CNAIR baga mana in foc pentru podurile din Romania: NU sunt in pericol sa se prabuseasca!
poduri romaniapod italiaprabusire pod italiaaccident italia
Dintre cele 4.250 de poduri aflate pe drumuri nationale din Romania, numai 37 sunt in clasa tehnica 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate de la autoritatile locale. De asemenea 680 de poduri sunt in clasa tehnica 4.
Potrivit CNAIR, nici unul dintre aceste poduri nu prezinta risc iminent de colapsare, deoarece sunt monitorizate permanent, iar, unde se constata agravarea situatiei, se ia inclusiv masura inchiderii si devierii circulatiei pe alte rute.
Conform normativelor in vigoare, revizia podurilor se face la intervale de 6 luni, dar si mai devreme, daca situatia o cere.
Aceasta revizie este efectuata de echipe de specialisti ai CNAIR, iar rezultatele sunt inscrise intr-un raport privind starea generala a infrastructurii rutiere din Romania.
Tot potrivit normativelor, cand revizie constata degradari complexe, se comanda, pe baza de contract, o expertiza tehnica efectuata de experti privati.
"Pentru a nu se crea confuzii, trebuie sa precizam ca intervalul pentru lucrari de intretinere periodica este cuprins intre 10 si 15 ani, iar intervalul pentru reabilitarea sau reparatia capitala este cuprins 35-50 ani, in functie de evaluarile tehnice.
Ca exemplu, podul de la Maracineni, reabilitat dupa inundatiile din anul 2005, a fost reparat anul acesta in cadrul unui program de intretinere periodica si nu a unui program de reabilitare. Trebuie sa subliniem ca, nici la momentul inceperii lucrarilor din acest an, nu exista un risc iminent de colapsare a podului", precizeaza CNAIR.
De asemenea, compania arata ca, de principiu, reabilitarea podurilor este cuprinsa in programele de reabilitare a unor sectore de drum mai extinse.
Este si cazul podului care traverseaza raul Arges in zona localitatii Adunatii Copaceni, care face parte din contractul de reabilitare a DN5, dar si al podurilor aflate pe traseul DN73, sector de drum aflat de asemenea in reabilitare.
Sunt insa si programe individuale de reabilitare a podurilor, cum ar fi Podurile dunarene de pe A2, pentru care contractele de lucrari urmeaza sa fie lansate in scurt timp in licitatie publica.
Potrivit CNAIR, faptul ca nu a fost nevoie de contractarea unor expertize pentru perioade lungi de timp demonstreaza ca situatia podurilor din Romania nu se afla in situatie grava, iar problemele aparute pot fi tinute sub control prin activitati de reparatie curenta.