In contextul economic actual tot mai dificil, atat persoanele fizice, cat si cele juridice se confrunta cu situatii financiare complicate. Uneori, aceste situatii poate duce la acumularea de datorii, fie ca vorbim de datorii catre bancile clasice sau catre institutiile financiare nebancare (IFN-uri). In aceste situatii, este crucial sa stii cum sa gestionezi astfel de cazuri pentru a evita consecintele nedorite.
Primul pas in gestionarea datoriilor pe persoana juridica este sa analizezi cu atentie situatia. Este important sa stii exact cat si catre cine datorezi. Colecteaza toate documentele si contractele referitoare la imprumuturile sau creditele pe care le-ai obtinut de-a lungul timpului. Odata ce ai o imagine clara asupra datoriilor tale, contacteaza creditorii tai, fie ca sunt banci sau IFN-uri. Poate fi util sa discuti cu un consultant financiar sau cu un avocat specializat in dreptul afacerilor pentru a te ajuta in acest proces.
Negocierea este adesea o solutie eficienta pentru a-ti gestiona datoriile. Creditorii pot fi dispusi sa accepte acorduri de restructurare a datoriei sau sa ofere termene de plata mai flexibile. Inainte de a negocia, asigura-te ca intelegi toti termenii si conditiile noilor acorduri.
De un real ajutor in aceste situatii se pot dovedi a fi si specialistii din cadrul CSALB. Centrul de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul bancar (CSALB) mediaza situatiile dificile dintre clienti si institutiile financiar-bancare in mod echilibrat, rezonabil, rapid si in afara instantei, prin colaborare cu experti in domeniul financiar-bancar (Conciliatori) care, in functie de procedura aleasa de parti, pot propune sau impune o solutie de rezolvare a litigiului.
CSALB pune la dispozitia clientilor doua proceduri in aceste situatii. Mai intai, este vorba despre propunerea unei solutii, procedura care este cunoscuta sub numele de conciliere. Procedura de conciliere se finalizeaza dupa ce partile au acceptat solutia propusa de conciliator printr-o asa numita Nota de Solutionare. Termenul in care partile pot accepta/refuza solutia este de 15 zile de la comunicare. Partile se pot retrage oricand din procedura.
Mai departe, se poate apela la arbitraj, ceea ce inseamna impunerea unei solutii. Procedura de arbitraj se finalizeaza prin pronuntarea unei solutii care este obligatorie pentru ambele parti. Procedura este similara celei din instantele de judecata, insa termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile, si se pot fixa de comun acord. Partile nu se pot retrage din procedura.
Aceste proceduri sunt facultative, voluntare, separate de procedurile din instantele de judecata si cu costuri reduse pentru persoanele juridice.
Sursa foto: pexels.com
Ultimele NOUTATI
Cum sa iti gestionezi finantele personale ca un expert in 10 pasi simpli
Cum sa investesti in 2025: strategii pentru incepatori
Partenerii nostri
Fisa de securitate (FDS). Ce este, cum se completeaza si alte prevederi legale
CNPP - pensia medie in Romania a ajuns la aproape 2.800 de lei
Stocuri lipsa la inventar si marfuri degradate: Baza legala si monografie contabila
Creante neincasate: In ce conditii se emite factura cu minus?
Arendatorul: Definitie, drepturi si obligatii
Inregistrarea marcii la OSIM - Protejeaza-ti afacerea legal si eficient
Te-ar putea interesa si