Ghidul angajatorului. Folositi salariati temporari? Atentie, aveti o multime de obligatii fata de ei!
In cazul muncii temporare, o firma (numita utilizator) apeleaza la alta firma (numita agent de munca temporara) pentru ca aceasta sa-i puna la dispozitie un angajat (numit salariat temporar) pentru o anumita perioada, contra unei sume negociate. Cel mai important lucru de retinut aici este ca salariatul in cauza nu este angajatul utilizatorului, ci al agentului de munca temporara. Acesta din urma ii plateste salariul, acesta face inregistrarile aferente in Revisal etc. Dar asta nu inseamna ca utilizatorul nu are si el obligatii fata de salariatul temporar.
Foarte pe scurt, toate conditiile de baza de munca si de angajare stabilite prin legislatie, regulamentul intern, contractul colectiv de munca, precum si prin orice alte reglementari specifice referitoare la angajatii proprii
se aplica in mod direct si salariatilor temporari, pe durata misiunii de munca temporara.
Ne referim aici la durata timpului de lucru, munca suplimentara, repausul zilnic si saptamanal, munca de noapte, concediile si sarbatorile legale etc., cu precizarea ca nerespectarea obligatiilor privind aceste aspecte se sanctioneaza cu amenda de la 200 la 3.000 de lei.
De exemplu, utilizatorul salariatilor temporari are obligatia:
a) sa informeze salariatii temporari cu privire la toate locurile de munca vacante existente, in vederea asigurarii egalitatii de sanse cu ceilalti angajati pentru obtinerea unui loc de munca permanent, prin afisarea unui anunt general intr-un loc accesibil
tuturor salariatilor;
b) sa asigure salariatilor temporari accesul la cursurile de pregatire profesionala pe care le organizeaza pentru salariatii sai;
c) sa puna la dispozitia reprezentantilor salariatilor informatiile cu privire la utilizarea salariatilor temporari, in cadrul informarii generale privind ocuparea fortei de munca;
Utilizatorul mai este obligat si sa asigure salariatului temporar dotarea cu echipamente individuale de protectie si de munca, cu exceptia situatiei in care, prin contractul de punere la dispozitie, dotarea este in sarcina agentului de munca temporara.
Pe parcursul misiunii, utilizatorul raspunde pentru asigurarea conditiilor de munca pentru salariatul temporar, in conformitate cu legislatia in vigoare. Utilizatorul va notifica de indata agentului de munca temporara orice accident de munca sau imbolnavire profesionala de care a luat cunostinta si a carei victima a fost un salariat temporar pus la dispozitie de respectivul agent de munca temporara.
La incetarea misiunii, salariatul temporar poate incheia cu utilizatorul un contract individual de munca (orice clauza prin care se interzice acest lucru este nula). Iar in cazul in care acest contract se incheie, durata misiunii efectuate se ia in calcul la stabilirea drepturilor salariale, precum si a celorlalte drepturi prevazute de legislatia muncii.
Sursa foto: www.pexels.co