Ghidul angajatorului. O modalitate simpla de a verifica daca un candidat pe care doriti sa il angajati este OK
Ideea este sa cereti scrisori de recomandare de la fostii sai angajatori sau, daca este vorba despre un proaspat absolvent, de la profesorii unitatii de invatamant absolvite. Aceasta modalitate de verificare este perfect legala si va deveni din ce in ce mai necesara, in conditiile in care nu mai exista carnete de munca din care sa decurga clar toate evenimentele si incidentele fostului angajament.
Cererea de scrisori de recomandare este permisa de Codul muncii.
Astfel, art. 29 alin. (4) precizeaza ca „angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la activitatile indeplinite si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza“.
Nu aveti voie, asadar, sa cereti scrisori de recomandare fara acordul candidatului. Si, de fapt, chiar e bine sa ii solicitati acordul si sa vedeti cum reactioneaza pentru ca, daca nu vi-l da, deja se ridica mari semne de intrebare, inseamna ca are ceva de ascuns.
Problema e ca, adesea, recomandarile sunt semnate de catre fostii angajatori cu prea multa usurinta. Ei ezita sa isi exprime in scris insatisfactiile pe care eventual le-au avut cu privire la un salariat, mai ales ca nu au nimic de pierdut.
Nu au niciun interes sa avertizeze o alta firma ca un candidat nu este OK, se gandesc chiar ca e posibil ca scrisoarea lor sa ajunga sa fie vazuta de persoana in cauza. De ce sa riste deci batai de cap ulterioare, cu un eventual proces de defaimare?
De aceea este bine sa contactati personal, telefonic, un reprezentant al fostului angajator. Veti putea afla detalii oneste, care nu s-ar regasi in scrisoarea de recomandare.
Activitatile desfasurate la precedentele locuri de munca devin insa importante in cazul
angajarilor in sectorul public, cand respectivele activitati pot conta pentru departajarea candidatilor aflati la egalitate. Legea nr. 78/2014 chiar face o mentiune clara in acest sens, referitoare la activitatile de voluntariat:
“Art. 23
La concursurile organizate pentru ocuparea posturilor, daca doi sau mai multi candidati obtin punctaje egale, autoritatile si institutiile publice si angajatorii persoane fizice sau juridice pot acorda punctaj suplimentar candidatilor care prezinta unul sau mai multe certificate de voluntariat obtinute din activitati de voluntariat, eliberate in conditiile prevazute de prezenta lege, in situatia in care acestea constituie criterii de selectie”.
Si pentru ca tot am amintit de voluntariat, iata cateva precizari interesante:
1) Activitatea de voluntariat se considera experienta profesionala si/sau in specialitate, in functie de tipul activitatii, daca aceasta este realizata in domeniul studiilor absolvite;
2) La cererea voluntarului, compania unde a activat elibereaza un certificat de voluntariat la care este anexat un raport de activitate. Aceste doua documente vor fi prezentate la angajare, pentru a fi valorificate ca experienta profesionala;
3) Este interzis, sub sanctiunea anularii, sa se incheie contract de voluntariat in scopul de a evita incheierea unui contract individual de munca pentru efectuarea prestatiilor respective.
Sursa foto: www.pexels.com