Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
Intr-adevar, atunci cand un salariat comite o abatere disciplinara, nu sunteti obligat sa-l sanctionati. Nu exista niciun text de lege care sa prevada o asemenea obligatie. E firma dvs., dvs. stiti cel mai bine care va sunt interesele. Asa ca nu va grabiti, analizati situatia si luati in considerare urmarile unei asemenea masuri asupra intregului colectiv, asupra atmosferei generale la locul de munca, asupra eficientei activitatii, asupra politicii generale de personal. S-ar putea sa descoperiti ca e mai bine sa nu aplicati vreo sanctiune, fara ca asta sa insemne insa ca nu-i veti atrage atentia salariatului ca sunteti la curent cu fapta sa.
In principiu orice abatere disciplinara trebuie pedepsita, chiar daca este una minora. In practica insa trebuie sa realizati ca dvs., angajatorul, nu sunteti o instanta judecatoreasca obiectiva si rece si ca
disciplina nu este un scop in sine, ci o cale spre obtinerea eficientei maxime in firma.
Asa ca, dincolo de normele juridice pe care trebuie sa le respectati (si pe care dvs. insiva le-ati fixat prin regulamentul intern), e important sa luati in calcul si oportunitatea sanctionarii, intr-un anumit moment, a unui anumit salariat.
Intrebati-va, de exemplu, daca aplicarea sanctiunii are efecte mai degraba pozitive decat negative. Sanctionarea, chiar si cu un simplu avertisment, a unui salariat care a intarziat de 2-3 ori la program poate parea o masura exagerata, mai ales daca salariatul este unul constiincios si intarzierile sale au avut un motiv intemeiat.
Ceilalti salariati vor deveni automat mai punctuali, dar si mai crispati, foarte atenti sa nu greseasca si, implicit, vor renunta la a mai avea initiative profesionale, de teama ca lucrurile vor iesi prost. Veti avea in consecinta un colectiv foarte disciplinat, dar lipsit de creativitatea absolut necesara dezvoltarii unei firme – lucru pe care, evident, nu vi-l doriti.
Din acest motiv, cel mai bine este ca fiecare abatere disciplinara sa fie analizata separat, iar masura luata sa tina cont de intregul context, adica sa aiba in vedere si conduita generala a salariatului, implicatiile abaterii, probabilitatea ca respectiva abatere sa se repete. Va ajuta aici si regulamentul intern care doar enumera faptele care constituie abateri disciplinare, nu si pedepsele care se aplica, fapt care permite individualizarea sanctiunii.
Dar cel mai important lucru de retinut e ca sanctionarea salariatului indisciplinat nu trebuie sa fie niciodata consecinta unei reactii emotionale. Nu reactionati ca si cum prin actul de indisciplina al salariatului ati fi fost jignit personal. Scopul sanctiunii este, cum spuneam mai sus, obtinerea unei eficiente maxime in firma, iar acest scop poate fi atins uneori, oarecum paradoxal, prin insasi absenta sanctiunii.
Sursa foto: www.pexels.com