Ghidul angajatorului. Singura conditie pe care o impune Codul muncii cu privire la demisie
Un angajat va anunta ca isi da demisia, fara sa lase niciun dubiu cu privire la seriozitatea intentiei sale. Ce obligatii legale aveti dvs. in acest caz? Raspuns: absolut niciuna. Codul muncii spune ca demisia trebuie prezentata in forma scrisa. Ca urmare, pana nu vedeti hartia de demisie pe biroul dvs., semnata de angajat, anuntul lui nu are niciun fel de consecinte legale, puteti considera foarte bine ca totul e doar un moft de moment.
Spre deosebire de alte sisteme de drept, dreptul romanesc exclude demisia verbala sau subinteleasa (tacita). Si acesta este un lucru bun, pentru ca altminteri pot aparea foarte usor probleme: salariatul se razgandeste, spune ca totul a fost doar o gluma sau ca s-a referit la o situatie ipotetica etc., generandu-se astfel controverse si batai de cap de care chiar nu aveati nevoie.
Conform legislatiei muncii din Romania, faptul ca salariatul paraseste intempestiv locul de munca fara a-si motiva gestul sau ca isi exprima, intr-un moment de iritare, intentia de a se angaja in alta parte nu inseamna ca si-a dat demisia. Demisia trebuie scrisa. Punct.
In afara formei scrise, legea nu mai impune nici o alta conditie de forma, ceea ce inseamna ca salariatul isi va putea formula, cu propriile cuvinte, in propria exprimare, intentia de a inceta contractul de munca, fara sa fie obligat sa respecte vreun model.
Si, foarte important, demisia nu trebuie aprobata. “Va rog sa imi aprobati demisia” este o exprimare intalnita adesea in cererile adresate sefilor lor de catre angajatii care vor sa plece dintr-o firma. Gasim aceasta exprimare chiar si la nivel inalt, in politica, atunci cand vreun ministru solicita aprobarea demisiei sale de catre seful Guvernului.
Doar ca aceasta “rugaminte” este o prostie: demisia nu este o cerere, ci o notificare a intentiei de incetare a contractului de munca. Demisia nu poate fi deci „respinsa“, ea este un act unilateral din partea angajatului. Demisia nu trebuie nici macar motivata si nu poate fi restrictionata in niciun fel de angajator, prin impunerea unor conditii de genul: “Pleci doar dupa ce iti gasesti un inlocuitor” sau “Pleci doar dupa ce finalizezi proiectul la care lucrezi acum!”.
Singura cerinta prevazuta de Codul muncii este ca demisia sa fie prezentata in forma scrisa.
Trebuie retinut insa ca, odata scrisa si depusa la sediul firmei, demisia devine irevocabila. Odata ajunsa la cunostinta dvs., a angajatorului, ea isi produce efectele, nu mai poate fi retrasa si nu va putea fi revocata decat cu acordul dvs. Un acord pe care il puteti exprima fie in mod expres, fie in mod tacit, prin simplul fapt ca acceptati ca angajatul sa-si continue activitatea in firma, ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat.