Factura electronica a bagat spaima in patronii romani: Firmele inca nu sunt pregatite de revolutia fiscala
ro e facturafactura electronica
Dupa cum stim deja din surse oficiale, de la 1 ianuarie 2024 intra in vigoare obligatia de a emite numai facturi electronice in relatia comerciala B2B (Business to Business). Problema este ca sectorul de business autohton se declara in mare masura nepregatit pentru aceasta schimbare.
Conform unui sondaj realizat de specialistii EY, aproape 40% dintre firmele respondente spun ca nu sunt gata sa aplice factura electronica!
Concret, intrebate fiind daca pot implementa
facturarea electronica, 39% au raspuns ca nu sunt pregatite, 23% au declarat ca sunt pregatite in proportie de 50% iar 9% ca sunt pregatite in proportie de 30%.
“Surprinzator sau nu, aproape o treime dintre cei intervievati au spus ca nu au analizat impactul acestei cerinte”, puncteaza compania de consultanta.
“Experienta practica ne arata ca indeplinirea tuturor pasilor pentru un proces de emitere si transmitere e-factura operational, corect implementat din perspectiva cerintelor fiscale, poate dura cel putin sase luni, ignorand orice limitari legate de resursele umane tehnice sau financiare necesare unei astfel de implementari. In masura in care, inca de la bun inceput, Romania va implementa e-factura ca singura modalitate de transmitere a facturilor catre clienti (in linie cu autorizarea obtinuta din partea UE), si nu doar ca o raportare in timp cvasi-real a datelor din facturi catre autoritatile fiscale (asa cum se intampla in prezent pentru bunurile cu risc fiscal ridicat), in mod cert presiunea pentru companii va fi si mai mare.
Aceasta intrucat vor trebui prioritizate, in egala masura, si cerintele de ordin comercial, operational, procesele de postare a facturilor emise si primite in sistemele financiar contabile, impactul asupra fluxurilor de numerar, toate acestea necesitand bineinteles resurse suplimentare si un calendar de implementare mai extins. In oricare din ipoteze, in perioada imediat urmatoare, facturarea electronica ar trebui sa devina o prioritate pe agenda companiilor din Romania, pentru a preveni eventuale contraventii, consecinte fiscale sau chiar blocaje din punct de vedere comercial”, au mai tinut sa transmita reprezentantii companiei de consultanta.
"Imposibilitatea emiterii facturilor electronice in conformitate cu noua obligatie care, cel mai probabil, va intra in vigoare la inceputul anului viitor ar putea afecta procesele interne ale companiei, precum si relatia comerciala dintre parteneri, avand in vedere ca pot exista parteneri care ar putea refuza plata unei facturi daca aceasta nu a fost emisa si transmisa prin RO e-Factura. Mai mult, pot aparea cazuri in care posibilitatea de a emite si transmite facturi prin RO e-Factura sa fie unul dintre criteriile de selectie sau de continuitate a relatiilor comerciale cu furnizorii", avertizeaza Pwc Romania.
Foto: freepik.com