Ghidul angajatorului. Probleme care apar la incetarea unui contract de munca prin acordul partilor
ghidul angajatoruluicodul munciicontract de muncaincetare cim
In marea majoritate a cazurilor, un contract de munca se incheie prin demisie sau concediere - salariatul fie isi gaseste un loc de munca mai bun si pleaca din firma, fie este concediat de catre angajator dintr-un motiv oarecare. Exista insa si varianta in care angajatorul si salariatul decid de comun acord sa inceteze contractul de munca. Este o varianta care, in principiu, pare destul de simpla, dar care in realitate ascunde destule subtilitati.
Art. 55 lit. b) din Codul muncii spune ca un contract individual de munca poate inceta ca urmare a conventiei partilor, la data convenita de acestea. Si asta e tot, Codul muncii nu mai cuprinde alte precizari, desi acestea ar fi fost binevenite:.
• Cum trebuie sa fie formulata o asemenea conventie?
• Ce efecte produce ea?
• In ce conditii se poate revoca?
Sunt intrebari pertinente, practice, pentru ca in mod evident conventia in cauza nu poate insemna doar o intelegere verbala, urmata de o strangere de mana.
Conventia respectiva este in realitate
un contract intre cele doua parti si, ca orice contract, trebuie sa respecte anumite reguli generale ale dreptului comun.
Astfel, conventia/acordul partilor cu privire la incetarea contractului de munca:
• va cuprinde momentul exact al incetarii raportului de munca;
• va putea cuprinde si alte elemente, cum ar fi: reglementarea regimului locuintei de serviciu; plata unei indemnizatii salariatului la incetarea contractului; data eliberarii fisei de lichidare etc.;
• va putea cuprinde o clauza de neconcurenta.
Cateva observatii importante:
1) Acordul partilor cu privire la incetarea contractului de munca nu trebuie confundat cu intelegerea dintre acestea prin care angajatorul renunta la preavizul datorat de salariatul demisionar. Ca urmare, renuntarea angajatorului la preaviz nu transforma un caz de demisie intr-o incetare a contractului de munca prin acordul partilor.
2) Acordul de incetare a contractului de munca va fi semnat, din partea unitatii, de aceeasi persoana care ar fi avut competenta concedierii salariatului (conducatorul unitatii, cel care a primit mandat din partea adunarii generale sa angajeze si sa concedieze personal etc.).
3) Dupa incetarea contractului de munca prin acordul partilor, fostul salariat nu va mai avea dreptul la indemnizatie de somaj, potrivit art. 83 din Legea nr. 76/2002.
4) Fiind vorba despre un acord, logica ne spune ca n-ar trebui sa apara ulterior probleme sau ca acestea ar trebui macar sa fie mai rare decat in cazul altor tipuri de incetare a contractului de munca. In realitate si aici se intalnesc dificultati, dintre care cea mai frecventa este contestarea de catre salariat a intelegerii.
Astfel, salariatul arata ca incetarea contractului prin acordul partilor i-a fost propusa ca alternativa la concediere. Ca urmare, el solicita in instanta anularea acordului, pe motiv ca la semnarea acestuia ar fi avut consimtamantul viciat.
Doar ca instantele nu prea accepta o asemenea motivatie. Daca salariatul ar fi urmat sa fie intr-adevar concediat, el ar fi avut la dispozitie caile legale de contestare a concedierii si, in consecinta, nu e clar de ce, amenintat cu concedierea, a preferat sa incheie un acord de incetare a contractului de munca.
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Primul lucru pe care il verifica inspectorii ITM: respectarea programul de lucru al salariatilor
Sursa foto: www.pexels.com