Asa cum spuneam si in randurile anterioare, perioada sarbatorilor de iarna vine aproape de fiecare data cu cifre de vanzari in crestere atat pentru Apple, cat si pentru marea majoritate a companiilor de pe piata. Si este si normal sa fie asa daca ne gandim ca perioada sarbatorilor de iarna presupune si multe cadouri oferite celor dragi! EI bine, lucrurile nu au stat deloc asa in 2018, vanzarile de iPhone-uri scazand cu aproximativ 15% in perioada sarbatorilor de iarna. Cifrele in scadere au fost recunoscute si de sefii Apple, care au transmis ca acest segment de business va continua sa se confrunte cu tot felul de provocari in urmatoarea perioada.
Pana sa trecem la cifre, trebuie sa mentionam atunci cand vorbim despre aceste trimestre ca, in realitate, trimestrele celor de la Apple sunt destul de diferite fata de trimestrele “clasice” ale anului. In aceste conditii, acest prim trimestru despre care vorbim in acest material include si rezultatele obtinute in luna decembrie si, automat, in timpul sarbatorilor de iarna.
Apple a depasit la limita estimarile pentru primul trimestru fiscal, putand raporta astfel vanzari similare cu asteptarile Wall Street-ului. Americanii au raportat venituri pentru primul trimestru fiscal de 84.3 miliarde de dolari, cifra care se incadreaza in nivelul de asteptari al analistilor (89 - 93 de miliarde de dolari). In aceeasi perioada a anului trecut, compania americana a inregistrat vanzari de 88.29 de miliarde de dolari. Cifra inregistrata in Q1 nu este deloc proasta, reprezentand chiar cel de-al doilea cel mai de succes trimestru financiar din istoria companiei. Insa, investitorii ar putea sa nu fie deloc multumiti dupa o analiza mai atenta a cifrelor de vanzare aferente fiecarui segment in parte. Daca ne raportam doar la cifrele inregistrate in segmentul iPhone-urilor, vom observa ca Apple a inregistrat cel mai prost nivel din ultimul deceniu.
Conform specialistilor, unul dintre cele mai interesante aspecte de luat in seama atunci cand vorbim despre aceasta tendinta descrescatoare este reprezentat de evolutia diferita din punct de vedere al zonei geografice. Spre exemplu, cei de la Apple intampina mari dificultati pe piata din China, acolo unde au inregistrat scaderi ale veniturilor de aproape 27 de procente, ceea ce inseamna enorm. In aceste conditii, ne putem gandi ca cei de la Apple sunt victime si intr-un razboi geopolitic care se desfasoara intre cele doua mari puteri ale lumii. Totodata, China se confrunta la ora actuala cu o incetinire a economiei fara precedent, care a afectat cifrele de vanzare de pe marea majoritate a pietelor.
Din pacate, Apple a decis pentru prima data sa nu mai raporteze cifrele de vanzare obtinute de fiecare produs in parte din gama. Desi sefii Apple se apara si sustin ca acest lucru nu are nicio legatura cu problemele pe care le are compania in ultima perioada, specialistii spun ca exact aceasta este cauza pentru care s-a apelat la aceastra strategie. De asemenea, nici investitorii nu ar urma sa priveasca cu ochi buni aceasta strategie adoptata de conducerea Apple. Totusi, chiar daca nu mai avem aceste cifre la dispozitie, ne putem uita peste tipurile de venituri pe care le-a inregistrat Apple in Q1.
Surprinzator pentru cei mai multi dintre noi, cea mai mare scadere a fost inregistrata in segmentul iPhone-urilor. Veniturile din vanzari in acest segment au scazut in Q1 cu aproximativ 15 procente. Tim Cook a gasit si cateva motive pentru care aceste cifre au inregistrat scaderi atat de drastice. Mai exact, Cook sustine ca noile modele iPhone XS si XS Max au fost lansate prea devreme.
De asemenea, Cook aduce aminte de o alta problema pe care a intampinat-o Apple, si anume stocul redus de produse. Nu in ultimul rand, Tim Cook spune ca popularitatea programului de inlocuire a bateriilor a afectat dorinta clientilor de a isi schimba dispozitivele. Bineinteles, nu trebuie sa neglijam nici faptul ca preturile iPhone-urilor au crescut din nou, clientii fiind nemultumiti de acest lucru.
Apple ne arata in ultima vreme ca se concentreaza din ce in ce mai intens pe dezvoltarea serviciilor, iar veniturile inregistrate ne si demonstreaza de ce se intampla acest lucru. Sectorul serviciilor este in crestere continua, atingand in Q1 cifra de 10.9 miliarde de dolari. In comparatie cu ultimul trimestru al anului 2018, segmentul serviciilor a inregistrat o crestere de aproape 19 procente. In aceste conditii, nu trebuie sa ne mire cand auzim ca cei de la Apple isi propun sa lanseze doua noi servicii in perioada care urmeaza.
O alta cifra surprinzatoare obtinuta de Apple in Q1 este cea din segmentul “Others”, care contine dispozitive wearable pentru casa si tot felul de alte accesorii. Acest segment a inregistrat cresteri ale veniturilor de nu mai putin de 33 de procente. In aceste conditii, Tim Cook a si subliniat ca daca ne-am axa doar pe vanzarile de AirPods si Apple Watch, cifrele ar fi in crestere cu peste 50%.
Nici segmentul Mac nu s-a descurcat foarte rau in primul trimestru al celor de la Apple, ba chiar mult mai bine fata de trimestrele anului trecut. La acest lucru a contribuit si lansarea noilor MacBook Air si Mac Mini, produse care au facut ca vanzarile din acest segment sa creasca cu 9%.
De asemenea, lansarea noului iPad Pro a dus la o explozie a veniturilor inregistrata in segmentul dedicat acestor dispozitive, de 17 procente. Noul iPad Pro se bucura la aceasta ora de un succes major, devenind unul dintre cele mai cautate produse din intreaga gama Apple.
In concluzie, asa cum ne arata si cifrele, vanzarile inregistrate de cei de la Apple in primul trimestru al anului nu sunt atat de rele. Totusi, trebuie remarcat ca Apple se confrunta cu probleme serioase in segmentul iPhone-urilor, adica in cadrul celui mai mare si important segment.
In aceste conditii, conducerea Apple a anuntat ca se asteapta la venituri cuprinse intre 55 si 59 de miliarde de dolari pentru urmatorul trimestru fiscal. Ceea ce inseamna ca cei de la Apple constientizeaza perioada dificila prin care trece compania, setandu-si un obiectiv nu foarte greu de indeplinit. Spunem asta in conditiile in care in aceeasi perioada a anului trecut, Apple a inregistrat venituri din vanzari in valoare de 61.1 miliarde de dolari.
Totodata, planurile Apple pentru cel de-al doilea trimestru cuprind o marja bruta cuprinsa intre 37% si 38% si cheltuieli de operare cuprinse intre 8.5 si 8.6 miliarde de dolari.
Analizele globale ne arata ca anul 2018 s-a dovedit a fi un an extrem de prost pentru smartphone-uri, vanzarile la nivel global inregistrand cea mai ampla scadere din istorie. La nivel global, in 2018 au fost vandute 1.4 miliarde de smartphone-uri, in scadere cu peste 4 procente in comparatie cu 2017. Piata globala de telefoane inteligente a inregistrat scaderi in cinci trimestre consecutive, iar previziunile pentru 2019 nu sunt deloc optimiste.
Specialistii din domeniu sustin ca odata cu dezvoltarea acestui segment de piata, utilizatorii au devenit mult mai pretentiosi. Astfel, acestia nu mai accepta sa isi schimbe telefonul an de an, fiind dispusi sa astepte mai mult pana apare un update mai consistent. Cu totii stim ca cei de la Apple au fost intotdeauna criticati cu privire la smartphone-urile de generatie noua, care ne erau prezentate cu update-uri deloc generoase. De asemenea, preturile mari, de chiar peste 1.000 de dolari, i-au facut pe utilizatori sa nu se mai gandeasca atat de rapid la schimbarea telefonului pentru unul nou!
Cifrele in scadere de la mijlocul primului trimestru i-au facut pe cei din conducerea Apple sa lanseze promotii destul de interesante cu ocazia sarbatorilor de iarna. Insa, rezultatele ne arata ca ofertele nu s-au ridicat la nivelul asteptarilor utilizatorilor, ceea ce a facut ca cifrele de vanzari sa ramana in continuare scazute.
In aceste conditii, Tim Cook a vorbit pentru prima data public despre o viitoare scadere a preturilor la iPhone-uri. Cook spune ca aceasta decizie vine dupa ce Apple a analizat “deprecierile monedelor straine si pietele care au fost slabite in 2018”, analiza care a aratat ca “preturile iPhone-urilor pe acele piete au crescut considerabil”. In concluzie, Cook sustine ca in urma unei “analize macroeconomice pe aceste piete” a fost luata decizia “de a adapta preturile locale la nivelul la care erau cu un an in urma”. Bineinteles, Tim Cook recunoaste ca in acest fel isi pune sperantele in faptul ca “vanzarile vor fi ajustate in acele zone” dupa ce preturile vor scadea.
Ultimele NOUTATI
Calatorii de afaceri fara stres: Cum sa optimizezi timpul si logistica deplasarilor
Pierderile colosale ale Romaniei in 13 ani de asteptare sa fie primita in Spatiul Schengen
Craciun low-cost: sfaturi geniale pentru cadouri si mese festive pe buget redus
De ce nu trebuie sa pui gelatina in piftie cat timp zeama este fierbinte – greseala care o face tulbure
Adevarul despre cheltuielile de sarbatori: ce nu-ti spune nimeni despre cum pierzi bani
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212
Nivelul normelor anuale de venit corespunzatoare unei camere de inchiriat pentru anul 2025
Te-ar putea interesa si
Pierderile colosale ale Romaniei in 13 ani de asteptare sa fie primita in Spatiul Schengen
Craciun low-cost: sfaturi geniale pentru cadouri si mese festive pe buget redus