Legea UBER a trecut de Senat cu MODIFICARI IMPORTANTE
uberboltyangoridesharinglegea ubertransport alternativtaximetrietaxi
In plenul de luni, Senatul Romaniei a adoptat OUG 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator. OUG adoptata de Senat ca prima camera sesizanta prevede prelungirea termenului de tranzitie pentru persoanele fizice si juridice care deruleaza activitati de transport alternativ de persoane.
Termenul de tranzitie pentru cei care desfasoara activitati de transport alternativ de persoane a fost prelungit de la data de 1 noiembrie 2019, cat era in forma propusa de Guvern, pana la 1 februarie 2020.
OUG in cauza va fi dezbatuta de Camera Deputatilor, for decizional in acest caz.
In luna iunie, dupa ce Guvernul a adoptat OUG care reglementeaza activitatea companiilor precum Uber, Bolt sau Yango, Razvan Cuc, ministrul Transporturilor, a spus ca "ordonanta de Urgenta are in vedere definirea activitatilor de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia si a tuturor actorilor implicati, modalitatea de reglementare a platformelor digitale si a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obtinute in urma acestor activitati, atat de conducatorii auto cat si de operatori, cat si stabilirea obligatiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducatorii auto”.
Citeste si:
Motorul economic al Europei si principalul partener al Romaniei este in declin. Gloria Germaniei se stinge
Conform noilor prevederi, sunt incluse o serie de conditii obligatorii, de care soferii si companiile de ride-sharing trebuie sa tina cont in mod obligatoriu. Spre exemplu, toti soferii trebuie sa aiba cel putin 21 de ani, sa detina permisiul de conducere categoria B de cel putin doi ani si sa detina aviz psihologic si medical, dar si un certificat de atestare a pregatirii perofesioanel pentru transportul de persoane in regim de inchiriere.
Totodata, soferii trebuie sa “aiba o tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul, sa nu refuze efectuarea cursei in conditiile initial agreate, sa nu solicite plata de catre pasager a unei alte sume de bani in schimbul activitatii de transport efectuate, sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.” (asta este valabil si pentru taximetristi).
Nu in ultimul rand, platforma digitala trebuie avizata tehnic anual de Ministerul Comunicatiilor.
Exista si conditii speciale pe care trebuie sa le indeplineasca masinile destinate activitatii de ride-sharing:
-sa aiba maxim 5 locuri, inclusiv locul conducatorului auto;
-sa aiba inspectia tehnica periodica (ITP) realizata la fiecare 6 luni; (in mod normal, ITP-ul se face o data la doi ani pentru masini cu o vechime mai mica de 12 ani)
-la momentul cursei trebuie sa corespunda normelor tehnice privind siguranta circulatiei rutiere, protectia mediului si utilizarea conform destinatiei;
-sa detina copia conforma a autorizatiei pentru transportul alternativ.
-sa nu fie mai vechi de 15 ani
-autoturismele pot fi in proprietatea soferilor, sau in leasing, or prin inchiriere sau comodat.
-sa fie usor de recunoscut in trafic, prin afisarea unor semne distinctive (un ecuson care sa contina numarul de inmatriculare si denumirea platformei pe care este acceptat autoturismul).