HoReCa, din nou la un pas de COLAPS: suntem cu un picior in groapa, striga patronii de restaurante si hoteluri
horecafalimenterestauranteturismhoteluri
Firmele din industria ospitalitatii au ajuns la limita rabdarii si spun ca sunt cu un picior in groapa. Dezastrul le bate la usa, risca sa se inchida numeroase restaurante si hoteluri, iar cauza principala este lipsa de personal.
Criza de forta de munca nu e ceva nou in industrie, dar in ultimele luni problema s-a agravat substantial. Firmele din
HoReCa spun ca, desi au marit pachetele salariale sau ofera bonusuri mai substantiale, pur si simplu nu reusesc sa gaseasca doritori pentru posturile pe care le au disponibile.
Din lipsa de personal, numeroase unitati vor pune lacatul pe usa!
Semnalul de alarma a fost tras vara aceasta chiar de cunoscutul om de afaceri Mohammad Murad, Presedinte de Onoare al Federatiei Patronatelor din Turism si Presedinte Executiv al Partidului Ecologist Roman.
"Astazi mediul de afaceri din Romania se confrunta cu o problema majora – cea a lipsei de forta de munca. Economia noastra are nevoie urgenta de 300 000 de angajati care pot fi adusi doar din afara tarii. Noi, mediul de afaceri, avem nevoie urgenta de forta de munca, forta de munca ce poate genera intr-un an de zile venituri la bugetul de stat de peste 1 000 000 000 euro, ne mai luand in calcul valoarea adaugata pe care acestia o aduc in economia romaneasca", spunea oficialul in vara acestui an.
La cateva luni distanta, nu doar ca problemele firmelor nu s-au rezolvat, dar sezonul turistic extrem de slab de anul acesta e ca o lovitura "sub centura" afacerilor din sector.
Probleme nu doar ca au persistat, dar s-au agravat
Bogdan V., managerul unui hotel de trei stele din sudul litoraului romanesc spune ca din cauza lipsei de personal, putinii turisti care i-au trecut pragul au oferit recenzii negative unitatii sale de cazare.
"Asteptarile mele pentru vara anului 2022 erau undeva deasupra norilor. Ma gandeam ca, dupa doi ani de restrictii, oamenii vor da buzna pe litoral. Am facut eforturi supraomenesti si am majorat echipa de lucratori, dar nu suficient cat aveam nevoie. Din acest motiv, unele servicii erau, recunosc, slab calitative. De exemplu, o singura camerista la 30 de camere (inclusiv camere duble), e imposibil sa faca fata. O platesc cu 4.200 de lei net, plus cazare pe timpul verii asigurata si bonuri de masa. Cu toate acestea, nu am mai gasit si alte doritoare. Asa m-am trezit cu recenzii negative", povesteste managerul.
"Noroc ca anul acesta s-a marit de 4 ori numarul lucratorilor straini ce pot veni la noi in tara, dar si cu ei e destul de dificil sa lucram, in sensul in care multi nu stiu sa comunice decat in limba natala", mai spune managerul, care se gandeste serios sa puna lacatul pe usa sau sa vanda afacerea de care se ocupa de mai bine de sase ani.
El mai povesteste ca are cunoscuti ce conduc restaurante, inclusiv din Bucuresti si care, la randul lor, spun ca fie majoreaza preturile masiv, fie pun si ei lacatul pe "pravalie", fiindca efectiv nu mai e rentabil altfel.
Foto: freepik.com