Cum gandesc marii intreprinzatori ai lumii. William Rosenberg
William Rosenberg (1916-2002), fondatorul firmei Dunkin’ Donuts: „Am fost intrebat de foarte multe ori cum am reusit sa construiesc o afacere de o asemnea anvergura si de fiecare data am raspuns ca un om nu construieste o afacere; un om construieste o organizatie, iar organizatia este cea care construieste afacerea. Iar in cazul meu secretul construirii organizatiei consta in faptul ca m-am ghidat intotdeauna dupa 10 principii simple.â€
1. Sa cauti cei mai buni oameni.
2. Sa-i recompensezi din plin.
3. Sa imparti profitul cu ei.
4. Sa-i tratezi cu respect.
5. Sa le faci cunoscute scopurile tale si strategia prin care vrei sa le atingi. Sa creezi o atmosfera de familie, un sentiment de apartenenta si sa apreciezi deschis orice realizare.
6. Sa te asiguri ca ai o credibilitate care nu poate fi pusa la indoiala.
7. Sa fixezi cele mai inalte standarde posibile.
8. Sa le insufli oamenilor tai pasiunea ta pentru perfectiune.
9. Sa le dai responsabilitatea si autoritatea necesare pentru a realiza un anumit lucru.
10. Sa verifici periodic daca ei sunt de acord cu scopurile tale.
Asa am construit eu o organizatie. Si, pentru ca aceasta organizatie sa poata dezvolta o afacere de succes, ea trebuie sa respecte o anumita filosofie. S-ar putea sa existe filosofii mai bune, dar a mea s-a dovedit eficienta si sunt multumit de ea. Iata in ce consta aceasta filosofie:
a) Clientul este boss-ul. El este cel mai important factor in orice afacere si trebuie sa ai tot timpul in cap acest lucru;
b) Incearca sa convingi un client, dar nu discuta niciodata in contradictoriu cu el. S-ar putea sa castigi disputa, insa vei pierde clientul;
c) Trateaza-ti angajatii si partenerii de afaceri ca si cum ar fi clienti;
d) Aminteste-ti tot timpul ca singurul lucru pe care trebuie sa-l faca un client este sa plateasca pentru produsul tau;
e) Reclama si serviciul de relatii publice nu pot sa construiasca singure o afacere de succes (daca pui lumina unui reflector pe o gramada de balegar, nu vei obtine decat un miros si mai puternic de balegar);
f) Esecul este un mare profesor. Toti oamenii de succes l-au intalnit cel putin o data. Invata din esec. Invinge-l, depaseste-l si mergi mai departe;
g) Arata-mi o persoana care n-a facut niciodata vreo greseala si iti voi arata o persoana care n-a facut niciodata nimic;
h) Unitatea inseamna putere. Gandeste-te mai intai la fragilitatea unui fulg de zapada care cade si se topeste pe asfalt si apoi la faptul ca mai multi fulgi de zapada, formand un strat sanatos, pot paraliza un oras;
i) Concentreaza-ti toate fortele (si fizice, si intelectuale) pentru realizarea unor obiective deosebite;
j) Sunt doua cai pentru a ajunge in varful unui stejar: 1. sa te asezi pe o ghinda si sa astepti sa incolteasca si sa creasca 2. sa te cateri intr-unul;
k) Fii perseverent. In afaceri, nimic in lume nu poate inlocui perseverenta. Talentul nu poate – peste tot vezi oameni talentati care n-au reusit. Geniul nu poate – «geniu neinteles» este o expresie mai mult decat comuna. Educatia nu poate – lumea e plina de oameni educati. In afaceri, perseverenta si ambitia sunt singurele lucruri omnipotente;
l) Cunostintele inseamna o acumulare de experiente. Intotdeauna asculta, pune intrebari, cauta sa obtii cat mai multe informatii. Nu considera ca stii totul – o asemenea atitudine se traduce prin faptul ca nu stii ce anume nu stii, lucru foarte periculos;
m) Nu reinventa roata. Problema ta, cu siguranta, nu este noua, cineva a intalnit-o mai devreme si a incercat sa o rezolve. Afla cine este aceasta persoana, afla ce solutie a gasit si porneste din punctul unde a ajuns ea, nu din punctul de unde a plecat;
n) Fii optimist, gandeste pozitiv. Succesul sau esecul sunt adesea determinate de atitudinea mentala adoptata („Pot s-o fac“ sau „Nu pot s-o fac“). Nu-ti pierde timpul incercand sa justifici de ce nu poti realiza un anumit lucru. Mai bine gaseste o cale prin care sa-l poti realiza;
o) Pune la punct un sistem de a preveni aparitia problemelor. Un manager slab lasa problemele sa apara si apoi isi bate capul incercand sa le rezolve;
p) Oamenii cei mai norocosi pe care i-am intalnit au fost si cei mai muncitori si cei mai ambitiosi;
q) Nu le face altora lucruri care n-ai dori sa ti se faca tie;
r) Cei care au abilitatea de a deveni bogati si puternici nu se sperie de un esec, oricat de dureros ar fi acesta. Ei stiu ca sunt oricand in stare sa redevina bogati si puternici. Cei carora li se ofera bogatie si putere se tem ca, daca le pierd, nu vor putea sa le mai obtina si, adeseori, abuzeaza de pozitia lor.
Concluzie: trebuie sa ai credibilitate, imaginatie, entuziasm, vedere de ansamblu, spirit vizionar, simt al timpului, pasiune pentru perfectiune, perseverenta, abilitatea de a comunica si dorinta de a imparti cu altii. Si sa-ti amintesti intotdeauna ca esti la discretia clientilor, pentru ca acestia sunt singurii care decid unde si cum sa-si cheltuiasca banii.
Sursa foto: www.azquotes.com