Cea mai eficienta metoda de a va gasi angajati valorosi
teste la angajarecandidaticv-uri
S-a ivit un post liber in firma dvs., e nevoie de o persoana valoroasa care sa-l ocupe si-acum, evident, demarati procesul de recrutare/selectie ca sa gasiti o asemenea persoana. Dar… cum procedati? Concret, ce criterii folositi pentru a identifica respectiva persoana valoroasa, care sa se potriveasca manusa postului in cauza? Ce elemente luati in considerare?
Ce elemente luati, deci, in considerare? Informatiile din CV-urile candidatilor? Se stie foarte bine ca aceste informatii sunt mai intotdeauna cosmetizate. Impresia favorabila pe care v-a facut-o un candidat (la un targ de joburi sa zicem), in urma unei discutii de 3 minute? Sau poate faptul ca persoana in cauza v-a fost recomandata de o cunostinta in care aveti mare incredere?
Desigur, aceste lucruri pot constitui puncte de plecare solide in actiunea de recrutare, dar ele nu garanteaza nici pe departe ca persoana respectiva este, intr-adevar, cea pe care o cautati.
De acest lucru s-au convins de ceva vreme recrutatorii experimentati din cadrul marilor companii internationale din SUA, care au ajuns la concluzia ca recrutarea cea mai eficienta se bazeaza obligatoriu pe TESTE – teste de personalitate, teste de aptitudini, teste de inteligenta, de creativitate, de integritate etc., care arata fara dubiu daca persoana testata indeplineste cerintele postului.
Testele de angajare nu mint, ele va
dezvaluie exact cine e persoana din fata dvs.!
In plus, folosind testele de angajare efortul de recrutare/selectie este minim, faceti si o economie importanta de timp si – aspect foarte important! – aveti garantia ca recrutarea va fi un succes. Da, s-a constatat ca persoanele recrutate in urma unor asemenea teste sunt intr-adevar competente pe postul respectiv si prezinta ulterior o probabilitate infima de a fi concediate sau de a-si da demisia!
Testele de angajare
pot fi de mai multe feluri:
• de verificare a cunostintelor
• de inteligenta
• de personalitate
• de aptitudini masurabile:
- capacitatea de a lucra cu diagrame sau forme tridimensionale
- rationamentul verbal
- lucrul cu numerele
- dexteritate manuala/focalizare
• tehnice (IT)
• de integritate
• de identificare a stilurilor de invatare
Scopul acestor teste este de a evalua daca persoana in cauza poate avea o activitate eficienta intr-un anumit post si intr-o anumita echipa, iar rezultatele sunt intotdeauna corelate cu informatiile din cadrul interviurilor.
Un test de verificare a cunostintelor poate fi, de exemplu, unul de contabilitate primara, cu intrebari despre factura storno, TVA, factura fiscala, raportul de gestiune zilnica. Testul poate contine si un studiu de caz despre achizitionarea de catre o societate a unor produse, situatie in care candidatului i se pun diverse intrebari legate de documentele intocmite la primirea marfii, documentele de plata etc.
Testele de personalitate masoara sinceritatea candidatului, modul in care reactioneaza in cazul unui conflict, modul de raportare la cei din jur, disponibilitatea de a lucra in echipa sau individual, precum si capacitatea de a-si asuma responsabilitati si de a lua decizii.
Alte teste sunt cele de limbi straine, teste de abilitati (instalarea unui computer), teste de creativitate (in domeniul marketingului). Exista teste chiar si pentru posturi fara calificare, cum ar fi incarcator-descarcator, prin care candidatilor li se verifica stapanirea cunostintelor de matematica la nivelul claselor primare – conditie necesara pentru ca ei sa poata tine o evidenta de baza a volumului mare de produse ce trebuie manipulate.
Informatiile pe care vi le ofera aceste teste sunt limpezi ca lumina zilei, 100% obiective si extrem de utile. Un test de gramatica, de exemplu, elimina din start candidatii nepotriviti, in totala transparenta si fara ca dvs. sa puteti fi acuzat de rele intentii, de discriminare, de subiectivism.
Si dvs. faceti aceasta greseala?
Multi angajatori si manageri HR se lauda ca pot sa “citeasca” pe cineva dupa felul cum intra pe usa sau dupa felul cum da mana, dar adevarul este ca angajarile facute in baza acestor “criterii” esueaza in majoritatea cazurilor. O angajare de succes trebuie sa urmeze niste reguli clare, care nu au nicio legatura cu intuitia angajatorului, si care se leaga in principal de doua aspecte:
1. o pregatire prealabila pentru intelegerea exacta a cerintelor postului
2. verificarea modului in care candidatul se pliaza pe aceste cerinte (iar aici intervin testele).
Repetam, testele de angajare nu mint, ele va arata exact cat de potrivit este un candidat pentru postul vizat. Si totodata va ajuta sa eliminati din start oamenii de care chiar nu aveti nevoie si cu care n-ati face decat sa va pierdeti timpul:
• oameni care pur si simplu au mintit in CV
• oameni care fac greseli elementare de ortografie
• oameni care nu stiu mare lucru despre domeniul de activitate al firmei dvs.
etc.
Sunt multi candidati complet nepotriviti si sarcina dvs. este sa-i identificati si sa-i dati la o parte, ramanand doar cu cei cativa care indeplinesc cerintele postului sau care macar au potentialul sa le indeplineasca dupa o perioada de pregatire. Si cel mai usor va puteti achita de aceasta sarcina apeland la testele de angajare!
Nu uitati!
Orice manager de resurse umane are nevoie de instrumente care sa-i valideze deciziile. Totul trebuie sa fie cuantificabil si masurabil, mai ales ca aici se lucreaza cu oameni, si de-aceea testele de angajare constituie instrumentele perfecte in acest sens.