De ce in 2022 nu va trebui sa te mai temi de ANAF: se schimba regulile
anaffisc 2022saf-te-facturae-transportro e-transport
Unii romani resimt un sentiment de teama cand vine vorba sa aiba vreo conexiune cu institutiile statului, in special cu Fiscul. Pentru acestia, vestile pe noul an sunt mai mult decat bune: in 2022 se schimba paradigma.
Viteza aparitiei unor noi reglementari, a digitalizarii autoritatilor fiscale, transparenta din ce in ce mai mare impusa companiilor, materializata atat printr-un numar de raportari in crestere, cat si printr-un nivel crescut de detaliu al informatiilor cerute, progresele tehnologiei sunt principalii factori care duc la redefinirea modului in care functioneaza departamentele fiscale ale companiilor si tot atatea elemente de atentie pentru companii.
Aceasta ar fi, pe scurt, concluzia prezentarilor realizate de specialistii EY in cadrul Conferintei sale anuale fiscale. Dar, in ciuda dificultatilor cu care s-au confruntat si se vor confrunta agentii economici, acestia dau dovada de rezilienta: in jur de 60% dintre companii anticipeaza o cifra de afaceri in crestere pentru 2022, cum releva datele unui studiu EY, realizat in preambulul Conferintei.
Te-ar putea interesa si: Guvernele lumii introduc noi taxe sau le cresc pe cele existente. Ce face Romania?
"Suntem in fata unei schimbari fundamentale de paradigma"
"Suntem in fata unei schimbari fundamentale de paradigma. Asistam la un nou nivel al relatiei ANAF-contribuabil prin cele trei raportari noi anuntate pentru 2022 - SAF-T, RO e-factura si RO e-transport. Viteza cu care se implementeaza aceste schimbari digitale este cu totul remarcabila. Este clar ca peste un an raporturile cu fiscul din Romania vor arata diferit pentru contribuabili. Mari sau mici, companiile trebuie sa constientizeze acest lucru si sa fie pregatite pentru a face fata noilor cerinte, dar si unei nevoi de resurse umane, resurse financiare, dar mai ales de noi abilitati", a punctat Alex Milcev, Liderul practicii de asistenta fiscala si juridica EY Romania si Moldova, la finalul Conferintei anuale de fiscalitate (20 ianuarie 2021).
La randul lor, fiecare dintre partenerii EY a atins principalele tendinte din sfera fiscala. Miruna Enache, Liderul Diviziei de Asistenta Fiscala in Tranzactii, a explicat cum poate afecta companiile locale viitoarea Directiva europeana privind introducerea unui impozit minim de 15%.
"Daca impozitul minim nu este colectat intr-o tara non-EU, unde este situata o entitate din grup, tarile membre (inclusiv Romania) pot aplica Regula Platilor de Impozit, colectand o parte din impozitul suplimentar, in functie de numarul de angajati si de active", a spus Miruna Enache.
Implicatiile fiscale, dar si din perspectiva imigrationista datorate flexibilizarii ”maxime” a muncii si folosirii intense a tehnologiei in prestarea de activitati profesionale au fost tratate de Claudia Sofianu, Liderul Departamentului de Impozit pe Venit si Contributii Sociale. Deoarece in ultimii doi ani multi angajati au putut munci de oriunde, au aparut situatii greu de clarificat in baza reglementarilor legislative „clasice” – de la deciderea locului taxarii, la incercarea de evitare a dublei impuneri sau la analiza riscului de sediu permanent intr-un alt stat.
Te-ar putea interesa si: Cum a ajuns Romania sa se imprumute cu CELE MAI MARI DOBANZI: nici nemtii nu platesc ca noi
Majoritatea companiilor par in continuare nepregatite pentru monitorizarea fortei lor de munca
”Conform sondajelor EY globale si locale din ultimul an, majoritatea companiilor par in continuare nepregatite pentru monitorizarea fortei lor de munca, pentru analiza implicatiilor complexe generate in zona fiscalitatii persoanelor fizice, a asigurarilor de contributii sociale si politica imigrationista, in identificarea unor noi modalitati de colaborare, in conditiile in care forta de munca este deficitara”, a mai spus Sofianu.
"Efervescenta" agendei de transformare a administrarii fiscale si agilitatea cu care contribuabilii vor adresa conformarea la noile raportari - SAF-T, e-factura, sistemul RO e-transport - vor contribui la succesul adresarii inspectiilor fiscale din anii care urmeaza, dar si a gestionarii mai eficiente a raportarilor fiscale, a apreciat, la randul sau, Georgiana Iancu, Liderul Departamentului de Taxe Indirecte.
"Pentru moment, intelegerea cerintelor de raportare pentru diverse spete sau structuri de business, identificarea sursei datelor si volumetria datelor sunt printre cele mai frecvente provocari cu care se confrunta marii contribuabili care au inceput implementarile SAF-T”, a punctat Georgiana Iancu. Dincolo de provocarile si complexitatea inerente raportarii SAF-T, o implementare corecta poate permite, pe termen mediu, accesarea acelor beneficii pe care specialistii EY au insistat sa le sublinieze si pana acum: timpi redusi de control fiscal, costuri mai reduse de conformare fiscala, simplificarea sau chiar eliminarea altor declaratii fiscale.
Inspectiile fiscale si evolutia lor, precum si aplicarea amnistiei sunt alte teme demne de discutat
Inspectiile fiscale si evolutia lor, dar si aplicarea amnistiei sau a esalonarii au fost subiectele dezvoltate de Emanuel Bancila, Liderul practicii de litigii si dispute fiscale al Bancila, Diaconu si Asociatii.
"Contribuabilii trebuie sa constientizeze aceasta noua oportunitate a esalonarii simplificate, fara garantii, care se aplica pentru orice creanta fiscala – chiar si celor ulterioare datei de 31 martie 2020. Totodata, recomand si valorificarea amnistiei fiscale prelungite pana la 30 iunie 2022”, a precizat Bancila.
Te-ar putea interesa si: Expertii in energie dau cartile pe fata: in realitate, STATUL e cel care isi umple buzunarele din scumpirile la facturi
Ce se intampla cu preturile de transfer
Subiectul preturilor de transfer a fost detaliat de Adrian Rus, Liderul Departamentului de Preturi de Transfer, care a spus ca este posibil ca, dat fiind volumul mare de informatii aflat la dispozitia autoritatilor fiscale si schimbul de informatii intre autoritati, contribuabilii ar trebui sa se astepte la o crestere a numarului si intensitatii controalelor fiscale in privinta preturilor de transfer, aspect confirmat de reprezentantii ANAF.
”Pandemia a schimbat radical datele problemei si punctele de referinta in ceea ce priveste domeniul preturilor de transfer. Romania nu a adoptat recomandarile OCDE in sensul unei flexibilitati mai mari in abordarea inspectiilor, si ramane de vazut cat de bine pregatite si documentate se vor dovedi a fi companiile, in momentul in care ANAF le va verifica tranzactiile si profitabilitatea afectate de perioada de pandemie”, a subliniat Adrian Rus.
Alin Chitu, secretarul de stat in cadrul Ministerului Finantelor a acoperit mai multe aspecte ale reglementarilor fiscale viitoare si a declarat: „Am observat ca, in contextul ajutorului masiv acordat in perioada pandemiei mediului de afaceri, veniturile la bugetul de stat totusi nu s-au redus. De aceea, in 2022 Ministerul Finantelor se va concentra pe colectarea mai buna fara sa fie nevoie de crestere a taxelor si impozitelor”.
"SAF-T, e-factura, RO e-transport, alaturi de toate celelalte proiecte de digitalizare ale ANAF vin in sprijinul contribuabililor, avand ca principal beneficiu pentru acestia reducerea costului conformarii pe termen mediu”, a transmis mediului de afaceri si Daniel Tudor, directorul general al Directiei Generale de Management al Riscurilor al ANAF.
”Aceste instrumente vor permite ANAF identificarea timpurie a eventualelor erori si efectuarea unor actiuni tintite, de scurta durata pentru remedierea acestora si cresterea conformarii fiscale. De asemenea, vom putea sa valorificam de o maniera inteligenta si structurata volumul de date si vom putea operationaliza pe deplin sistemul de management al riscurilor fiscale", a mai spus Daniel Tudor.