Cresterea economica se simte mai mult in statistici decat in buzunare. Majoritatea antreprenorilor nu s-au intalnit cu ea
pesimism firmescadere predictibilitatecrestere economicaopinii antreprenori
De cele mai multe ori, desi arata bine si sunt realizate pe baze stiintifice, statisticile romanesti nu au corespondenta in perceptia publica. Chiar daca cifrele arata ca ne merge bine, conditiile de trei, realitatea de zi cu zi contrazic datele.
Nu numai romanii, cetatenii obisnuiti, ci si
antreprenorii si managerii au dificultati in a intelege cum se face ca, oficial, le merge bine, dar buzunarele lor sau nivelul de trai nu resimt asta.
Un sondaj realizat de Ciel Romania, unul dintre cei mai importanti producatori de software pentru companii, arata ca 62% dintre antreprenorii romani nu resimt cresterea economica de 13% anuntata de Guvern.
Este si greu sa conteze cu ceva cele 13 procente, cand se confrunta cu majorarea costurilor cu furnizorii.
Cu toate acestea, peste 82% dintre companii considera ca informatiile precise, precum datele si cifrele, le ajuta in luarea unor decizii mai bune in contextul actual.
In acelasi timp, aproape la unison antreprenorii sustin ca li s-au majorat costurile cu furnizorii, iar multi cred ca instabilitatea si lipsa de predictibilitate vor persista in mediul de business din Romania, in contextul politic actual.
Totodata, 62% afirma ca nu resimt cresterea economica anuntata de Guvernul Romaniei, deoarece preturile la utilitati si cele din magazine s-au marit semnificativ in aceasta perioada.
De asemenea, 26% nu au observat nicio schimbare reala fata de anul trecut, in ciuda cifrelor optimiste anuntate oficial, iar lipsa predictibilitatii cauzata de mediul politic creeaza nesiguranta.
Gradul de predictibilitate a scazut fata de 2020
Peste 71,4% dintre antreprenori sustin ca, in 2021, gradul de predictibilitate in mediul de afaceri local a scazut in comparatie cu 2020; doar 7,5% considera ca a crescut.
Mai mult decat atat, respondentii cred ca avansul economic anuntat de Guvern nu este sustinut de realitatea din piata, mai ales cand, pentru 91,8% dintre antreprenori, costurile cu furnizorii au crescut in aceasta perioada, si numai 9,5% dintre companii au inregistrat cresteri ale cifrelor de afaceri.
Prin urmare, antreprenorii romani au decis sa acorde o mai mare importanta digitalizarii, iar 45% dintre cei chestionati au facut investitii in digitalizare in timpul pandemiei, in timp ce 37% planifica noi investitii in urmatoarele luni.
Insa, sumele alocate au fost mai mici de 1.000 de euro, in 61,2% dintre cazuri; intre 1.000 si 3.000 de euro, pentru 27,2% dintre companii, si mai mari de 3.000 de euro pentru numai 11,6%.
Cele mai cumparate produse software de antreprenori sunt cele pentru firme medii - softuri de gestiune, e-commerce, productie si de contabilitate, dar si cele pentru firme mari - sisteme ERP (Enterprise Resource Planning - planificarea resurselor), in multe cazuri customizate dupa nevoile specifice.
Dintre participantii la studiu, 32% sunt furnizori de servicii, 25% activeaza in comert, 15% in constructii, 12% in IT, iar restul au afaceri si in industria producatoare de materiale, alimente sau confectii.
Aproximativ 14% au o cifra de afaceri intre 1 si 5 milioane de euro, 2,7% mai mare de acest prag, iar 83% au afaceri mai mici de un milion de euro.