Dublul standard al alimentelor: Amezi uriase pentru firmele care vand produse de calitate diferita
dublul standard alimentaramenziomnibusfirmecompaniilegislatie europeana
Firmele care vand produse cu o calitate diferita in tarile europene vor plati amenzi de pana la 4% din cifra de afaceri, a anuntat comisarul European pentru Justitie si Protectia Consumatorilor, Vera Jourova, aflat la Bucuresti.
Dublul standard alimentar este un fenomen foarte des intalnit in tarile din Estul Europei
Comisarul European pentru Justitie si Protectia Consumatorilor a vorbit la Bucuresti despre cat de dezamagita este sa experimenteze pe propria piele dublul standard alimentar, dand exemplu chiar propria sa tara Cehia.
"Eu ma simt inselata cand ma duc in tara mea (Cehia - n.red.) si cand cumpar un iaurt care are o chimicala in loc de capsune. Interzicem dublul standard al produselor", a explicat Vera Jourova.
Autoritatile europene impun noi reguli pentru firme
Ca urmare a acestui fenomen care a devenit deja o practica mai ales in Estul Europei, autoritatile europene au impus noi reguli, foarte severe.
"In consecinta, pentru a stopa aceste practici de dublu-standard, autoritatile europene au impus noi reguli. Astfel, dupa ce directiva "Omnibus" va fi adoptata, probabil in aprilie, producatorii trebuie sa informeze consumatorii daca ceea ce vand are sau nu aceeasi calitate in toate tarile europene. De asemenea, pentru promotii, companiile trebuie sa arate si pretul initial, pe langa procentul redus.
De asemenea, magazinele online vor fi obligate sa publice doar recenzii venite din partea clientilor, cele facute de angajati vor fi interzise", explica oficialul european.
Parlamentul European infiinteaza "Politia” dublului standard al produselor
In toamna anului trecut, Parlamentul European anunta ca vrea sa transeze problema dublului standard de calitate al produselor la comercializarea pe diverse tari UE prin formarea unor institutii care sa monitorizeze marfa in tot lantul de productie si comercializare. Este vorba de infiintarea unui soi de politii care sa depisteze si sa cerceteze derapajele de calitate pe diverse zone ale pietei europene de alimente si nu numai.
Autoritatile europene vor crea organisme cu competente in intreaga Uniune Europeana care vor monitoriza si, la nevoie, vor ancheta producatorii care practica dublul standard in ceea ce priveste alimentele, vanzand in unele tari ale uniunii produse de calitate inferioara.
Concret, intr-o propunere de rezolutie, parlamentarii solicita sa "fie create de urgenta capacitati si mecanisme la nivelul UE, in cadrul unei unitati specializate de monitorizare si supraveghere care sa faca parte dintr-un organism existent la nivelul UE (Autoritatea Europeana pentru Siguranta Alimentara sau altele), cat mai putin birocratice, pentru a monitoriza consecventa compozitiei si a proportiilor ingredientelor utilizate in produsele alimentare de aceeasi marca si cu acelasi ambalaj”.
Mai mult, Parlamentul European cere anchetarea cazurilor de acest gen pe intregul lant de la productie. Astfel, parlamentarii arata ca incurajeaza Comisia Europeana "sa infiinteze o directie specializata in cadrul agentiei competente a UE existente, care sa includa specialisti din domeniu, pentru a efectua, atunci cand apare o suspiciune de diferente de calitate, controale in fabricile producatorilor si a realiza audituri ale fluxului de productie pentru a verifica daca compozitia produsului corespunde cu indicatiile producatorului”.
Presedintele Asociatiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor (InfoCons), Sorin Mierlea, spune ca aceasta decizie este un castig. "Speram sa se puna in practica cat mai repede. Daca Parlamentul European voteaza in acest mandat, anul viitor putem avea functionale aceste organisme de control. Si, in contextul acelei amenzi de 4 la suta din cifra de afaceri, cel mai probabil vom termina cu dublul standard pe piata europeana. Si nu este vorba numai de alimente. Putem vorbi chiar si de autoturisme”, a mai spus Sorin Mierlea.
Citeste si:
Tensiuni la nivel european pe tema numirii Laurei Codruta Kovesi in functia de procuror sef european
Ce a reiesit din investigatia Parlamentului European
Scandalul alimentelor cu dublu standard a izbucnit anul trecut dupa ce cehii au descoperit ca, desi cumpara aceleasi marci ca vest europenii, ingredientele din produsele vandute in tara lor difera si sunt mai slabe din punct de vedere nutritional si calitativ. Mai exact, acestia au constatat ca din 21 de produse testate, doar in trei cazuri au fost inregistrate aceleasi ingrediente ca in magazinele din vest.
"Desi denumirea de marca, designul ambalajului si aspectul de comercializare la prima vedere sunt identice, mai multe cercetari efectuate in diferite state membre au relevat in cadrul pietei unice a UE produse care au compozitii clar diferite din punct de vedere al retetei, materiilor prime utilizate, toate acestea depinzand de tara de cumparare“, arata Raportul intocmit ulterior de Comisia pentru Piata Interna si Protectia Consumatorului din PE.
Ba mai mult, investigatiile au scos la iveala faptul ca aceste practici nu erau folosite doar in industria alimentara.
"Nu se poate exclude faptul ca aceste constatari privind calitatea dubla a produselor se refera numai la alimente si bauturi, dar se pot aplica si bunurilor de consum, cum ar fi detergenti sau bunuri de igiena“, se arata in document.
Cele patru sabloane folosite de marii producatori
Conform raportului, practicile considerate incorecte merg in general pe patru sabloane. In primul rand, exista companii care plaseaza produse de diferite calitati pe pietele din Est si Vest, dar cu acelasi aspect si cu acelasi ambalaj.
Mai grav este ca functionari europeni au descoperit ca uneori se umbla si la gramajul produselor. Astfel, exista producatori care "plaseaza produse de diferite greutati pe piata, dar cu acelasi aspect si cu ambalaj similar sau cu diferente care nu pot fi distinse de consumator“, arata documentul.
La fel, exista producatori care plaseaza pe diverse piete produse cu arome si compozitii diferite, cu un ingredient principal diferit, dar avand acelasi aspect si acelasi ambalaj. In cel mai bun caz, releva documentul, exista niste mici diferente pe ambalaj, diferente considerate de functionarii europeni insesizabile pentru consumatorul care il ia de pe raft. Apoi, producatorii care vor sa-si pacaleasca clientii denatureaza in timp reteta unui produs. Concret, la lansarea pe piata, produsele au o calitate si in timp aceasta se modifica deliberat.