Firmele mici si mijlocii din Romania, nevoite sa-si modifice bugetele: sunt cu 25 la suta mai mari fata de cat isi proiectasera managerii
firmeimmbuget firme
Evolutia bugetelor IMM-urilor romanesti este una extrem de dinamica anul acesta, releva o analiza recent efecutata. Nu putine sunt firmele care au fost nevoite sa-si majoreze bugetul, dat fiind contextul actual, chiar si cu 25%.
"In lunile de vara am observat o dinamica exceptionala a activitatii de bugetare si revizuire a proiectiilor financiare si a preturilor si politicilor comerciale. Avand presiuni pe costuri dar si din perspectiva modificarilor fiscale prevazute pentru perioada urmatoare, IMM-urile isi actualizeaza strategia de personal, extind scenariile multiple pe toate palierele importante din business, de la aprovizionare, supply-chain, pana la canalele de vanzare, cu obiectivul major de a-si securiza afacerea, de a evita discontinuitati in fluxurile principale si de ce nu, exista tendinta de a crea niste rezerve pentru 2023 – un an incert asa cum il vedem acum", arata Trusted Advisor.
Conform analizei "Buget 2022 - IMM uri" realizata in luna august, bugete crescute in cursul anului acesta, cu peste 25% fata de valoarea initiala bugetata, arata astfel:
-
64% din respondenti - Payroll (salarii si beneficii salariale)
-
36% - Utilitati si cheltuieli de regie
-
27% - Marketing
-
18% - Transporturi si Logistica
-
9% - Materii prime si Costul produselor comercializate
-
12% - raporteaza cresteri la alte categorii bugetare, precum Servicii terti sau Cheltuielile financiare (pierderi curs valutar, dobanzi).
Modificarea repetata a proiectilor financiare, lucrul cu bugete lunare si actualizarea preturilor - in cursul anului:
-
54% trimestrial sau mai des
-
27% o data anul acesta
-
17% nu au facut modificari
-
2% nu au mai lucrat cu bugete anul acesta
In 2023 intentioneaza sa utilizeze o aplicatie de bugetare care integreaza scenarii multiple pentru optimizare financiara si fiscala 55% dintre respondenti (9% utilizeaza deja). 45% considera acest subiect mult prea complex si nu au capacitate / abilitati interne pentru a implementa.
Cateva recomandari pentru IMM-uri intr-un scenariu de inflatie persistenta si posibila recesiune:
1. scenarii "what-if": cum actionam daca se dubleaza pretul materiilor prime, daca cresc salariile cu 30%, etc.
2. bugetare "zero-based": restructurarea bugetara pe principii de eficienta
3. canale de aprovizionare si logistica diversificate
4. automatizari si controlul bugetelor de payroll
5. eliminarea ineficientelor operationale si a cheltuielilor redundante
6. focus puncte forte si concentrarea resurselor, a bugetelor de marketing, pentru cresterea valorii aduse de exploatarea acestora
7. fidelizarea clientilor si crearea de comunitati in jurul brandurilor, care sa genereze recomandari si vanzari.
In acest punct al ciclului economic consider ca este nevoie de efort suplimentar pentru a clarifica obiectivele de business, resursele disponibile si de a construi un plan de actiune operational – dublat de cel financiar – suplu, usor de acordat, fara redundante si delimitarea atenta a elementelor de baza de cele „nice to have” in organizatie si in bugetele departamentale. – precizeaza Ioana Arsenie, strateg financiar, FCCA.
Transparenta fata de stakeholderi, furnizori, clienti, angajati, etc, ofera sansa de a intari relatiile.
Fata de criza financiara anterioara, IMM-urile sunt mai pregatite, dpdv abilitati de management pentru ca au fost atrasi atat consultanti cat si parteneri in Board, si modul in care se fac lucrurile este mai analitic si mai putin intuitiv si mai conectat cu o strategie pe termen mediu si lung.
"Daca in urma cu 10 ani IMM-urile si antreprenorii erau atenti la cifre doar cat era necesar pentru taxe si impozite sau finantare bancara, observam ca avem mai multa grija de capitalizarea firmelor, ca incepem sa planificam etapele urmatoare – fie ca vorbim de transfer de business, catre generatia urmatoare sau exit, parteneriate M&A, finantare prin acces la fonduri nerambursabile, investitori sau listare", adauga Ioana Arsenie.
Foto: freepik.com