Ghidul managerului. Acte mai speciale care pot fi cerute la angajare
La angajare se pot solicita in jur de 12 acte. Unele sunt obligatorii (cum ar fi cartea de identitate sau certificatul medical), altele sunt necesare doar pentru anumite posturi sau doar in cazuri speciale. Iata cateva exemple din aceasta a doua categorie.
1. Recomandari de la fostul loc de munca
Potrivit art. 29 alin. (4) din Codul muncii: „angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la functiile indeplinite si la durata angajarii si numai cu incunostiintarea prealabila a celui in cauza”.
Atentie, prelucrarea si transmiterea datelor personale ale fostilor salariati se poate face doar in conformitate cu prevederile GDPR si ale Legii nr. 190/2018 privind punerea in aplicare a acestui Regulament.
2. Acte de studii, certificate de calificare
Angajatorul va putea solicita diplome de studii liceale, postliceale, universitare, post-universitare, doctorat, acte de absolvire a unor scoli de arte si meserii etc. Desigur, trebuie facuta distinctia intre situatia in care, prin lege, nu se poate ocupa un anumit post decat daca salariatul a absolvit anumite cursuri si situatia in care nu exista o astfel de obligatie legala, dar angajatorul solicita totusi ca ocupantul postului in discutie sa fie absolventul anumitor cursuri.
De exemplu, pentru ocuparea postului 211206 asistent meteorolog, nivelul de instruire prevazut in Clasificarea Ocupatiilor din Romania este 4 (studii superioare). Este asadar interzisa angajarea pe acest post a unei persoane care nu prezinta actele doveditoare de studii superioare. Exista insa posibilitatea ca angajatorul sa solicite diplome atestand cunoasterea unei limbi straine, independent de nivelul de studii prevazut in COR. Solicitarea este legala, iar salariatul va putea fi concediat ulterior pentru necorespundere profesionala daca se va dovedi ca, in fapt, nu cunoaste limba straina in discutie.
3. Avize, autorizatii, atestari
in functie de postul ocupat, se vor solicita avize, autorizatii, atestari necesare pentru exercitarea meseriei sau profesiei. Retragerea ulterioara a acestor avize sau atestari de catre autoritatile sau organismele competente va antrena incetarea de drept a contractului individual de munca, potrivit art. 56 lit. g) din Codul muncii.
Daca aceste avize, autorizatii sau atestari sunt suspendate, salariatul are la dispozitie 6 luni pentru a le reinnoi. In intervalul respectiv, si contractul de munca este suspendat. La finele termenului de 6 luni, contractul de munca va inceta de drept daca avizele, atestatele sau autorizatiile in discutie nu au fost reinnoite. Temeiul acestei incetari de drept il constituie art. 50 lit. h) din Codul muncii.
4. Certificat de integritate comportamentala
Institutiile din sistemul de invatamant, sanatate sau protectie sociala, precum si orice entitate publica sau privata a carei activitate presupune contactul direct cu copii, persoane in varsta, persoane cu dizabilitati sau alte categorii de persoane vulnerabile ori care presupune examinarea fizica sau evaluarea psihologica a unei persoane au obligatia de a solicita persoanelor cu care incheie raporturi de munca, contracte de voluntariat sau alte asemenea raporturi prezentarea certificatului de integritate comportamentala.
Acest certificat se elibereaza in conditiile Legii nr. 118/2019 privind Registrul national automatizat cu privire la persoanele care au comis infractiuni sexuale, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor, precum si pentru completarea Legii nr. 76/2008 privind organizarea si functionarea Sistemului National de Date Genetice Judiciare, publicata in Monitorul Oficial nr. 522 din 26 iunie 2019.
5. Cazier judiciar
Pentru anumite posturi este necesara prezentarea cazierului judiciar, eliberat potrivit Legii nr. 290/2004 privind cazierul judiciar, republicata in Monitorul Oficial nr. 777 din 13 noiembrie 2009, cu modificarile ulterioare.
De exemplu, cazierul judiciar este necesar, spre exemplu, la angajarea gestionarilor. Astfel, Legea nr. 22/1969 impune obligativitatea cazierului la angajarea acestei categorii de personal. Cazierul judiciar se va elibera in formatul aprobat prin HG nr. 345/2010 pentru aprobarea modelelor formularelor-tip folosite in activitatea de cazier judiciar, cu modificarile ulterioare.
Sursa foto: www.pexels.com