Criza din Ucraina – ce trebuie sa stim despre relocarile de investitii: Avem o legislatie atractiva, un mediu de business prietenos
relocare investitiibusinessmediul de afaceri
Criza din Ucraina va duce la o migrare semnificativa a investitiilor din Rusia, Belarus si Ucraina spre vest si deja vedem primele exemple ale unor asemenea mutari. Ce implica aceste relocari de investitii din zone afectate catre Romania, ce legislatie specifica se aplica si care sunt implicatiile practice sub aspectul resurselor umane, al capitalului si activelor sunt teme analizate de specialistii EY Romania.
Ei au abordat si subiectul ajutoarelor de stat disponibile, implicatiile exceptionale de preturi de transfer si aspectele legale ale fortei majore si ale blocajelor financiare.
Toate acestea sunt informatii care vin in sprijinul companiilor, ca sa identifice legislatia specifica ce le poate ajuta in solutionarea provocarilor pe care le intampina in aceasta perioada, precum si sa valorifice oportunitatile ce pot aparea.
”In noul context, este extrem de important ca Romania sa se pozitioneze ca o jurisdictie atractiva si de incredere pentru asemenea afaceri multinationale. Avem o legislatie atractiva, un pachet de facilitati utile, un mediu de business prietenos si sa nu uitam de cele mai importante avantaje pe care acum le apreciem altfel decat pana acum: apartenenta la NATO si UE”, a punctat Alex Milcev, liderul practicii de consultanta fiscala si legal al EY Romania.
Propuneri fiscale care incurajeaza companiile sa integreze forta de munca noua
Beneficiile fiscale in natura, cash, in actiuni - Stock Option Plan, care sunt neimpozabile pentru un cetatean roman, vor fi neimpozabile si pentru un angajat ucrainean, a mentionat la randul sau Corina Mindoiu, Partener Asociat, Departamentul de Impozit pe Venit si Contributii Sociale EY. Exceptie face scutirea de la impozitul pe venit pentru IT-isti, care nu se aplica cetatenilor non-UE.
”Exista o serie de propuneri fiscale pentru a incuraja companiile private sa integreze in piata muncii o forta de munca noua, masuri valabile pentru o perioada de maxim noua luni intr-un an si asteptam sa vedem care va fi varianta pe care o vor adopta autoritatile romane”, a aratat Corina Mindoiu.
In discutie ar fi scutirea de la plata impozitului pe venit si a contributiilor de securitate sociala datorate asupra venitului salarial obtinut de cetatenii ucraineni relocati in Romania. De asemenea, se are in vedere incadrarea in categoria veniturilor neimpozabile si exceptarea de la plata contributiilor sociale a ajutoarelor/beneficiilor acordate de companii salariatilor incadrati in baza unui contract individual de munca pe teritoriul Romaniei cu scopul relocarii din Ucraina in Romania. Tot o masura de incurajare este incadrarea in categoria veniturilor neimpozabile si exceptarea de la plata contributiilor sociale a cheltuielilor efectuate de persoanele juridice romane in derularea proceselor de imigrare in Romania pentru membrii de familie ai salariatilor, ca urmare a relocarii din Ucraina in Romania.
Beneficii pentru investitiile relocate in Romania
Investitiile aduse in Romania pot beneficia de facilitatea de reducere a impozitului pentru optimizarea capitalurilor - pana la 15% din impozitul datorat (impozit pe profit, impozit pe veniturile microintreprinderilor, impozit specific), dar si de consolidare fiscala (din punctul de vedere al impozitului pe profit si TVA) sau de facilitatile acordate pentru cercetare-dezvoltare.
”Mare atentie trebuie acordata problematicii de sediu permanent si sediu fix, care poate fi generata prin prezenta fortei de munca angajata pe teritoriu altui stat decat cel al angajatorului. Mult va conta fisa de post si atributiile si responsabilitatile practice ale unor persoane care lucreaza in alt stat. Se aplica si in cazul cetatenilor ucraineni care lucreaza pe teritoriul Romaniei in beneficiul angajatorului ucrainean, dar si in cazul cetatenilor ucraineni care lucreaza pe teritoriul Ucrainei sau al Poloniei in beneficiul angajatorului roman”, a avertizat Alex Milcev.
Este de avut in vedere faptul ca, atunci cand este vorba despre o relocare de afaceri in Romania, trebuie luate in calcul o serie de elemente cu implicatii pe preturile de transfer. Acestea includ aspecte legate de capitalul uman, integrarea unei noi activitati intr-o firma noua sau existenta in Romania sau cresterea activitatii curente a firmei din Romania, costurile de relocare, noi lanturi de aprovizionare si lista de subiecte poate continua.
”Toate aceste situatii au implicatii in zona preturilor de transfer care, desi nu sunt direct vizibile uneori, trebuie atent evaluate, analizate si documentate. De ce? Pentru ca orice restructurare de afaceri prin care noi capabilitati de afaceri sunt relocate in Romania este, de obicei, acompaniata si de o relocare a unui potential de profit in Romania intre membrii unui grup de companii, accesata fie imediat dupa restructurare sau dupa un numar de ani, ceea ce va atrage obligatii”, a explicat Adrian Rus, partener EY, liderul practicii de preturi de transfer. Din punctul sau de vedere, este esentiala o analiza a tuturor aspectelor din perspectiva preturilor de transfer, urmata de implementarea ajustarilor care se impun si, nu in ultimul rand, toate acestea sa fie cat mai bine documentate – ANAF o sa aiba grija ca acest aspect sa fie verificat.
Ajutoare de stat
In privinta ajutoarelor de stat, este de avut in vedere cadrul temporar de criza, adoptat recent de Comisia Europeana in contextul crizei din Ucraina. Noul cadru temporar acorda statelor membre o flexibilitate mai mare pentru a sprijini economia prin granturi directe, avantaje fiscale si de plata, garantii, imprumuturi, inclusiv ajutoare intreprinderilor afectate de criza actuala, de sanctiunile si contrasanctiunile aferente. „Important de retinut: relocarile din spatiul non-UE nu cad sub incidenta si restrictiile aplicabile relocarilor din cadrul UE”, explica Ileana Gutu, Partener Asociat, Coordonator al Departamentului de Evaluare, Modelare Financiara si Analize Economice.
”In plus, fata de aceste facilitati si granturi, exista o serie de fonduri nerambursabile care pot fi accesate in perioada urmatoare. De exemplu, in cadrul PNRR, o serie de scheme de ajutor de stat se vor adresa IMM-urilor si companiilor mari pentru finantarea investitiilor in digitalizare, cercetare si inovatie sau energie regenerabila. De asemenea, sunt in continuare disponibile si doua scheme de ajutor de stat pentru dezvoltare regionala (deschise solicitantilor pana la 31 decembrie 2023). In cadrul schemelor, sunt eligibile investitiile in active (HG 807/2014) si cele care determina crearea a cel putin 100 noi locuri de munca (HG 332/2014). Nivelul maxim al ajutorului de stat de care pot beneficia companiile este de 45 milioane EUR, iar intensitatea maxima este de 60% din costurile eligibile”, a explicat Ileana Gutu.
Forta majora, neindeplinirea obligatiilor contractuale si sanctiuni
Roxana Dudau, Partener Asociat, Avocat, Bancila, Diaconu si Asociatii recomanda: ”Clauzele contractuale trebuie citite cu atentie. Este important sa cunoasteti parametrii contractuali pentru a identifica daca sunteti sau nu in masura sa invocati forta majora sau, dimpotriva, sa va aparati in masura in care cocontractantul invoca un astfel de caz pentru neexecutarea obligatiilor asumate”.
Un alt sfat acordat companiilor este acela de a se asigura ca obligatia nu este exigibila inainte de aparitia cazului de forta majora, pentru ca aceasta conditie este esentiala pentru a putea invoca situatia de forta majora. ”Notificati partenerul contractual in termenul prevazut in contract sau in regulile de drept aplicabile sau, in lipsa unor reglementari exprese, intr-un termen rezonabil. Atentie: instantele nationale si cele de arbitraj international sunt extrem de stricte in aprecierea caracterului imprevizibil al cazurilor de forta majora”, a avertizat Roxana Dudau. Ea a abordat si subiectul sanctiunilor impuse Rusiei si situatiile in care acestea pot sau nu sa fie considerate caz de forta majora.
Explicatiile ne-au fost oferite de EY Romania.