Ghidul angajatorului. Doua atributii ale Inspectiei Muncii care se dovedesc foarte greu de pus in practica
ghidul angajatoruluiinspectia muncii
In contextul preocuparii pentru combaterea muncii la negru, inspectorii de munca au capatat prin HG nr. 488/2017 doua atributii foarte interesante: 1) sa stabileasca daca un salariat presteaza activitate in baza unui contract incadrat in mod eronat ca fiind de munca si 2) sa dispuna incheierea unui contract de munca si transmiterea acestuia in Revisal pentru lucratorul identificat ca presteaza activitate fara contract individual de munca. Ambele atributii ridica insa mari probleme practice.
Prima problema este ca inspectorul de munca are, iata, dreptul de a se pronunta asupra naturii juridice a contractului incheiat intre parti si de a stabili daca acesta este sau nu un contract de munca
in absenta criteriilor dupa care ar putea face acest lucru.
Stabilirea caracteristicilor unui raport de munca se face cu o balanta foarte fina, trebuie luate in considerare foarte multe nuante si e posibil ca nici macar la o analiza profesionista sa nu fie clar daca un raport juridic este intr-adevar unul de munca.
In dreptul romanesc, singurele criterii legale sunt cele stabilite prin art. 7 pct. 3) din Codul fiscal (!), care prevede ca activitatea independenta este orice activitate desfasurata de catre o persoana fizica in scopul obtinerii de venituri, care indeplineste cel putin patru dintre urmatoarele criterii:
1. persoana fizica dispune de libertatea de alegere a locului si a modului de desfasurare a activitatii, precum si a programului de lucru;
2. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea pentru mai multi clienti;
3. riscurile inerente activitatii sunt asumate de catre persoana fizica ce desfasoara activitatea;
4. activitatea se realizeaza prin utilizarea patrimoniului persoanei fizice care o desfasoara;
5. activitatea se realizeaza de persoana fizica prin utilizarea capacitatii intelectuale si/sau a prestatiei fizice a acesteia, in functie de specificul activitatii;
6. persoana fizica face parte dintr-un corp/ordin profesional cu rol de reprezentare, reglementare si supraveghere a profesiei desfasurate, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective;
7. persoana fizica dispune de libertatea de a desfasura activitatea direct, cu personal angajat sau prin colaborare cu terte persoane in conditiile legii.
Dar organul de control fiscal nu realizeaza recalificarea contractului propriu-zis, ci doar reconsiderarea veniturilor obtinute pe baza acelui contract. In schimb, inspectorul de munca, conform HG nr. 488/2017, ar avea chiar atributia recalificarii contractului, operatie anevoioasa chiar si pentru instantele specializate.
Iar a doua problema este ca inspectorul de munca este chemat sa dispuna incheierea unui contract. Dar
cum ar putea un tert – fie el si inspector – sa impuna partilor sa se inteleaga si sa incheie un contract? In practica se poate ca insusi lucratorul sa refuze incheierea contractului, caz in care masura impusa de inspector nu poate fi executata.
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Probleme care apar la incetarea unui contract de munca prin acordul partilor
Sursa foto: www.pexels.com