Economia digitala a Romaniei, in plin avant: pana in 2030 are mari sanse sa ajunga la aproape 10 la suta din PIB
economia digitalainvestitiidigitalizare
Tara noastra inregistreaza o inflorire, la propriu, a economiei digitale. Situata anul trecut, ca pondere din PIB, in jurul valorii de 6%, economia digitala a Romaniei se va apropia de pragul de 10% pana in 2030, estimeaza specialistii.
Potrivit datelor cuprinse in raportul "Digital Challengers on the next frontier in CEE" al McKinsey&Company, in anul 2021, economia digitala a Romaniei a reusit performanta de a ajunge la valoarea de 14.8 miliarde de euro, ceea ce echivaleaza cu 6% din PIB.
Estimarile arata ca, pana in anul 2030, valoarea economiei noastre digitale se va ridica la 52 de miliarde de euro, respectiv 9,8% din PIB.
Economia digitala este impinsa decisiv de la spate de investitiile care se fac la noi in tara in sectorul IT&C, cred analistii economici, investitii ce au avut un ritm de crestere anuala de 8% inca din anul 2017. Numai investitiile in IT&C se ridica la 3.5 miliarde de euro.
De asemenea, economia digitala a Romaniei inregistreaza o crestere atat de puternica si datorita comertului digital, ce se bucura de o crestere anuala chiar mai puternica decat sectorul IT, evaluata de McKinsey&Company la 17%. Daca in IT vorbim despore 3.5 milioane, cand ajungem la capitolul comertului digital, cifra devine ametitoare - 9.2 miliarde de euro.
Economia digitala a Romaniei, pe locul trei in Europa Centrala si de Est
Per ansamblu, tara noastra are o pozitie puternica in Europa Centrala si de Est (CEE), din perspectiva economiei digitale. Suntem pe locul al treilea, dupa Polonia si Cehia. Amintim ca, din CEE fac parte: Bulgaria, Croatia, Republica Ceha, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia.
"Economia digitala a fost istoric un motor-cheie de crestere pentru cele zece tari din Europa Centrala si de Est (CEE) pe care le numim Digital Challengers.
Aceasta tendinta a continuat in ultimii cinci ani (2017-2021), timp in care economia digitala a Digital Challengers a crescut cu 42 de miliarde EUR (+51 la suta), cu rate anuale de crestere de 9 la suta in 2017-2019 si de 13 la suta in 2019–21. Aceasta a depasit cresterea anuala a PIB-ului din regiune, care a fost de 4% in 2017-2019 si de 3% in 2019-21", se mai arata in raport.
Daca ne referim la toata zona CEE, comertul digital performeaza. Acesta a crescut cu peste 21 de miliarde EUR in 2019-2021, reprezentand peste 80% din cresterea economiei digitale a regiunii in perioada respectiva. Comertul digital a depasit previziunile atat in ??scenariile noastre de afaceri ca de obicei, cat si in cele aspirationale, atingand o valoare de 68 de miliarde EUR in 2021.
"Pandemia de COVID-19 a accelerat rata de crestere a comertului digital la 21% pe an in 2019-2021, deoarece cumparaturile in magazine au fost oprite de restrictiile de circulatie. Acest lucru a accelerat dezvoltarea canalelor online cu doi pana la cinci ani", mai puncteaza analistii.
Totusi, se subliniaza in raport, chiar inainte de impulsul oferit de pandemia COVID-19, comertul digital din regiune se afla pe o traiectorie de crestere puternica, inregistrand o rata de crestere anuala de 14% in 2017-2019. Motivul acestei expansiuni a fost cresterea PIB-ului si niveluri mai mari de venit disponibil, combinate cu un nivel crescut de digitalizare.
"Companiile trebuie sa-si imbunatateasca rezistenta investind in capabilitati digitale", cred expertii McKinsey
Conform raportului, rezilienta este importanta nu numai pentru guverne, ci si pentru companii. Companiile rezistente la nivel digital i-au depasit in performanta pe cei mai putin rezistenti in timpul crizelor anterioare, dupa cum a aratat evolutia randamentului total al actionarilor in timpul crizei financiare din 2008.
Astfel, companiile trebuie sa-si imbunatateasca rezistenta investind in capabilitati digitale.
Recomandari pentru factorii de decizie
Conform raportului, factorii de decizie pot debloca cresterea in economia digitala a regiunii prin sprijinirea digitalizarii in sectoarele public si privat, dezvoltarea talentelor digitale, consolidarea infrastructurii digitale si permitand exportul si comertul si cooperarea transfrontaliera.
"Pentru a extinde aceste eforturi si a realiza intregul potential de valoare al schimbarii tehnologice, ar face bine sa articuleze clar o viziune pentru transformarea digitala si sa o mentina vie in timp", recomanda McKinsey.
Digitalizarea aduce nenumarate beneficii mediului privat
Factorii de decizie trebuie sa gandesca o strategie care sa implice si mediul privat, dat fiind faptul ca toate companiile au nevoie de sustinere pentru a merge pe calea digitalizarii, aspect ce le va aduce numeroase beneficii atat angajatorilor, cat si angajatilor, statului, dar si clientilor.
In sectorul privat, digitizarea poate imbunatati eficienta operationala prin automatizarea proceselor, permitand servicii de la distanta sau inlocuind munca frontala, toate acestea permitand oamenilor sa investeasca mai mult timp si energie in actionarea pe baza informatiilor furnizate de date.
Sa nu uitam ca digitalizarea permite, de asemenea, companiilor sa-si dezvolte pietele interne si externe prin cresterea accesului la solutii de finantare suplimentare si oferind o intelegere mai profunda a clientilor, permitand oferte mai bine directionate.
"Pentru a realiza acest lucru, totusi, sectorul privat are nevoie de un mediu de reglementare care sa ofere atat masuri de reglementare de baza, cum ar fi documentele electronice si semnaturile electronice, cat si masuri mai avansate, cum ar fi reglementarea de consolidare a increderii si revizuirea limitarilor privind comertul digital", atrag atentia specialistii.
Foto: pixabay.com