Cum se explica inclinatia Chinei pentru a realiza produse contrafacute?
Chinezii copiaza orice. Absolut orice, de la suruburi la modele de business. In 2012 au copiat chiar un intreg sat din Alpii austrieci, inclus in patrimoniul UNESCO, reconstruindu-l in detaliu in provincia Guangdong. Furtul acesta (caci despre furt este vorba) deranjeaza bineinteles companiile occidentale care, dupa ce au investit masiv in cercetare ca sa poata scoate pe piata produse competitive, se vad concurate de imitatii mai ieftine. Din pacate insa aceasta situatie e foarte greu de schimbat.
Problema o constituie insasi mentalitatea chinezilor. Acestia nu vad nimic gresit in a copia, ei sunt de parere ca ideile bune trebuie impartasite si ca protectia intelectuala pe care Occidentul pune mare pret nu face decat sa incurajeze un individualism nesanatos.
Asa gandesc ei. Asta e mostenirea lor culturala, transmisa din generatie in generatie de mii de ani: a copia este OK, pentru ca asta este o modalitate de a invata. Atunci cand, de exemplu, poti sa reproduci identic o pictura a unui maestru din vechime, inseamna ca procesul de invatare a fost eficient. Iti dovedesti astfel propria valoare si il onorezi totodata pe maestrul in cauza.
Copiatul este deci un compliment in China. Ca urmare, firmele care scot la greu imitatii ale produselor realizate de companii din SUA sau Europa considera ca nu e nimic in neregula cu asta – ele nu fac decat sa onoreze munca acestora.
E un principiu care se aplica foarte clar si in sistemul chinezesc de invatamant, unde se merge pe memoratul mecanic si unde nu este stimulata deloc creativitatea. Copiii sunt invatati de mici care sunt raspunsurile “corecte” si care sunt cele “gresite”, iar orice iesire din tipare (a se citi originalitate) este privita chioras.
Cine stie, poate ca aceasta inclinatie spre a copia vine de la insasi caligrafia chinezeasca, unde ideogramele acelea imposibile trebuie reproduse exact-exact, orice mici abateri putand duce la pierderea mesajului.
Dar asta e o explicatie fortata si neconforma cu realitatea. Adevarul e ca firmele chinezesti copiaza pentru ca
asa pot face bani mai usor. Cum spuneam mai sus, prin copiere ele scapa de efortul creativ si de toate cheltuielile de cercetare/dezvoltare obligatorii in cazul oricarui produs nou, fiind avantajate si de faptul ca cei care cumpara (chinezi, de cele mai multe ori) nu stiu sa faca diferenta intre un BlackBerry si un BlockBerry care arata absolut la fel.
A nu se intelege insa ca orice firma din China poate copia orice, doar pentru ca e din China. Exista acolo o concurenta acerba intre companiile implicate in realizarea de produse contrafacute, comenzile nu se obtin deloc usor si, ca si in pietele occidentale, se pune problema “care e mai bun”, mai ales cand clientii vor ceva comparabil cu originalul.
In China circula chiar o vorba: “Daca pot sa fac o geanta ca Prada, inseamna ca sunt la fel de bun ca Prada. Iar daca sunt la fel de bun ca Prada, inseamna ca sunt Prada”. E o filozofie dupa care poti sa traiesti bine-mersi si care te scuteste de orice mustrari de constiinta.
Sursa foto: www.pexels.com