Cum schimba razboiul strategiile de business in mediul privat romanesc
strategii businessefecte razboirazboi ucraina
90% dintre liderii de companii din Romania spun ca provocarile geopolitice determina ajustari in investitiile strategice, arata datele celui mai recent studiu EY Romania.
Elaborarea si punerea in aplicare a unei strategii care sa optimizeze valoarea pentru toate partile interesate nu a fost niciodata mai dificila.
Sub presiunea pandemiei si a tensiunilor economice generate de criza din Europa, directorii generali (CEO) din Romania trebuie sa gaseasca modalitatile de a-si tine in echilibru companiile, de la remodelarea portofoliilor, la redefinirea intregului ecosistem al organizatiei lor.
Cum reactioneaza
companiile la acest context si ce masuri adopta liderii pentru a asigura cresterea companiei in viitor, sustenabilitatea afacerii si crearea de valoare pe termen lung?
Riscurile exogene, precum tensiunile geopolitice, au fost principalele preocupari ale directorilor generali din marile companii din Romania (20%), inca de dinainte de razboiul din Ucraina, potrivit noii editii a EY CEO Imperative Series - EY 2022 CEO Outlook Survey. Un procent de 90% dintre liderii intervievati spun ca tensiunile geopolitice ii determina sa ajusteze investitiile strategice. Presiunile resimtite de executivii locali ii pun in opozitie cu tendintele globale – care au manifestat intentia de ajustare a investitiilor lor strategice doar in proportie de 55%.
Mai mult, 59% dintre respondentii locali spun ca au amanat o investitie transfrontaliera planificata pana la clarificari suplimentare, 22% ca au oprit o investitie transfrontaliera planificata in ultimele 12 luni, in timp ce 19%, dimpotriva, declara ca au accelerat investitiile transfrontaliere. Investitiile din Marea Britanie sunt cele care au fost cel mai mult afectate de provocarile geopolitice, conform raspunsurilor a 29% dintre respondenti la nivel local si a 22% la nivel global.
Directorii generali vor trebui sa priveasca riscul intr-un mod diferit si sa fie pregatiti sa accepte si sa gestioneze niveluri mai inalte decat ar fi fost confortabil in trecut.
"Companiile isi reseteaza sistemele de identificare a riscurilor"
"Companiile isi reseteaza sistemele de identificare a riscurilor pentru a lua in calcul noile realitati. Liderii organizatiilor analizeaza impactul acestor probleme interconectate si construiesc, pas cu pas, o strategie flexibila si cu o capacitate crescuta de adaptare pentru un viitor care se arata mai dinamic, in care agilitatea, rezilienta si asumarea de riscuri sporite vor fi esentiale pentru a valorifica noi oportunitati", explica Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania si Moldova si Chief Operating Officer pentru EY Europa Centrala si de Sud-Est si Regiunea Asiei Centrale.
Cum evenimentele din ultimii doi ani au demonstrat modul in care securitatea aprovizionarii poate reprezenta un avantaj competitiv, liderii locali isi reconfigureaza lanturile de aprovizionare, pentru a reduce costurile si pentru a minimiza incertitudinea. Astfel, 46% dintre executivii locali spun ca si-au ajustat lanturile de aprovizionare pentru a gestiona riscurile geopolitice, 32% au crescut numarul de furnizori, pentru a creste rezilienta, 16% si-au ajustat lanturile de aprovizionare, pentru a reduce costurile logistice si incertitudinea, in timp ce 5% au redus numarul de furnizori, pentru a imbunatati relatiile critice de aprovizionare. Aceste rezultate au fost inregistrate inainte de debutul conflictului de la granita tarii noastre, ceea ce implica posibilitatea unor noi ajustari planificate sau deja demarate.
Mai mult de jumatate dintre respondenti (54%) vor acorda prioritate investitiilor in afacerile existente si transformarii digitale, potrivit companiilor intervievate din Romania. Cu toate acestea, planurile de investitii ale liderilor locali ar putea fi date peste cap din cauza riscurilor externe la adresa afacerilor lor. Cei mai multi dintre executivii intervievati par ingrijorati de cresterea preturilor si identifica tensiunile comerciale si sanctiunile (20%), impactul schimbarilor climatice (19%) si gestionarea cererilor contradictorii din partea diferitelor grupuri de parti interesate (17%) ca fiind riscurile critice pentru cresterea viitoare a afacerilor lor.
Pandemia a fost un semnal de alarma pentru multi dintre respondenti, iar imperativul transformarii este acum mai clar ca niciodata. Multi dintre lideri isi reconfigureaza in mod activ companiile, pentru a fi reziliente, iar fuziunile si achizitiile sunt inca pe agenda consiliilor de administratie.
42% dintre liderii de companii din Romania au declarat ca urmaresc realizarea unor fuziuni si achizitii in urmatoarele 12 luni, fata de 59% la nivel global. 85% dintre respondentii locali au declarat ca au luat decizia de a anula o achizitie in ultimul an din cauza pandemiei, comparativ cu 44% din respondenti la nivel global. In acelasi timp, 40% dintre respondentii din Romania considera ca ratingurile factorilor de mediu, sociali si de guvernanta (ESG) sunt importante pentru atragerea investitorilor, iar fuziunile si achizitiile reprezinta o cale esentiala pentru cresterea scorurilor ESG.
Explicatiile ne-au fost oferite de EY Romania. Intre noiembrie si decembrie 2021, Thought Leadership Consulting a chestionat, in numele organizatiei globale EY, un panel de peste 2.000 de directori generali din 53 de tari si din 14 sectoare. Respondentii au reprezentat urmatoarele sectoare: servicii financiare, telecomunicatii, produse de consum si comert cu amanuntul, tehnologie, media si divertisment, stiintele vietii, furnizori de servicii spitalicesti si de ingrijire a sanatatii, industria auto si transporturi, petrol si gaze, energie si utilitati, minerit si metale, productie avansata si imobiliare, ospitalitate si constructii.
In Romania, au fost intervievate 30 de companii, cu venituri globale anuale dupa cum urmeaza: mai putin de 250 milioane USD- 500 milioane USD (57%) si mai mult de 500 milioane USD (43%).
Efectivele globale ale companiilor chestionate in Romania au fost urmatoarele: mai putin de 1.000 de angajati (3%), 1.000 - 5.000 (87%), mai mult de 5.000 (10%).