Ele sunt companiile care fac profituri record, in aceste vremuri tulburi, macinate de inflatie, criza energetica si efectele razboiului
transport maritimprofituri
Companiile din transportul maritim inregistreaza profituri record, desi traversam o perioada marcata de instabilitate si de multiple provocari si dezechilibre in plan financiar, atat la nivel macroeconomic, cat si microeconomic.
A fost, pana acum, un an exceptional pentru companiile de transport maritim de containere, iar estimarile sunt ca profitul operational al sectorului la nivel global ar putea fi cu aproape 50% peste anul trecut, apropiindu-se de 300 de mld. de Euro, potrivit firmei de consultanta Drewry.
Maersk a inregistrat un trimestru I record, cu venituri de 19,3 mld. dolari, plus 55% an/an. Iar anul acesta se indreapta spre profituri masive, in ciuda unei pierderi contabile de 0,72 mld Euro in Rusia. Gigantul logistic e in discutii cu potentiali cumparatori pentru operatiunile din Rusia.
Desi situatia din Ucraina a afectat atat fluxurile maritime, cat si rutele din spatiul aerian, iar incertitudinea a crescut, restrictiile din China impreuna cu revenirea consumului au dus la salturi masive ale costului de transport.
Astfel, veniturile furnizorilor de servicii au crescut rapid si puternic.
Cumulat, potrivit aceleiasi firme de consultanta din domeniu, transportatorii de containere ar obtine in acesti doi ani (2021-2022) peste 500 mld. Euro profit operational (o jumatate de trilion de Euro).
Operatorul francez CMA CGM, al treilea in lume dupa capacitatea de transport a containerelor, a inregistrat un profit net de 18 mld. Euro anul trecut. Banii i-ar fi de ajuns pentru a cumpara in intregime operatorul aerian Air France - KLM, cu o capitalizare de sub 1,3 mld. Euro la finele sedintei de marti.
Pe de alta parte, suma ramasa ar fi suficienta si pentru preluarea Ryanair, de exemplu, la 15,72 mld. Euro capitalizare, potrivit inchiderii zilei de marti.
Daca ar decide sa cumpere Lufthansa, ar folosi mai putin de jumatate din profit pentru a prelua compania evaluata de piata la 7,89 mld. Euro.
Cu toate acestea, ambitiile operatorului francez nu sunt atat de mari... deocamdata.
Intentia sa este de a prelua 9% din companie si de a-si consolida prezenta pe piata de transport aerian de marfuri, printr-un parteneriat cu Air France - KLM. Va opera atat avioane cargo specifice, cat si capacitatea de transport marfa din interiorul avioanelor de pasageri.
Miscarea are argumente, uitandu-ne la trendul pietei: daca cererea de transport de containere a scazut, ca volum, cu 1,2% anul acesta, dupa un salt de 8% anul trecut, pentru transportul aerian de marfa se inregistreaza un plus de 2,9% la nivel global.
Operatorul francez nu este singurul care incearca sa se extinda spre domeniul de logistica, participand la un trend care pare inspirat de Amazon acum cativa ani si FedEx, relativ mai recent.
Mediterranean Shipping Co. incearca sa preia un pachet de control in ITA, succesoarea Alitalia, in timp ce actionarul principal al transportatorului Hapag Lloyd din Germania a ajuns la 10% din Lufthansa.
Maersk isi dezvolta atat propria flota cargo aeropurtata, cat si prin achizitia operatorului logistic Senator International.
Oferind servicii integrate, transportatorii spera la obtinerea unei felii mai mari din bugetele clientilor.
Aproximativ 10 - 12% din capacitatea globala de containere e blocata in jurul sau in porturi din lume, potrivit CEO-ului Maersk, intr-un interviu din 4 mai.
Preturile de transport, inca deosebit de ridicate in raport cu media istorica, sunt totusi in scadere fata de varfuri: de la peste 11.109 pe 10 septembrie 2021, indicele FBX a coborat la 8.466 pe 20 mai. Pana in 2021, insa, acesta nu fusese mai sus de 3.000.
Investitorii privesc, insa, spre viitor
China a suferit scaderi de activitate bruste si severe in regiunile afectate de restrictii, din mari orase precum Shanghai sau Beijing.
Goldman Sachs a schimbat asteptarile referitoare la incapacitate de plata in sectorul imobiliar din China, cu o probabilitate de 31% fata de 19,6% anterior, pentru segmentul obligatiunilor mai riscante din sector. Scenariul anterior pesimist a devenit acum scenariu de baza.
In acelasi timp, FMI a avertizat asupra presiunilor inflationiste adaugate de costul mare al transportului si logisticii, cu impact mai ales asupra tarilor cu venit mic si a insulelor.
Din perspectiva transportatorilor de containere, diversificarea permisa de profiturile spectaculoase e o miscare mai buna decat raspunsul din trecut, investitiile prea mari in productia de nave ducand in cateva randuri la supracapacitate.
Pe de alta parte, reorientarea fluxurilor de capital disponibile spre un sector partial corelat nu inseamna o diversificare „totala”.
Semne de incetinire a economiei globale, si, in unele regiuni, riscuri de recesiune in crestere, inseamna ca, la orizontul anului 2023, peisajul ar putea avea note mai putin optimiste, iar deciziile optime ar putea fi, de fapt, de constituire de rezerve, sau returnare de capital catre investitori.
Pentru moment, insa, „petrecerea continua", iar muzica profiturilor ridicate incanta urechile investitorilor.
Explicatiile ne-au fost oferite de Claudiu Cazacu, XTB - unul dintre cei mai mari brokeri de instrumente derivate din lume si o companie completa de investitii listata pe Bursa de la Varsovia.
Foto: pixabay