Ghidul angajatorului. Un caz particular, in care sunteti OBLIGAT sa incetati colaborarea cu un salariat
ghidul angajatoruluicontract de muncacodul muncii
Exista situatii in care, pentru prestarea activitatii, salariatii au nevoie de anumite avize, autorizatii sau atestate emise de diverse autoritati. In lipsa acestor documente, contractul de munca pe care l-au incheiat cu dvs. este nul absolut. Iar daca aceste avize, autorizatii, atestate au existat initial, dar ulterior au fost retrase de respectivele autoritati, contractul inceteaza de drept, conform art. 56 lit. g) din Codul muncii.
Iata cateva exemple de astfel de acte:
1)
certificatul de integritate comportamentala la angajarea in unitati care presupun contact direct cu copii sau alte categorii de persoane vulnerabile;
2)
avizul organului de politie pentru incadrarea gardienilor publici, care urmeaza a fi dotati cu armament; a personalului de paza si garda de corp; a personalului operator de jocuri de noroc etc.;
3)
atestatul ministerului de resort, pentru incadrarea ghizilor de turism;
4)
autorizarea inspectoratului teritorial de munca, pentru incadrarea artificierilor;
5)
atestarea Comisiei pentru protectia copilului, pentru incadrarea asistentilor maternali profesionisti etc.
Obtinerea acestor avize, autorizatii sau atestari este motivata de specificul fiecarei profesii sau meserii care presupune o calificare corespunzatoare ori anumite aptitudini pe care cel ce doreste sa exercite acea meserie sau profesie trebuie sa le aiba, tocmai pentru indeplinirea sarcinilor de la locul de munca ales.
Acum, art. 56 lit. g) din Codul muncii spune urmatorul lucru:
(1) Contractul individual de munca existent inceteaza de drept:
g) de la data retragerii de catre autoritatile sau organismele competente a avizelor, autorizatiilor ori atestarilor necesare pentru exercitarea profesiei;
Si trebuie sa observam ca acest articol se refera la ipoteza in care avizul, autorizatia ori atestatul
au existat la momentul incheierii contractului, dar au fost retrase la un moment dat pe parcursul executarii lui. De la data retragerii lor, contractul de munca inceteaza de drept.
Dimpotriva, daca autorizatia, avizul sau atestatul
nu au existat de la inceput, contractul de munca inceteaza in temeiul art. 56 lit. d) din Codul muncii, prin constatarea nulitatii acestuia. Aceeasi solutie urmeaza sa se aplice si in ipoteza in care autoritatile sau organismele competente nu retrag avizul, autorizatia ori atestatul, ci le anuleaza.
Dar ce se intampla daca dvs. incetati relatia cu salariatul pe motiv ca i-a fost retras/anulat atestatul si ulterior se dovedeste ca decizia de anulare a fost nelegala si ca atestatul este in continuare valabil?
Aveti obligatia sa il reintegrati pe salariat?
Raspunsul este nu. Nu sunteti obligat sa il reintegrati, deoarece nu ati gresit cu nimic, n-ati facut decat sa va conformati unui act administrativ emis de o institutie a Statului si nu era treaba dvs. sa apreciati legalitatea respectivului act.
Singura masura reparatorie este ca fostul salariat sa dea in judecata institutia in cauza si sa solicite despagubiri pentru pierderea locului de munca.
Sursa foto: www.pixabay.com