De ce intra startup-urile romanesti in FALIMENT? 9 din 10 firme au aceasta soarta
startupfalimentantreprenoriatleadership
Andrei Pitis, fondator Simple Capital, face o radiografie a acestei situatii, identificand cateva posibile cauze principale, dar conturand si o serie de solutii.
Potrivit fondatorului Simple Capital, la succesul unui startup contribuie o serie de factori, cei mai importanti dintre acestia fiind unicitatea sau calitatea crescuta a produsului, echipa potrivita, finantare adecvata, leadership si timing:
1. Produs unic sau de calitate
Produsul pe care il faci nu trebuie sa fie neaparat unic, dar trebuie sa fie un produs de calitate. Trebuie sa aduca valoare cumparatorului, ca acesta sa fie dispus sa-ti plateasca pretul pe care il ceri.
2. Echipa
De foarte multe ori, startup-urile esueaza din cauza ca fondatorii nu reusesc sa alcatuiasca o echipa competitiva, care sa poata executa produsul.
3. Finantare adecvata
Un startup are nevoie de un echilibru din punct de vedere financiar. Nici de prea multi bani, dar nici de prea putini.
4. Leadeship
Un proiect antreprenorial aflat la inceput de drum nu are nevoie doar de o echipa buna, ci si de unul sau chiar de doi lideri cu viziune care sa inspire echipa.
5. Timing
Timingul este, poate, cel mai important din cele cinci. Daca fondatorii reusesc sa construiasca produsul potrivit, sa aiba echipa necesara, sa atraga investitiile potrivite si sa dea dovada si de leadership, esueaza din cauza timingului. De foarte multe ori se intampla sa fie construite produse foarte bune dar care nu sunt intelese de catre public.
In ceea ce priveste caracteristicile necesare unui fondator, Andrei Pitis sustine ca, de departe, cea mai importanta este rezilienta:
"Se spune ca un om de afaceri de succes este un om de afaceri fara succes care s-a mai ridicat o data. Conteaza sa poti sa te ridici de fiecare data dupa ce cazi. Si as mai adauga un lucru. In viata, cresterea unei persoane nu este liniara si la fel se intampla si cu antreprenorii. Acestia incearca ceva, se dezvolta, mai apoi se confrunta cu un esec, pentru a creste ulterior din nou. Un antreprenor care nu s-a confruntat cu esecuri este riscant. E ca un luptator care nu are rani din alte lupte”, atrage atentia Andrei Pitis.
"Istoric, primele businessuri au aparut pentru a satisface niste nevoi primare, oferind cazare si mancare. Daca faci o casa, vei gasi la un moment dat pe cineva care sa o cumpere pentru ca are nevoie de un acoperis deasupra capului. Acestea sunt niste nevoi clare. In ultimii zeci de ani, de cand a luat nastere internetul, au aparut aceste nevoi inventate, precum nevoia de a avea o poza de profil cool. Aceasta nu este o nevoie reala, dar simti ca nu poti trai fara. Se creeaza niste trenduri pe care poti sa le urmaresti din punct de vedere social si sa vezi cand ele devin analgezice mai degraba decat vitamine. Pentru ca daca uiti sa-ti iei vitaminele nu se intampla mare lucru si poti trai fara, insa daca ai uitat sa-ti iei analgezicele cu tine, cobori pana la farmacie sa ti le cumperi pentru ca nu poti trai fara ele. In limbajul antreprenorial, analgezice sunt supranumite acele nevoi care cresc din ce in ce mai mult in importanta. La inceput, foarte multe nevoi apar mai degraba ca niste vitamine. De exemplu, sa ai o poza frumoasa pe Instagram este o vitamina pentru marea majoritate a oamenilor. Dar pentru cei care creeaza continut in social media, nevoia de a avea la profil o poza facuta de un profesionist devine una de tip analgezic", adauga fondatorul Simple Capital.
Andrei Pitis: In 2010, existau doar vreo 10 startup-uri de tehnologie in Romania
Potrivit acestuia, unul dintre motivele pentru care ecosistemul de startup-uri de tehnologie a intarziat sa apara in Romania a fost reprezentat de lipsa exemplelor de succes din plan intern.
"La Babson College, in SUA, se analizeaza ecosistemele de antreprenori si lucrurile de care e nevoie ca ele sa se dezvolte. Printre aceste lucruri se numara si existenta exemplelor de succes. In Romania, astfel de exemple au aparut destul de tarziu. Au fost vreo doua, trei din zona de cybersecurity, printre care si RAV Antivirus al lui Radu Georgescu, vandut catre Microsoft. Au fost putine exemple de acest fel.
In 2010, cand eu am inceput sa sustin mai mult dezvoltarea ecosistemului antreprenorial din Romania, nu era nimic. Era o singura casa, Bucharest Hub, undeva pe la Unirii, unde se intalneau cele 10 startup-uri de tehnologie care existau in Romania cu totul. In acel moment, am fost cativa care ne-am decis sa ajutam: Bogdan Iordache, cel care a facut How to Web, Radu Georgescu, care realizase un exit si voia sa faca investitii, am fost eu care veneam cu experienta din Silicon Valley foarte pregnanta si care aici nu exista deloc. Ma duceam acolo printre cele 10 startup-uri si vorbeam despre ce se intampla in Silicon Valley si toti se uitau lung la mine. Nu inteleg de ce nu se duce lumea din Romania in Statele Unite. Urcati in avion si mergeti in California. Mai ales daca sunteti tineri”, i-a indemnat Andrei Pitis pe cei prezenti la conferinta The StakeBorg Talks.
Foto: pixabay.com