Ghidul angajatorului. Ce instrument folosesc marile corporatii din SUA pentru evaluarea angajatilor
ghidul angajatoruluievaluarea angajatilormanagerileadership
Aveti un angajat cu potential si vreti sa stiti pe ce post ar da randament maxim? Ei bine, exista un test extrem de eficient care va indica exact unde trebuie sa-l plasati. Este vorba de testul SDI (Strenght, Deployment, Inventory, adica Inventarul Punctelor Forte Personale) pus la punct de psihologul american Elias Hull Porter si folosit ca instrument de baza pentru evaluare de catre marile corporatii din SUA.
Testul va este extrem de util, deoarece va ofera informatii 100% reale si, deci, extrem de valoroase, despre:
a) punctele forte personale ale fiecarui angajat testat;
b) modurile in care aceste puncte forte pot fi folosite la potentialul lor maxim;
c) valorile care il motiveaza pe angajatul testat (se stie ca aceste valori sunt sursa sentimentelor si actiunilor unui individ in diferite situatii).
Testul SDI este folosit, cum spuneam, de toate marile corporatii din
SUA, ca o garantie pentru luarea unor decizii corecte in problemele legate de resurse umane.
In ce consta, concret, testul? Procedura este urmatoarea:
1) Angajatul completeaza un chestionar de 20 de intrebari simple si clare, impartite in doua seturi de cate 10.
Atentie, raspunsurile la aceste intrebari trebuie date insa intr-o maniera atipica: la fiecare intrebare se imparte un punctaj prestabilit in trei casute, eliminandu-se astfel orice indiciu despre care ar fi raspunsul cel mai avantajos.
Repondentul este practic fortat sa fie sincer si, in consecinta, raspunsurile sale, dupa interpretare, vor arata cu acuratete care sunt punctele sale forte, ce tip de personalitate are, ce munca i se potriveste manusa.
2) Datele numerice obtinute in urma completarii chestionarului sunt folosite pentru trasarea unui grafic (dupa anumite reguli) pe o diagrama speciala, impartita in mai multe zone. Operatiunea aceasta este facuta de coordonatorul testului, specialist certificat SDI.
3) Rezultatul este interpretat de coordonatorul testului, dupa care, intr-o discutie particulara cu dvs., el va aduce la cunostinta aceasta interpretare si va comunica recomandarile sale privind cine ce post ar trebui sa ocupe.
Atentie, nu trebuie neglijat un avantaj important: venind din afara firmei, coordonatorul testului este obiectiv si impartial. El nu stie cine este angajatul din fata sa, atunci il vede prima oara. Ca urmare, aplica aceleasi criterii si metode tuturor angajatilor testati, evitand in mod clar atat subiectivismul, cat si favoritismul.
Recomandarile sale ilustreaza deci fara dubii exact modul in care ar trebui sa arate, in varianta ideala,
organigrama firmei dvs., cu fiecare om la postul potrivit. Si acest lucru este vital, deoarece orice “nepotrivire” se va simti imediat, atat in atmosfera din firma (lipsa de entuziasm, de implicare, de randament), cat si in situatiile financiar-contabile.
Citeste si:
Ghidul angajatorului. Puteti interzice unui salariat sa lucreze in timpul liber pentru alt angajator?
Sursa foto: www.pexels.com