In anul pandemiei, Apple a redevenit cel mai valoros brand din lume
Compania britanica de evaluare a brandurilor Brand Finance a dat recent publicitatii un Top al celor mai valoroase branduri din lume in anul 2020, un an marcat, vreme de trei trimestre, de efectele restrictiilor generate de pandemie.
Valoarea unui brand este cu totul altceva decat capitalizarea bursiera a unei companii. Aceasta din urma se calculeaza relativ simplu, inmultind numarul de actiuni cu valoarea unitara inregistrata de acestea la sfarsitul unei zile bursiere.
Valoarea unui brand se calculeaza dupa un algoritm mult mai sofisticat, care ia in calcul o seama de indicatori economico-financiari ai companiei, dar si elemente mai greu de cuantificat, cum ar fi notorietatea brandului sau fidelitatea fata de brand a clientilor, acestea din urma privite ca vactori ai veniturilor viitoare.
Pandemia a dat peste cap economia mondiala si a influentat, de asemenea, si valoarea marcilor comerciale.
In 2020, an care a fost marcat de efectele restrictiilor impuse de pandemie, marcile care au stiut sa-si mute cat mai repede si mai eficient activitatea, comunicarea si interactiunea cu clientii in mediul online au fost cele mai castigate.
Pe fondul efectelor pandemiei, Apple a revenit pe pozitia de lider mondial al brandurilor, pozitie pe care nu a mai detinut-o din anul 2016.
Brandul Amazon a crescut, la randul sau, datorita migrarii activitatilor comerciale clasice in online, iar o crestere spectaculoasa, de 158% fata de anul 2019, a inregistrat brandul Tesla, in principal datorita rezultatelor obtinute in producerea de automobile electrice.
Printre brandurile cele mai afectate de criza generata de pandemie sunt cele din industria aviatica.
Airbus, de pilda, a pierdut 36% din valoarea de brand in 2020 (vs 2019).
Per total, in 2020 valoarea brandurilor americane a crescut cu 3%, dar cresterea brandurilor chinezesti a fost dubla - 6%.
Cea mai spectaculoasa crestere a valorii brandurilor, + 13% in anul de referinta, au inregistrat-o brandurile indiene.
Iata care sunt, conform evaluarii Brand Finance, cele mai valoroase 15 branduri din lume in anul 2020:
15. Huawei (55,4 miliarde USD, in scadere cu 14,9% fata de 2019); 14. conglomeratul chinez Tencent, care opereaza in domeniul IT si investitii (56,4 USD, +28%); 13. Mercedes-Benz (58,2 mld. USD, -10,5%); 12. Toyota (59,5 mld. USD, +2,4%); 11. China Construction Bank (59,6 mld. USD, -4,7%); 10. brandul chinezesc WeChat (67,9 mld. USD, +25,4%); 9. compania americana de telecomunicatii Verizon (68,9 mld. USD, +8,2%); 8. Industrial and Commercial Bank of China (72,8 mld. USD, -9,9%); 7. Facebook (81,5 mld. USD, +2,1%); 6. retailerul american Walmart (93,2 mld. USD, +20,2%); 5. Samsung (102,6 mld. USD, +8,6%); 4. Microsoft (140,4 mld. USD, + 20%); 3. Google (191,2 mld. USD, +1,4%); 2. Amazon (254,2 mld. USD, +15,1%).
Cel mai valoros brand din lume in anul 2020 este Apple, a carui valoare a fost estimata de Brand Finance la 263,4 miliarde de dolari, in crestere cu 87,4% fata de anul anterior.
Sursa foto: maxpixel.net