De ce firmele publica anunturi de recrutare pentru posturi care nu sunt in realitate disponibile?
Ati gasit un anunt pe un site de joburi, vi s-a parut interesant, ati aplicat plin de incredere. N-ati primit insa niciun raspuns si va ganditi ca, probabil, postul s-a ocupat intre timp. Doar ca anuntul figureaza in continuare bine-mersi pe site-ul respectiv. Trimiteti din nou CV-ul, insotit si de o scrisoare de intentie, acelasi rezultat: tacere. O noua incercare, din nou niciun raspuns, anuntul ramane insa la locul lui. Iar asta nu poate insemna decat un singur lucru - ca ati aplicat pentru un ghost job.
Un ghost job este un post liber pe care o companie il promoveaza in mod clasic, prin anunturi de recrutare pe site-urile specializate, dar fara sa aiba intentia de a angaja efectiv pe cineva pe acel post.
Da, postul exista, doar ca in realitate nu este liber.
Seamana cu o farsa tampita pe care compania o face celor aflati in cautarea unui loc de munca, o farsa care mai si costa niste bani, pentru ca anunturile nu sunt gratuite, compania plateste pentru a le posta. Si-atunci? Ce motivatie poate avea aceasta actiune bizara?
Ei bine, motivatia poate avea legatura cu mai multi factori:
1. Managerii vor sa dea impresia ca firma merge bine, ca este in plina dezvoltare, ca are nevoie de oameni. De aici si aceste anunturi de recrutare fictive. Este o chestiune de imagine, daca vreti, o strategie menita sa demoralizeze concurenta si sa ascunda, poate, o realitate mai putin roz privind mersul firmei.
2. Volumul de munca in firma a crescut, personalul este supraincarcat. In acest context, anunturile de recrutare fictive au rolul de a le arata angajatilor existenti ca ajutorul e pe drum, ca firma este in plin proces de recrutare pentru a gasi oameni noi care sa preia o parte din sarcini. E o minciuna, de fapt, dar ea poate oferi motivatia pentru un hei-rup de cateva saptamani/luni, pana este depasita perioada mai aglomerata.
3. Firma nu are nevoie de oameni, dar vrea sa stie cam cum se mai prezinta piata muncii in domeniul ei de activitate. Pe baza CV-urilor primite in urma unui anunt de angajare fictiv, firma isi da seama ce fel de oameni sunt disponibili, ce nivel de pregatire au, cam ce salarii cer (e de presupus ca ei au sustinut interviuri de angajare si pe la firme concurente).
4. Firma nu vrea sa rateze un eventual angajat foarte talentat, un tanar promitator, si sa descopere ulterior ca acesta a ajuns la un competitor al ei. De aceea publica periodic anunturi de recrutare pentru diferite posturi, chiar daca acestea sunt deja ocupate, si studiaza CV-urile primite pentru a identifica un astfel de talent.
Desigur, pentru dvs., cel care raspundeti unui anunt pentru un ghost job, situatia e frustranta. Si asta deoarece a raspunde in mod profesionist unui anunt de recrutare cere multa munca – in principal, munca de documentare despre companie si despre postul oferit, ca sa puteti scrie o scrisoare de intentie de impact, in care sa aratati ca stiti exact ce obiective are firma, ce se asteapta de la dvs. si cum puteti satisface, concret, asteptarile in cauza.
Iar in cazul unui ghost job, toata aceasta munca este in zadar.
De aceea, ar fi perfect sa puteti identifica din start anunturile de recrutare pentru ghost jobs si sa nu le acordati atentie. Doar ca, din pacate, aici nu aveti prea multe elemente pe care sa va bazati. Ce puteti face este sa:
1) verificati data lansarii anuntului (tot ce este mai vechi de 6-8 saptamani ridica semne de intrebare);
2) verificati daca anuntul despre postul oferit este prezent si pe site-ul companiei sau pe pagina ei de Facebook (e de presupus ca, daca firma chiar are nevoie de un om, ea va folosi si mijloacele de comunicare proprii, care nu o costa nimic);
3) contactati direct firma, prin telefon, spuneti ca va intereseaza postul oferit, strecurati cateva informatii relevante despre dvs. si precizati ca veti trimite imediat CV-ul si scrisoarea de intentie.
Daca aveti de-a face cu un ghost job, interlocutorul dvs. va fi ezitant si vag. Iar daca nu e un ghost job, veti avea de castigat, deoarece in felul acesta veti atrage atentia asupra dvs. si CV-ul dvs. va fi tratat cu un plus de interes.
Sursa foto: www.pixabay.com