Ghidul managerului. O modalitate mai prietenoasa de a rezolva conflictele cu angajatii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ghidul managerului. O modalitate mai prietenoasa de a rezolva conflictele cu angajatii
Ghidul managerului. O modalitate mai prietenoasa de a rezolva conflictele cu angajatii
de Mihai Balescu la 02 Ian. 2021 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Un angajat este nemultumit de o decizie a dvs., considera ca l-ati nedreptatit sau ca ati comis chiar un abuz. Masura radicala este sa va dea in judecata, dar poate ca nu este nevoie sa se ajunga chiar acolo. Legea nr. 192/2006 ofera posibilitatea medierii, inteleasa ca o modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate.

Medierea este reglementata prin Legea nr. 192/2006 si ea constituie o incercare de evitare a apelului la justitie, prin negocierea intre parti a unei solutii de compromis, acceptabile atat pentru salariat, cat si pentru angajator.

Ea reprezinta o varianta demna de luat in considerare, deoarece alternativa – declansarea unui proces in instanta – este riscanta pentru ambele parti: pentru salariat ea se poate solda cu pierderea locului de munca si poate produce perturbari semnificative ale intregii cariere profesionale, iar pentru angajator ea poate insemna prejudicii aduse imaginii firmei sau obligarea la plata unor despagubiri consistente.

De aceea, foarte adesea, conflictele dintre parti se solutioneaza amiabil, iar ajungerea la un consens este mai rapida atunci cand partile se gasesc in fata unui mediator sau a unei comisii de mediere, care sa faciliteze solutia amiabila.


Firmele mari beneficiaza in acest scop de ajutorul unui psiholog specializat in solutionarea conflictelor. Dar chiar si in absenta acestuia, detensionarea tensiunilor intervenite in cadrul companiei se poate realiza mai usor daca exista deja desemnata o persoana sau alcatuita o comisie avand aceste atributii.

Cel mai frecvent, conflictele sunt mediate de catre directorul de resurse umane. Solutia nu este insa dintre cele mai bune. Mai intai, pentru ca acesta este perceput ca fiind un reprezentant al angajatorului, astfel incat salariatul poate avea rezerve cu privire la impartialitatea acestuia. Apoi, pentru ca persoana care ocupa aceasta pozitie nu are neaparat si calitatile umane specifice unui mediator.

Uneori, se alcatuieste o comisie de mediere, din care face parte si liderul sindical. Nici aceasta solutie nu s-a dovedit intotdeauna buna, deoarece liderul sindical ar putea sa nu aiba interesul stingerii conflictului, ci, din contra, al escaladarii lui.

De aceea, este recomandabil ca mediatorul sa fie numit strict in functie de personalitatea sa. Persoana desemnata drept mediator ar putea detensiona nu numai conflictele intervenite intre conducere si un salariat sau altul, dar si pe cele care intervin intre salariati.

La un moment dat, legea insasi a prevazut ca orice actiune in instanta sa fie precedata de o procedura amiabila, efectul fiind respingerea oricarei actiuni introduse de reclamant, daca nu se poate face dovada ca s-a incercat, in prealabil, obtinerea unei solutii pe calea medierii. Apoi s-a introdus obligatia partilor de a participa la o informare privind avantajele medierii, informare care urma sa fie facuta de catre mediator (Legea nr. 115/2012).

Dar, in prezent, ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 266/2014, informarea privind medierea nu mai este obligatorie. Potrivit deciziei Curtii, orice persoana are dreptul de a se adresa liber unei instante judecatoresti pentru apararea drepturilor sale sau valorificarea intereselor sale legitime.

Ca atare, Curtea a considerat ca procedura prealabila obligatorie a informarii asupra avantajelor medierii constituie o piedica in calea realizarii si obtinerii de catre cetatean a drepturilor sale in justitie.

Nicio actiune nu poate fi astazi respinsa ca inadmisibila pe motiv ca partile nu au asistat in prealabil la o sedinta de informare privind avantajele medierii. Evident, cu atat mai mult, orice forma de mediere nu poate fi decat facultativa pentru parti.

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

7 greseli pe care le faci ca manager fara sa-ti dai seama (si care costa scump)
Companii

7 greseli pe care le faci ca manager fara sa-ti dai seama (si care costa scump)

today12 Apr. 2025
Nu suntem tara cu cele mai mici salarii din UE. Lista celor 10 state cu salarii minime sub 1000 de euro pe luna
Economie

Nu suntem tara cu cele mai mici salarii din UE. Lista celor 10 state cu salarii minime sub 1000 de euro pe luna

today11 Apr. 2025
Romanii scot banii de la saltea si cumpara masiv titluri de stat. Plasamente impresionante, cifrele aici
Economie

Romanii scot banii de la saltea si cumpara masiv titluri de stat. Plasamente impresionante, cifrele aici

today11 Apr. 2025
Cat valoreaza cu adevarat businessul tau? Greseala pe care 90% dintre antreprenori o fac
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cat valoreaza cu adevarat businessul tau? Greseala pe care 90% dintre antreprenori o fac

today11 Apr. 2025
Avertismentul presedintelui Consiliului Fiscal: ne paste un puseu inflationist. Romania are cele mai mari deficite din toata Uniunea Europeana
Economie

Avertismentul presedintelui Consiliului Fiscal: ne paste un puseu inflationist. Romania are cele mai mari deficite din toata Uniunea Europeana

today11 Apr. 2025
Ce inseamna cu adevarat un SUV bun? 5 mituri auto demontate
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Ce inseamna cu adevarat un SUV bun? 5 mituri auto demontate

today11 Apr. 2025
Ce masina ti se potriveste in functie de stilul tau de viata?
Noutati auto 2025 - stiri din domeniul auto

Ce masina ti se potriveste in functie de stilul tau de viata?

today11 Apr. 2025
Lider de succes in Romania anului 2025. Cei mai buni manageri nu vorbesc mult. Iata ce fac diferit
Companii

Lider de succes in Romania anului 2025. Cei mai buni manageri nu vorbesc mult. Iata ce fac diferit

today11 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x