Companiile habar nu au care sunt competentele necesare angajatilor in viitor. Doar una din patru e pregatita pentru ce urmeaza
piata muncii a viitorului
Un sondaj recent realizat printre organizatii, la nivel global, arata cat de nepregatite sunt acestea in fata valului de schimbare pe care traznitia tehologica il va presupune, in viitor.
Mai exact, datele sondajului Future of Work and Skills 2021, realizat de Pwc in luna septembrie, in randul a circa 4.000 de directori generali si de HR din 28 de industrii si 26 de state, arata ca doar una din patru organizatii stie acum care sunt competentele necesare angajatilor in viitor.
”Adoptarea noilor tehnologii a fost accelerata de criza sanitara si vedem ca tot mai multe profesii depind de abilitati digitale.
In urma cu doi ani, estimarile noastre aratau ca, pana in 2028, 275.000 de angajati romani ar trebui sa deprinda competentei digitale noi sau superioare (upskilling) pentru a-si mentine sau gasi locuri de munca, dar estimam ca termenul a fost devansat de pandemie cu cativa ani.
Astfel, in timp ce investesc in noi tehnologii de automatizare, cloud si analiza de date care sustin luarea deciziilor si cresc eficienta si rezilienta, companiile trebuie sa-si pregateasca angajatii pentru aceste schimbari, sa ofere oportunitati de invatare si sa le explice ce inseamna pentru ei aceste schimbari”, a declarat Dinu Bumbacea, Country Managing Partner, PwC Romania.
De asemenea, se pare ca respondentilor le este dificil sa evalueze decalajele de competente. O solutie ar fi ca organizatiile sa investeasca in sisteme care sa inventarieze permanent competentele si pe baza acestor date sa dezvolte programe de perfectionare, planuri de cariera si de succesiune.
Cu toate ca aproape doua treimi dintre companii considera importante si foarte importante programele de upskilling si reskilling, doar 25% dintre ele sustin ferm ca sunt capabile sa recalifice si sa reorganizeze rapid angajatii cand va fi necesar, si 31% incurajeaza imbunatatirea competentelor si invatarea continua pentru a ajuta oamenii sa ramana angajabili. Principalele constrangeri enumerate de liderii intervievati, care ii impiedica sa progreseze in aceasta directie, sunt legate de costuri, capacitatea leadership-ului si cultura organizationala.
In acelasi timp, departamentele de resurse umane trebuie sa evolueze pentru a livra strategia de care companiile au nevoie pentru forta de munca a viitorului. Potrivit sondajului, in prezent, mai putin de o treime dintre respondenti s-au aratat ferm de acord ca functia HR este eficienta in dezvoltarea strategiei pentru forta de munca. Iar acest procent a fost si mai mic, de doar 15%, in randul liderilor de companii.
Te-ar putea interesa si: Cum ti-a ras pandemia din portofel bani frumosi, fara sa-ti dai seama: ca angajat, ai avut mult de pierdut
"Digitalizarea continua sa fie o preocupare pentru companii, dar si o sursa de anxietate pentru angajati"
Digitalizarea continua sa fie o preocupare pentru companii, dar si o sursa de anxietate pentru angajati, pentru ca, pe de o parte, majoritatea organizatiilor nu inteleg riscurile inlocuirii muncii umane cu tehnologie si, de cealalta parte, oamenii se tem pentru locurile lor de munca.
Doar 21% dintre respondenti au sustinut ca pot identifica riscurile si doar un sfert le comunica clar si consecvent angajatilor despre impactul automatizarii si AI.