Companiile interesate pot incepe testarea noului sistem. "Parcurgerea acestui exercitiu este importanta pentru orice societate comerciala, indiferent in ce etapa va fi obligata sa se conformeze noii proceduri, avand in vedere ca este vorba de un sistem complet nou, de o complexitate ridicata si cu care trebuie sa se familiarizeze pana in momentul in care devine obligatoriu", transmite Deloitte Romania.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a actualizat, recent,
documentatia necesara implementarii SAF-T, publicand inclusiv un ghid pentru pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale in noul format, dar si un set de fisiere de test, cu exemple de utilizare, pe care contribuabilii pot exersa depunerea declaratiilor SAF-T.
Practic, este semnalul ca procesul devine ireversibil, dar si ca urmeaza perioada cea mai provocatoare pentru toate partile implicate - pentru autoritati, sa demonstreze ca au pus la punct infrastructura necesara functionarii noului sistem de raportare, pentru contribuabili, sa se asigure ca exista informatia obligatorie de raportat la nivelul de detaliu si la structura solicitate de autoritati, astfel incat sa poata implementa si solutia potrivita de automatizare.
SAF-T. Ce informatii contine ghidul contribuabilului?
Documentele publicate recent de ANAF detaliaza elementele obligatorii si optionale incorporabile in noul model declarativ SAF-T, dar si aspecte legate de termenele de raportare si sanctiunile in caz de neconformare, „ce se intentioneaza a fi preluate la nivelul legislatiei”, astfel incat contribuabilii sa aiba o imagine cat mai clara a obligatiilor care le revin, a pasilor pe care trebuie sa ii urmeze in aceasta directie si, mai ales, a complexitatii procesului de migrare de la actualul sistem de raportare la varianta electronica.
Cele mai multe dintre aceste informatii se regasesc in ghidul contribuabilului, care prevede, printre altele, ca termenul general de depunere a declaratiei D406 (pe formatul SAF-T) este ultima zi calendaristica a lunii urmatoare perioadei de raportare (luna/trimestrul calendaristic, dupa caz, pentru alte informatii decat cele privind stocurile si activele). Dar, avand in vedere complexitatea si noutatea acestei obligatii de raportare, contribuabilii vor avea o perioada de gratie de trei luni pentru prima raportare. De exemplu, pentru contribuabilii obligati sa raporteze in noul sistem de la 1 ianuarie 2022, nu vor exista sanctiuni pentru nedepunerea sau depunerea incorecta ori incompleta a fisierului SAF-T aferent lunilor ianuarie, februarie si martie 2022, daca acestea sunt depuse corect si complet pana in ultima zi a lunii aprilie.
Pentru perioada imediat urmatoare, un element extrem de important este fisierul de teste, menit sa faciliteze implementarea functionalitatilor necesare de catre dezvoltatorii de solutii informatice, care apoi sa fie testate de contribuabili. Prin testarea voluntara, orice contribuabil poate testa declaratia in formatul SAF-T fara ca datele transmise sa fie preluate in cadrul analizelor fiscale realizate de directiile interne din ANAF.
Practic, in perioada ramasa pana cand raportarea in sistemul SAF-T devine obligatorie, contribuabilii au posibilitatea sa testeze modul in care functioneaza sistemul, dar si solutia informatica aleasa si compatibilitatea cu sistemul fiscului, in paralel cu depunerea declaratiilor fiscale in sistemul clasic.
Documentele publicate de ANAF prevad si termenele de implementare, pe categorii de contribuabili, care urmeaza sa fie aprobate prin ordin al presedintelui institutiei, respectiv 1 ianuarie 2022 pentru marii contribuabili, anul 2022 pentru contribuabilii mijloci si incepand cu anul 2023 pentru cei mici.
Asadar, directia catre implementarea SAF-T in Romania este destul de clar stabilita, mai ramane doar ca aceste detalii sa fie transpuse in acte normative, iar contribuabilii si autoritatile sa regleze noul sistem de raportare, astfel incat tranzitia sa fie cat mai lina.