Ghidul angajatorului. Demisia transmisa prin e-mail este valabila? In ce conditii?
ghidul angajatoruluidemisie
In aceasta perioada in care foarte multi salariati isi desfasoara activitatea in regim de telemunca, se intalnesc tot mai des cazuri in care salariatii isi transmit demisia pe e-mail. Dar oare este valabila o demisie comunicata in acest fel?
Conform art. 81 alin. (1) din Codul muncii, prin demisie se intelege actul unilateral de vointa a salariatului care, printr-o notificare scrisa, comunica angajatorului incetarea contractului individual de munca, dupa implinirea unui termen de preaviz.
Intr-o speta, o salariata si-a exprimat printr-un e-mail nemultumirea fata de modul in care era tratata de directorul general si a adaugat la final urmatoarea fraza:
“Va rog cu respect sa imi aprobati demisia”.
Lasand la o parte faptul ca demisia nu trebuie aprobata (este un act unilateral de vointa a salariatului), iata ce s-a intamplat in continuare: societatea angajatoare a printat e-mail-ul salariatei si l-a inregistrat drept demisie, iar in baza acestui e-mail a emis decizia prin care a constatat incetarea contractului individual de munca.
Ulterior insa, salariata a contestat decizia angajatorului, solicitand instantei de judecata sa o anuleze si sa dispuna reintegrarea sa in functia detinuta anterior. In motivarea contestatiei, ea a aratat ca imprejurarea unei simple exprimari a vointei de a demisiona, neinsotita de formalitatea specifica rezultata din reglementarea art. 81 alin. (1) din Codul muncii, nu confera valabilitate actului, acesta neputand produce efecte juridice.
A mai aratat salariata ca nu ea a realizat operatiunea de tiparire si inregistrare a mesajului, pentru ca, daca voia sa demisioneze, ar fi urmat etapele pe care le prevede art. 81 alin. (1) din Codul muncii. Inspectorul de resurse umane a realizat aceste formalitati, a tiparit e-mailul si a asigurat inregistrarea in evidentele societatii.
Angajatorul s-a aparat invocand urmatorul argument: din moment ce decizia de concediere individuala poate fi comunicata prin e-mail (conform Hotararii nr. 34/2016 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie), de ce, in mod simetric, nu ar putea fi si demisia comunicata la fel?
Tribunalul a admis insa contestatia salariatei si a dispus reintegrarea acesteia in postul detinut anterior, cu urmatoarea motivare a solutiei: este adevarat ca prin e-mail salariata isi exprima dorinta de a demisiona, dar pentru a se lua act de aceasta demisie trebuie sa existe consimtamantul expres din partea ei.
Or, in lipsa semnaturii olografe sau a unei semnaturi electronice nu se poate vorbi despre un act juridic insusit, astfel ca exprimarea intentiei de a demisiona, printr-un e-mail, nu poate produce efecte juridice, prin lipsa consimtamantului.
In situatia in care angajata transmitea demisia sa prin posta electronica, in format PDF (cu scanarea semnaturii olografe), atunci ne puteam afla in situatia aplicabilitatii Hotararii Inaltei Curti de Casatie si Justitie nr. 34/2016, nefiind necesara semnatura electronica.
In plus, Tribunalul a mai remarcat un aspect: mesajul salariatei a fost transmis de pe o adresa privata de e-mail, deci ea nu a folosit adresa de posta electronica utilizata in mod obisnuit pentru raporturile de serviciu dintre parti, ceea ce da un aer de discutie neoficiala intregii comunicari.
Concluzia? Da, salariatul poate transmite demisia prin e-mail, dar cu indeplinirea urmatoarelor conditii:
1) demisia sa fie transmisa pe adresa de e-mail de serviciu;
2) salariatul sa isi exprime ferm si cert intentia de demisie;
3) demisia sa fie transmisa in format PDF, cu scanarea semnaturii olografe.
Citeste si:
Care este principala cauza ce determina intrarea unei companii in insolventa?
Sursa foto: www.pexels.com