DNA scoate la lumina nereguli grave: Evaziune fiscala in industria ridesharing
cotardnauberevaziune fiscala
Industria de ridesharing din Romania se confrunta cu un scandal major, dupa ce DNA a deschis mai multe dosare penale pentru evaziune fiscala si trafic de influenta. Conform autoritatilor, sase persoane sunt cercetate pentru utilizarea unor firme fictive prin care au incasat venituri nedeclarate, fara sa achite taxele si impozitele datorate statului. Prejudiciul estimat depaseste 1 milion de euro, iar ancheta scoate la iveala mecanisme complexe de frauda fiscala.
Cum functiona schema de evaziune fiscala?
Ancheta DNA a dezvaluit ca mai multe firme de transport alternativ erau infiintate doar pentru a facilita evitarea taxelor. Soferii erau platiti fara forme legale, iar veniturile erau transferate printr-un circuit complex pentru a ascunde provenienta lor. Platformele precum Uber si Bolt au fost implicate indirect, fiind acuzate ca percep 25% din incasari si transfera aceste sume in afara tarii, fara fiscalizare in Romania. Ulterior, 75% din bani reveneau in tara pentru plati informale catre soferi.
„Din pacate, aceste practici au fost posibile datorita unor lacune legislative care favorizeaza transportul alternativ in detrimentul taximetriei. In timp ce taximetristii trebuie sa respecte reguli stricte, inclusiv autorizari periodice, firmele de ridesharing se bucura de o flexibilitate ce permite astfel de fraude”, a explicat Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.
Trei administratori de firme au fost retinuti in decembrie 2024, iar alti trei au fost plasati sub control judiciar. In dosar sunt cercetate peste 1.000 de angajari ilegale. Recent, doua persoane au fost prinse in flagrant in timp ce incercau sa obtina 500.000 de euro pentru a influenta ancheta, fiind si ele retinute pentru trafic de influenta.
Pe langa investigatiile legate de evaziune fiscala, anchetatorii au efectuat perchezitii in Bucuresti, Ilfov si Teleorman. Dosarul evidentiaza necesitatea unui control mai strict asupra activitatilor economice din industria ridesharing.
COTAR cere modificarea legislatiei
COTAR a semnalat aceste probleme in mod repetat inca din 2014, cerand conditii egale pentru
transportul alternativ si taximetrie. Reprezentantii organizatiei sustin ca legislatia actuala favorizeaza firmele de ridesharing, permitandu-le sa opereze fara aceleasi obligatii financiare si administrative.
Printre propunerile COTAR se numara obligatia de a detine autoturismele in patrimoniul firmei, eliminand contractele de comodat, eliminarea tarifelor dinamice, care cresc artificial preturile curselor si aplicarea acelorasi reguli de autorizare si fiscalizare ca in cazul taximetriei.