Inchirierea unui apartament in regim hotelier poate fi o oportunitate profitabila, mai ales daca deja detii imobilul sau intentionezi sa faci o achizitie in viitorul apropiat. Insa, acest tip de activitate vine la pachet cu o serie de cerinte legale si investitii aditionale pe care trebuie sa le ai in vedere pentru a respecta legislatia in vigoare si a oferi o experienta placuta oaspetilor.
Pentru a inchiria legal un apartament in regim hotelier, este necesar sa obtii un certificat de clasificare eliberat de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului si Turismului (MEAT). Aceasta este o etapa importanta, fara de care nu vei putea desfasura activitatea legal. Certificatul de clasificare este valabil timp de doi ani si include anumite criterii ce trebuie respectate pentru a primi autorizatia.
Documente necesare pentru certificatul de clasificare:
a) cererea standard pentru eliberarea certificatului (disponibila pe site-ul Ministerului Turismului)
b) fisa de incadrare nominala a spatiilor de cazare
c) actul de identitate
d) dovada dreptului de proprietate asupra apartamentului
e) acordul asociatiei de proprietari si vecinilor cu pereti comuni
Conform legislatiei, o persoana fizica poate administra pana la 7 apartamente sau maxim 14 locuri de cazare. Nerespectarea acestui aspect poate duce la sanctiuni si amenzi considerabile, cuprinse intre 15.000 si 30.000 de lei pentru lipsa certificatului, si intre 4.000 si 8.000 de lei pentru promovarea fara certificat pe platformele online.
Pentru a desfasura legal aceasta activitate, trebuie sa alegi intre inregistrarea ca persoana fizica autorizata (PFA) sau infiintarea unui SRL, ambele necesare pentru a putea emite facturi si a respecta obligatiile fiscale. Trebuie sa te asiguri ca ai codul CAEN corect pentru activitatea desfasurata, respectiv unul dintre codurile CAEN 55, specific industriei hoteliere.
Pe langa beneficiul principal de a genera venituri pasive dintr-o proprietate pe care nu o folosesti, inchirierea in regim hotelier aduce si provocari. De exemplu, va fi necesar sa investesti in amenajarea spatiului pentru a-l face atractiv pentru oaspeti si pentru a concura cu alte proprietati listate pe platforme precum OLX Turism sau Airbnb.
De asemenea, vei fi responsabil de intretinerea locuintei, curatenia, aprovizionarea cu produse de baza (sampoane, prosoape, etc.) si gestionarea eventualelor probleme pe care le-ar putea intampina oaspetii. Poti apela la firme specializate pentru a te ajuta cu aceste sarcini sau le poti gestiona personal, in functie de cat timp esti dispus sa dedici acestei activitati.
Daca folosesti platforme de inchiriere precum Booking sau Airbnb, aceste platforme se vor ocupa de gestionarea rezervarilor, dar va trebui sa publici conditiile clare de cazare si regulile impuse in proprietatea ta.
Inchirierea unui apartament in regim hotelier poate reprezenta o sursa de venit constanta, insa este important sa respecti toate obligatiile legale si sa obtii toate autorizatiile necesare. Investitia initiala in amenajarea imobilului si respectarea cerintelor impuse de lege te pot ajuta sa oferi o experienta placuta oaspetilor si sa iti protejezi afacerea pe termen lung.
Citeste si: Pretul mediu pentru o garsoniera de doar 40mp in Bucuresti Se apropie de 75.000 de euro. Suntem in bula imobiliara?
Sursa foto: unsplash.com
Ultimele NOUTATI
Filme bune pe Netflix. Topul celor mai tari firme si seriale in luna februarie 2025
Controale ANAF 2025. Se pregatesc verificari fara precedent in Romania, cine e luat la bani marunti?
ING face valuri in Europa! Gigantul bancar pune ochii pe rivali – ce urmeaza?
Partenerii nostri
HG nr. 27/2025. Metodologia privind prevenirea si combaterea hartuirii la locul de munca se modifica
Modificari in Codul Muncii. Protectia angajatilor si hartuirea la locul de munca
Schimbari majore in industria HORECA. Ce prevede Regulamentul (UE) 2025/40
Recuperare datorii la intretinere: pasii legali pentru asociatia de proprietari
Te-ar putea interesa si