Franciza - tehnica de business care asigura succesul afacerii
francizaexemple francizafranciza 2018idei francizafranciza ieftina
Franciza e operatiunea care imbraca forma unui contract prin care o persoana, francizor, ii acorda unei altei persoane, numite francizat, dreptul de a se folosi de brandul companiei sale, respectand rigorile stipulate in contract. Concret, cineva poate vinde, presta servicii sau chiar produce sub un brand renumit, respectand normele impuse de francizor si achitandu-i acesta o taxa periodica.
Franciza, desi este o tehnica de business, ea poate fi privita dincolo de caracterul sau strategic. Astfel, putem afirma ca franciza insasi este o afacere, daca luam in considerare faptul ca este reciproc avantajoasa: francizorul isi extinde afacerea, isi consolideaza brandul si primeste periodic bani de la beneficiar, in timp ce francizatul are oportunitatea de a incepe o afacere, sub ocrotirea unui nume pe care publicul deja il cunoaste si il apreciaza.
Franciza poate fi obtinuta prin contract de la compania dorita, , iar acest procedeu implica plata unei taxe de intrare in sistem precum si a unor redevente anuale, de regula sub forma unui procent din cifra de afaceri.
Business-urile deschise in sistem de franciza au succesul pe jumatate asigurat, deoarece prin imprumutarea brandului, care are deja clienti fideli, antreprenorul se va bucura imediat de desfacere pe piata si se va putea dezvolta rapid. Nu la fel se intampla in cazul firmelor fara un brand renumit, care trebuie sa isi formeze clientii in timp si sa demonstreze intai garantia calitatii, dupa care se pot bucura de stabilitate si constanta pe piata.
Citeste si:
Ce greseli fac oamenii in primele ore la serviciu, compromitandu-si munca
Franciza in Romania
La noi in tara, franciza reprezinta o industrie de business in plina ascensiune, care are momentan relativ putini clienti. Una dintre cele mai celebre francize din Romania este reprezentata de in sectorul alimentar de simigeriile "Petru". MAN GROUP, compania din spatele simigeriilor este prezenta in peste 17 orase din Romania, cu peste 50 de simigerii functionale.
Societatea ofera francizatului instruire, sfaturi, apartenenta la un brand puternic, dar si transportul gratuit al produselor semifabricate si a materiei prime. Valoarea aproximativa a unei astfel de investitii se ridica la circa 20.000 de euro, suma care include taxa de intrare in franciza, echipamentele speciale, training specializat, dar si o cantitate mare de produse.
Un exemplu in acest sens este Metro, care a lansat La Doi Pasi, sistem ce ofera antreprenorilor imaginea companiei, dar si sustinere pentru marketing si promovare, sortimente diversificate si instruire pentru angajati.
Un alt exemplu de succes de la noi din tara este reprezentat de renumitele Fornetti, la fel de emblematice pentru industria alimentara. Cei care aleg sa deschida o locatie in sistem de franciza cu Fornetti, vor beneficia de toata partea logistica necesara, de la cuptoare, la materialele necesare dotarii magazinului, afisele de promovare a produselor, etichete de preturi sau asistenta si consultanta si, desigur, de marca puternica din spatele companiei. Cu doar cateva mii de euro puteti pune pe picioare un business care are deja clinetii formati.
Paul Voicu, managing partner francize.ro.a declarat ca piata romaneasca de francize are un potential de dublare in urmatorii cinci ani, chiar daca in prezent valoreaza doar 55 miliarde de Euro. Segmentele in care este impartita piata de francize romaneasca sunt: retail – 48%, HoReCa – 24% si zona de servicii – 28%.
"Legat de profilul francizatului, acest entuziasm poate sa vina de la o persoana care nu are de-a face cu domeniul. S-ar putea sa fie o problema mai mare cand are deja un background, deoarece e greu sa ii schimbi ideile, si va fi intotdeauna cel care va debalansa aceasta barca", a declarat Mihaela Mocanu, avocat specializat in francize.
Citeste si:
ITP eliminat pentru anumite categorii de autovehicule
Topul francizorilor la nivel mondial
Entrepreneur a realizat un top al celor mai mari companii de la nivel global, care ofera franciza:
1. Anytime Fitness
2. Hampton Hotels
3. Subway
4. Supercuts
5. Jimmy Joh’n Gourmet Sandwiches
6. 7-Eleven Inc.
7. Servpro
8. Denny’s Inc.
9. Pizza Hut Inc.
Pentru ca o franciza sa aiba succes, trebuie ales un spatiu ideal
Specialistii in domeniu sunt de parere ca locatia business-ului este cel mai important factor cand vine vorba de achizitia unei francize: "Noi incercam de la inceput sa nu lasam sa deschida locatii unde stim ca o sa le dea batai de cap si unde stim ca nu vor fi incasari. Conteaza foarte mult unde lansezi produsul.
De exemplu, Clujul, unde poti spune ca profilul unui consumator este mai apropiat de cel al unui consumator din Vest fata de alta regiune a tarii", a spus Alina Covasa, retail manager, Salad Box.
Francizorii nu sunt dispusi sa vanda franciza catre orase mici, sau catre antreprenori care nu detin calitatile necesare. Cei mai multi francizori vor sa colaboreze cu oameni care au abilitati de lider, studii in domeniu sau pun multa pasiune in munca lor. De asemenea, au nevoie de colaboratori seriosi si onesti, pentru ca imaginea brandului lor ar putea fi afectata daca nu se respecta prevederile contractuale dintre cele doua parti.
De exemplu, francizatul se poate angaja intr-un contract de franciza pentru un hotel de lux, ca respecta standardele de igiena. Totusi, sa presupunem ca incalca acest lucru. Brandul are de suferit. Clientii nu doar ca vor evita locatia respectiva, ci vor evita toate locatiile acelui brand. Asa functioneaza piata. Intre francizor si francizat este o relatie permanenta de interdependenta, dar, paradoxal, o relatie bazata in aceeasi masura pe independenta.
Citeste si:
Ce trebuie sa faci pentru a obtine 160.000 de lei pentru afacerea ta
Exemple franciza 2018 sub 5.000 de euro
In acest domeniu, antreprenorii se ghideaza dupa zicala "Daca vrei sa obtii milioane, investeste milioane". Totusi, exista si francize care nu necesita investitii de milioane, dar pot aduce profituri substantiale. Acestea sunt francizele sub 5.000 de euro, bani pe care beneficiarul ii da la inceputul afacerii, urmand sa achite pe parcurs o redeventa anuala stabilita printr-un contract.
Un exemplu in acest sens vine de la compania Danymond Cleaning, fiind prima franciza de curatenie industriala si civila. Pentru a o obtine, antreprenorul trebuie sa achite doar 3.500 de euro inainte de a incepe business-ul, si o taxa anuala de 5% din cifra de afaceri inregistrata.
Daca nu va pasioneaza domeniul curateniei, puteti opta pentru compania DULCE D’OR, cunoscuta pentru cozonacul traditional secuiesc. Franciza DULCE D’OR costa 2.700 de euro la debutul afacerii si 400 de euro lunar. Compania ofera inchirierea rulotei si linie tehnologica. DULCE D'OR ofera si o varianta low cost, de doar 2.000 de euro, si 300 euro lunar, insa aceasta varianta nu include si inchirierea rulotei.
Poate domeniul educatiei va captiveaza. Mark AfterSchool-Instant este o microfranciza care ofera doritorilor cursuri de limba engleza, pentru copii, pentru doar 1.500 de euro, taxa initiala. Compania ofera tot suportul tehnic necesar dezvoltarii afacerii.
Franciza este o oportunitate de afaceri daca doriti sa deschideti un business despre care clientii deja stiu si au o imagine pozitiva. Pentru multi antreprenori, etapa cea mai dificila in business este reprezentata de perioada de timp in care isi castiga clientii. Franciza va poate scapa de acest stres.
Timpul poate fi folosit in alte scopuri, iar afacerea dumneavoastra are un punct de plecare mai inalt, decat daca ati incerca sa construiti un "brand" de la zero.
Citeste si:
Ce greseli fac oamenii in primele ore la serviciu, compromitandu-si munca
Sursa foto: pexeles.com