Jucaria care a creat o adevarata isterie mondiala!
Este vorba despre Tamagotchi, un mini-computer in forma de ou, cu un ecran LCD si cu 3 butoane, care iti permite sa „cresti†un animalut virtual! E o jucarie pentru care clientii au ajuns sa se bata (la propriu) si al carei pret pe piata neagra a fost la un moment dat de 20-60 de ori mai mare decat cel oficial.
Concret, atunci cand pornesti Tamagotchi-ul pentru prima oara, trebuie sa optezi pentru tipul de animalut dorit (o gaina, un purcel, un catel, un dinozaur etc.), dupa care pe ecran iti apare un ou din care, peste o jumatate de ora, iese un pui.
Din acel moment, soarta micutei creaturi virtuale este in mainile tale: ea are nevoi, ca orice animal real (trebuie hranita, spalata, distrata, culcata etc.), iar aceste nevoi i le poti satisface prin intermediul celor 3 butoane. Jucaria iti da semnale luminoase si acustice (ca un chitait) ori de cate ori animalutului ii trebuie ceva si – atentie! - trebuie sa reactionezi prompt, altfel animalutul „sufera” si poate chiar sa „moara”!
Marele avantaj al acestei jucarii este ca le dezvolta copiilor simtul responsabilitatii. Toti psihologii recomanda de altfel ca, in masura posibilitatilor, cei mici sa creasca un animal (de obicei, un caine). Crescand un animal, ei vad imediat ce rezultate au actiunile sau non-actiunile lor (animalul reactioneaza daca este neglijat) si, implicit, devin mai responsabili.
Iar aceasta responsabilitate se manifesta si pe alte planuri – copiii sunt mai disciplinati, acorda mai multa atentie temelor, incep sa ia mese regulate (ca si favoritul lor) si, per ansamblu, invata sa se descurce singuri.
Sigur, Tamagotchi nu este chiar un animal de casa, dar „functioneaza” cam la fel, in sensul ca cere permanent atentie si actiuni concrete. Intocmai ca un animal real, el nu poate fi uitat intr-un colt, deoarece efectele negative se vad imediat. Cu ghilimelele de rigoare, el se intristeaza, nu se mai joaca, slabeste, nu mai creste, se imbolnaveste si, daca lipsa de atentie persista, moare! Astfel responsabilitatea de care vorbeam mai sus este cat se poate de reala, desi animalul in sine nu este real!
Tamagotchi ajuta deci la dezvoltarea sanatoasa a copiilor. Fara un minimum de responsabilitate, ei sunt in mod natural imprastiati, neglijenti si fara cea mai mica preocupare pentru ordine, curatenie, disciplina – trasaturi care, necorectate, devin obiceiuri si persista si in adolescenta si chiar si mai tarziu, cand vor fi adulti.
Sigur, daca Tamagotchi ar fi fost o jucarie strict educativa, in mod cert nu s-ar fi bucurat de un asemenea succes. Ea este insa si o jucarie foarte distractiva si asa se explica faptul ca, din 1996 incoace, de cand a fost lansata de compania japoneza Bandai, a fost extrem de solicitata, dand nastere si unor episoade interesante:
• In Japonia cererea a fost imensa. La 6 luni de la lansare, oamenii inca se mai imbulzeau in fata magazinelor si se bruscau pentru a intra in posesia unui Tamagotchi. Magazinele aveau ore fixe de aprovizionare si trebuia sa fii acolo, altfel nu aveai nicio sansa sa cumperi un exemplar. Un transport de 1.000 de bucati se epuiza in mai putin de 45 de minute;
• Un caz intens mediatizat a fost acela in care 4 adolescenti si-au fost atacat un coleg de scoala, strict pentru a-i lua Tamagotchi-ul. Dupa o urmarire in care au fost implicate mai multe echipaje de politie si un elicopter, jucaria a fost recuperata si returnata proprietarului;
• 4 milioane de Tamagotchi au fost vandute doar in Japonia (la un pret de cca 16 $). Cca 3% din populatia acestei tari are sau a avut un Tamagotchi;
• Compania producatoare Bandai a anuntat la un moment dat ca ofera gratis un Tamagotchi tuturor celor care detin cel putin 1.000 de actiuni ale companiei. Ca urmare, multi au cumparat actiuni, fapt care a dus la o crestere considerabila a pretului acestora;
• Cand a fost lansat in SUA, in 1997, Tamagotchi avea deja precomenzi de 6 milioane de bucati, in valoare de 80 de milioane $. Jucariile erau livrate magazinelor in camioane blindate si stocuri de mii de bucati se epuizau in doar cateva ore.
Tamagotchi a inregistrat per total vanzari de 82 de milioane de bucati si nu se compara, deci, cu papusa Barbie, cubul Rubik, super-pistolul cu apa sau transformerii – jucarii vandute, fiecare, in sute de milioane de exemplare. Dar componenta sa educativa s-a dovedit foarte importanta si a constituit un avantaj clar pentru orice parinte, un avantaj dificil de obtinut prin mijloace clasice (stabilirea de reguli, stat cu gura pe copil, pedepse).
Sa mai spunem in final ca numele de Tamagotchi vine de la cuvantul japonez „tamago”, care inseamna
ou, si de la cuvantul englezesc “watch”, care inseamna
a supraveghea.