorie
Una dintre principalele noutati din cadrul noilor reglementari este obligativitatea raportarii distincte a cifrei de afaceri nete realizate exclusiv pe teritoriul Romaniei. Aceasta modificare vizeaza firmele care depun raportari contabile anuale la ANAF, iar evidentierea veniturilor se va face atat in formularul „Situatia veniturilor si cheltuielilor” (Cod 20), cat si in formularul „Date informative” (Cod 30).
Aceasta cerinta va fi aplicata in premiera pentru raportarile aferente anului 2024. Pana acum, companiile mentionau doar cifra de afaceri corespunzatoare activitatii principale desfasurate. Prin aceasta masura, ANAF isi propune o mai mare transparenta fiscala si un control mai strict asupra veniturilor generate in Romania.
Termene mai stricte pentru depunerea situatiilor financiare
O alta modificare importanta vizeaza termenele de depunere a situatiilor financiare anuale. Daca pana acum firmele aveau la dispozitie 150 de zile de la incheierea exercitiului financiar, incepand cu 2024, termenul-limita este stabilit pe 31 mai a anului urmator. Pentru asociatii, fundatii si alte organizatii non-profit, termenul a fost fixat la 30 aprilie.
Acest nou calendar este parte a eforturilor autoritatilor de a armoniza procesele fiscale si de a reduce riscurile ca firmele sa-si piarda statutul de microintreprindere din cauza nerespectarii termenelor de raportare.
Clarificari privind semnarea situatiilor financiare
Proiectul de ordin publicat de
Ministerul Finantelor aduce si clarificari privind semnarea situatiilor financiare. Acestea vor trebui semnate atat de reprezentantul legal al companiei (administratorul sau persoana responsabila cu gestionarea entitatii), cat si de directorul economic, contabilul-sef sau alta persoana imputernicita in acest sens. Modificarea vizeaza asigurarea unei mai mari responsabilitati si acuratete in procesul de raportare contabila.
Noile cerinte impuse de ANAF reprezinta o schimbare majora pentru companiile care opereaza in Romania, in special pentru cele care activeaza pe piete multiple si trebuie sa evidentieze separat veniturile din tara. Consultantul fiscal Loredana Mihaila a explicat ca aceste modificari sunt importante pentru alinierea la cerintele Planului National de Redresare si Rezilienta (PNRR), dar implica si o crestere a volumului de munca pentru echipele financiare.