Cartile de leadership au luat o amploare previzibila in ultimii ani, dar ele au existat dintotdeauna. De exemplu, Marcus Aurelius, imparatul roman, a adunat cele mai bune sfaturi despre guvernare, conducere, relatia cu ceilalti, principii de viata in cartea „Catre sine”. Astazi, in unanimitate, cartile de leadership si specialistii in resurse umane spun ca un sef bun e cel care reuseste sa-si motiveze constant angajatii, sa formeze o echipa bine inchegata si sa fie mai degraba nu un superior, ci un partener de munca pentru cei din jur. Daca ai o afacere aflata la inceput de drum si te intrebi cum poti sa devii seful pe care orice angajat si-l doreste, e posibil ca aceste recomandari sa iti fie utile.
Oamenii vin cu drag la munca atunci cand se simt apreciati si sunt recompensati pentru performanta. Titluri ca „angajatul lunii”, „angajatul anului”, calificativul „excelent”, toate insotite de diplome onorifice, dar si premii, reprezinta modalitati prin care angajatii sunt stimulati. Poti sa institui, la nivelul firmei, chiar si recunoasteri precum „angajatul zilei”, pentru ca oamenii din echipa ta sa constientizeze ca orice efort pe care-l depun nu este unul neobservat. Premiile zilnice pentru cele mai bune rezultate pot fi sub forma de cadouri simbolice, un voucher, un card de masa, o cina in oras, o carte in domeniul in care beneficiarul activeaza, s.a. Asadar, nu ezita sa ii complimentezi mereu pe angajati si sa gasesti metode neconventionale prin care sa ii recompensezi. Riscul e sa declansezi un mediu competitional in interiorul echipei, dar atat timp cat nu exista ranchiuna si invidii, situatia e in avantajul tau.
Seful nu trebuie sa fie cel mai bun prieten al celor din echipa pe care o coordoneaza. Un set de norme instaureaza ordinea pana si intr-un haos, mai ales intr-o firma. Regulile create de tine trebuie respectate de toti, insa cel mai important este ca nici tu insuti sa nu te abati de la ele. De exemplu, degeaba impui celorlalti sa nu intarzie si sa respecte ora de incepere si de incheiere a programului, daca tu esti cel care ajunge tarziu la birou. Egalitatea este relevanta, iar credibilitatea poate fi pierduta foarte usor. Prezenta acestor reguli va favoriza organizarea la nivel general si va evita aparitia unor incidente neplacute cum ar fi nepreluarea unor sarcini si supraaglomerarea altor domenii.
Comunicarea chiar este cheia in orice relatie, mai ales cea intre angajator si angajat. Fii un bun observator, vezi care este dinamica relatiilor la nivelul grupului, incearca sa integrezi pe cei care tind sa se izoleze si sa nu participe la activitatile comune. Si asculta-i pe cei din jur, indiferent daca problema lor nu e de natura profesionala. In mod ideal, dificultatile din plan personal ar trebui lasate acasa, nu aduse la job, dar un procent infim al oamenilor reusesc acest lucru. Si daca un angajat este coplesit de o situatie, in mod previzibil eficienta lui la locul de munca scade.
Pe langa toate acestea, organizeaza cat de des posibil conferinte cu toti cei din echipa ta, iar atunci cand esti in deplasare, intalniri online. Incearca sa creezi coeziune la nivelul grupului si nu uita ca team building-urile chiar sunt binevenite cel putin odata pe an.
Cu toate aceste, nu exista o reteta ideala pentru a dezvolta o relatie ideala cu angajatii, desi au fost proclamate „adevarate Biblii” in domeniu, cum ar fi cartea lui Kim Scott, fost director executiv la Google si, ulterior, la Apple, „Cum sa fii un sef dat naibii fara sa-ti pierzi umanitatea”, in care recomandarile noastre se regasesc. Pe langa ele, autoarea aminteste si de importanta feedback-ului, a criticii constructive bilaterale, in ideea ca atat angajatii, cat si superiorii pot sa isi manifeste nemultumirile unii fata de ceilalti.
Ultimele NOUTATI
Masa de Craciun, "pe saracie". Romanii sunt nevoiti sa cumpere la suta de grame de Sarbatori
De ce nu trebuie sa speli rufele in ziua de Craciun? Superstitii care aduc ghinion in familie
Friptura de Craciun? De ce nu e bine sa speli carnea de porc inainte de gatire pericolul pe care multi il ignora
Masa de Craciun gata intr-o ora. Cum sa gatesti friptura de porc care se topeste in gura sfaturi de la bucatarii profesionisti
Partenerii nostri
Adaosuri variabile la salariu. Se vor inregistra in Revisal?
INS: Pensia medie lunara a crescut cu 6,4% in trimestrul III, ajugand la 2.582 lei
Angajarea persoanelor cu handicap. MASURI incepand cu luna ianuarie 2025
Casare partiala mijloc fix: Studiu de caz privind tratamentul contabil si fiscal
Declaratia unica: Din 2025, avem un Formular inteligent pentru Declaratia 212