Practic, in locul colegilor de munca, prietenilor cu care ne vedeam la sfarsitul programului si iesirilor din weekend a aparut siguranta, aceasta preluand astfel primul loc in topul prioritatilor pe care le aveam.
O astfel de schimbare radicala a stilului de viata pe care il urmam nu are insa cum sa nu lase urme, mai mult sau mai putin accentuate.
Multi angajati au fost afectati de lipsa interactiunilor cu colegii de birou. „Noi suntem niste fiinte sociale. Noi functionam si putem performa daca avem alti oameni in preajma. Oamenii vor avea un sentiment de singuratate daca nu vor veni la birou”, mentiona Daniel Metz, Presedinte al Consiliului de Administratie NTT DATA Romania, intr-un interviu din octombrie 2021.
Intr-adevar, lipsa de comunicare si interactiune cu alte persoane a fost una dintre principalele probleme cu care s-au confruntat angajatii in perioada pandemica. Rutina mersului la birou a fost intrerupta brusc, iar o astfel de „ruptura” poate avea efecte importante mai ales asupra psihicului si starii generale de spirit.
O alta problema creata de dinamica lucrului de acasa a fost disparitia delimitarii dintre conceptele de „acasa” si „la birou”. Practic, spatiul locuintei, pe care il asociem relaxarii si starii de bine a inceput sa se confunde cu cel al biroului, unde productivitatea primeaza si exista o stare mai ridicata de alerta. Asta a dus si la un nivel mai ridicat de stres, o senzatie de munca neintrerupta si o disparitie a acelei stari de relaxare de care aminteam.
Work from home ar putea fi un amestec perfect intre confortul oferit de lucrul din propria casa si capacitatea de a fi la fel de productiv ca la birou pentru anumiti angajati. Asta implica insa eforturi importante, precum abilitatea de a distinge dintre spatiul (si timpul) de munca si cel rezervat activitatilor din locuinta sau incercarea de a transforma o camera a locuintei intr-un spatiu cat mai apropiat de cel de la birou.
Un alt aspect pozitiv al lucrului remote pentru angajati il reprezinta usurinta cu care isi pot cauta un alt loc de munca. De altfel, majoritatea business-urilor au si instituit politici conform carora prima runda de interviuri de angajare va fi desfasurata la distanta, spune Nicholas Bloom, profesor de economie la Universitatea Stanford.
„Lucrul de acasa le-a permis angajatilor sa aiba cu mult mai multa usurinta interviuri pentru alte joburi. Iti poti schimba locul de munca intr-o singura zi” mai spune Bloom.
Pandemia pare, pentru moment, data uitarii (sau mai putin importanta decat anterior). Acest lucru a dus, in mod natural, la o incercare a revenirii la „normalitate”, la ceea ce consideram anterior ca fiind o rutina obisnuita: intoarcerea la birou. Multe companii au pus deja in practica reguli pentru revenirea la birou, unele optand pentru sisteme hibrid, care cheama angajatii la locatie cate 2 sau 3 zile pe saptamana, lasandu-i in restul timpului sa lucreze de acasa. „Desi experienta noastra generala in ceea ce priveste munca de la distanta a fost una buna, credem ca realizarea unor noi conexiuni sociale si reinnoirea celor vechi sunt esentiale pentru o productivitate mai mare si mai multa implicare” arata Richard Lobo, Head HR al Infosys.
Sistemul hibrid pare sa fie una dintre cele mai bune solutii de a-i reobisnui pe angajati cu munca la birou si tot ceea ce implica aceasta, fiind o revenire graduala la status quo-ul dinaintea pandemiei.
Probleme exista insa in continuare, iar multi angajati nu se feresc sa se faca auziti in acest sens. De pilda, in Statele Unite, nu mai putin de doua treimi din angajati spuneau ca se tem de intoarcerea la birou anul trecut, fiind un motiv de stres pentru acestia. Chiar daca teama principala a acestora, COVID-19, si-a mai pierdut din fear factor, ramane un motiv ce poate fi invocat pentru a evita intoarcerea la birou.
Beneficiile revenirii intr-un astfel de mediu nu pot fi insa trecute cu vederea. Studiile au aratat ca revenirea la birou poate imbunatati productivitatea, reduce sentimentul de singuratate si - mai ales - poate restabili acea balanta intre spatiul de lucru si spatiul de acasa, atat de pretioasa pentru bunastarea unei persoane.
Interactiunea cu colegii de echipa, fata in fata, reprezinta unul dintre cele mai mari atuuri in favoarea unui format de munca „clasic” sau hibrid. Poti discuta mult mai rapid si mai pe larg cu acestia despre problemele cu care te confrunti, te pot ajuta sa le rezolvi mai usor si poti resimti acel sentiment de colegialitate, de lucru in echipa pe care Zoom-ul sau Microsoft Teams nu le pot replica, indiferent de cat de lungi ar fi unele discutii.
Ultimele NOUTATI
Craciunul saraciei: cum sa te feresti de cheltuieli haotice in perioada sarbatorilor
Craciunul inainte de 1989: cum petreceau romanii pe vremea lui Ceausescu?
Desertul de Craciun gata in 30 de minute - reteta rapida care cucereste pe toata lumea
Cumparaturi de Sarbatori? Afla cele mai periculoase capcane care te fac sa cheltuiesti mai mult decat trebuie!
Trucul genial care te ajuta sa gatesti drobul pentru masa de Craciun intr-o ora!
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si
Desertul de Craciun gata in 30 de minute - reteta rapida care cucereste pe toata lumea
Cumparaturi de Sarbatori? Afla cele mai periculoase capcane care te fac sa cheltuiesti mai mult decat trebuie!