Ghidul angajatorului. O modalitate mai simpla de a rezolva conflictele cu angajatii
Legea nr. 213/2020 pentru modificarea si completarea Codului muncii a adus o noutate importanta! Astfel, prin aceasta lege s-a reglementat concilierea, o procedura menita sa incerce solutionarea pe cale amiabila a diferendelor dintre angajatori si angajati, scopul fiind degrevarea instantelor de judecata de o parte din procesele legate de conflictele de munca. Ce inseamna aceasta pentru dvs., ca angajator?
Legea nr. 213/2020 spune ca puteti introduce in contractele individuale de munca ale salariatilor (inclusiv prin acte aditionale) o clauza prin care se stabileste ca orice conflict individual de munca se solutioneaza pe cale amiabila, prin procedura concilierii, aceasta procedura urmand sa fie inclusa obligatoriu si in Regulamentul Intern.
Dar ce presupune exact aceasta procedura? Iata in continuare cateva intrebari relevante, impreuna cu raspunsurile aferente:
1. Cui se vor adresa partile pentru demararea procedurii de conciliere?
Conform Legii nr. 213/2020, oricare dintre parti se va putea adresa unui consultant extern specializat in legislatia muncii, cum ar fi un avocat, un expert in legislatia muncii sau, dupa caz, un mediator specializat in legislatia muncii. Acesta va incerca sa impace partile si sa le incurajeze sa gaseasca de comun acord o solutie avantajoasa pentru fiecare dintre ele, in vederea stingerii conflictului individual de munca.
2. Cine poate alege consultantul extern?
Consultantul trebuie agreat de ambele parti, de aceea este recomandabil ca identitatea acestuia (de exemplu o anumita societate de avocatura) sa fie stabilita inca din momentul incheierii contractelor individuale de munca, intrucat la momentul aparitiei conflictului este de presupus ca partile vor avea dificultati in a ajunge la un consens pe acest punct.
3. Cum se deschide procedura concilierii?
Odata ce au cazut de acord asupra consultantului extern care va concilia conflictul, oricare dintre parti il va putea sesiza, iar acesta va transmite celeilalte parti o invitatie scrisa, prin mijloacele de comunicare prevazute in contractul de munca. In cel mult 5 zile lucratoare de la comunicarea invitatiei, procedura concilierii va fi deschisa.
4. Care este durata procedurii concilierii?
Legea nu prevede durata concilierii, insa aceasta va dura pana in momentul in care partile ajung la o solutie asupra diferendului ori pana in momentul in care concilierea va esua. Daca nu se ajunge la o solutie care sa impace interesele ambelor parti, se va putea sesiza instanta de judecata.
5. Cum se finalizeaza concilierea?
Procedura concilierii se va finaliza prin intocmirea unui proces-verbal, in urmatoarele cazuri:
- daca partile ajung la o intelegere;
- daca se constata esuarea concilierii;
- daca una dintre parti nu se prezinta la data stabilita in invitatie.
De mentionat ca partile pot ajunge inclusiv la o solutie partiala, urmand ca procesul-verbal sa contina aceasta solutie, restul diferendului urmand sa fie solutionat in instanta.
Concilierea este foarte importanta in cazul conflictelor colective de munca. Acestea sunt conflicte de interese si nu au cum sa fie solutionate in justitie deoarece, pentru a judeca, instanta are nevoie de un temei legal sau contractual, or conflictul colectiv de munca s-a nascut tocmai in absenta unui asemenea temei.
Cine are dreptate? Salariatii, care de exemplu revendica o crestere a nivelului mediu al salariilor pe unitate, sau angajatorul, care refuza aceasta revendicare? Nu exista un raspuns, este posibil ca ambele parti sa aiba dreptate. De aceea, in solutionarea conflictelor colective nici nu se pune problema transarii „dreptatii”. Singurul scop este gasirea unei solutii comune, a unui compromis.
Procedura de conciliere este obligatorie. Daca nu este epuizata aceasta etapa, partile nu vor putea trece mai departe in solutionarea conflictului colectiv, iar orice greva este exclusa. Si medierea si arbitrajul sunt obligatorii daca partile, de comun acord, au decis acest lucru inainte de declansarea grevei ori pe parcursul acesteia.
In ultima instanta, daca nicio modalitate de solutionare a conflictelor nu a avut succes, salariatii, cu indeplinirea unor conditii speciale, vor putea declansa greva.
Sursa foto: www.pexels.com