De ce producatorul roman de autobuze nu a participat la licitatia PMB?
bucurestiprimarieautobuzetransport
Autobuzele pentru transportul in comun din Capitala vor fi cumparate de la o firma turceasca, Otokar, si nu de la una romaneasca, asa cum era de asteptat. Dupa anuntarea semnarii contractului dintre Primaria Bucuresti si firma turceasca au aparut diverse intrebari, unele fara raspuns, deocamdata. Cat au costat? De ce Otokar? De ce nu o firma romaneasca?
Tiberiu Klein, director de produs la Roman Brasov, nici nu a participat la licitatia privind productia
autobuzelor pentru transportul in comun din Capitala, pentru ca si-a dat seama ca nu este nici o sansa sa o castige. Una dintre conditiile din caietul de sarcini care a descalificat direct firma romaneasca se referea la valoarea medie a cifrei de afaceri. Aceasta trebuia sa fie aproape de 100 de milioane de euro, in ultimii 3 ani, apropiata de valoarea contractului semnat de PMB cu Otokar.
O alta conditie facea referire la puterea de productie. Un subpunct din caietul de sarcini arata ca firma castigatoare trebuia sa fi produs undeva la 75% din cantitatea de autobuze cerute de Primaria Bucuresti. Practic, compania trebuia sa fi avut o medie de productie de cel putin 100 de autobuze pe an.
Directorul Roman Brasov, compania din Romania care se ocupa de productia autobuzelor pentru transportul in comun, a subliniat ca aceste conditii nu au fost special facute pentru ca Roman Brasov sa fie exclusa la licitatie, ci sunt conditii corecte in caietul de sarcini.
Primaria Bucuresti a incheiat un contract pentru 400 de autobuze pentru
transportul in comun cu o firma turceasca, si nu cu una romaneasca. Valoarea contractului este de 100 milioane de euro plus TVA. In contract se specifica valoarea medie a unui autobuz, si anume 250.000 de euro, pentru cele de 12 metri, cele clasice si de 18 metri, cele cu burduf.
Citeste si
In loc de MAN sau Mercedes, bucurestenii vor merge cu Otokar
Daca PMB incheia un contract cu Roman Brasov, cu siguranta pretul unui autobuz era mai mic. Roman Brasov punea la vanzare modelul Crosstwon, dar putea sa livreze cel putin 300 din cele 400 de autobuze cerute pentru un an de zile.
Autobuzul Crosstown a fost produs intre anii 2005 si 2009. Pretul incepe de la 125 000 de euro pana la 145.000 de euro. In Romania s-au vandut aproximativ 40 de autobuze. Acestea aveau aer conditionat si cateva noutati, care au dus atunci la incheierea productiei. Nu a mai fost cerere, asa ca firma a decis sa incheie productia. Crosstown era un autobuz cu geamuri inclinate, care ii dadeau calatorului un alt aspect, o alta perspectiva.
Pentru componentele autobuzului, firma a colaborat cu cei mai buni furnizori, cu care lucreaza cele mai pretentioase marci auto, printre care BMW, Alfa sau Porsche.
Desi erau produse in Brasov, autobuzele se ridicau la standardele Uniunii Europene. Erau calificate sa circule oriunde in Europa. Totusi, Roman nu a vandut afara. Se pare ca motivul ar fi fost reteaua de service, care nu era asigurata decat la nivel local.
Desi a fost anuntat contractul dintre PMB si compania Otokar, primarul Capitalei, Gabriela Firea, asteapta decizia lui Tudorel Toader, Ministrul Justitiei:
"E lesne de inţeles ca nu incheiem contractul direct cu turcii de la Otokar, ci cu un SRL despre care statul paralel ar putea spune, cu rea-vointa, ca are o situatie dubioasa. Pe urma, sa nu uitam toate celelalte cheltuieli aferente unei achizitii de asemenea amploare. Autobuzele trebuie inaugurate cu un concert, trebuie adaptate bordurile, schimbate panselutele din statii, poate facem si cateva targuri de Craciun in cinstea lor... Mai bine sa asteptam decizia domnului Toader, ca sa nu avem pe urma batai de cap".
Citeste si:
Pentru 2018, Primaria Bucuresti are un kilometru de proiecte. Sa vedem si cate va realiza