Ce trebuie sa stie firmele despre schimbul de informatii transfrontalier si controalele comune

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Ce trebuie sa stie firmele despre schimbul de informatii transfrontalier si controalele comune
Ce trebuie sa stie firmele despre schimbul de informatii transfrontalier si controalele comune
de Magda Florea la 19 Iun. 2023
Urmareste-ne pe Google News
schimbul de informatii transfrontaliercontroaleevaziune fiscala

Daca in urma cu doar 10 ani, companiile aveau de pregatit si de trimis autoritatilor numai cateva declaratii fiscale in mod periodic, complexitatea si dinamica mediului economic in permanenta evolutie in ultimii ani impun schimbari semnificative in sistemele fiscale si, implicit, in cele de raportare, atat nationale, cat si transnationale.
 


 
Ca membra a Uniunii Europene, Romania continua sa modernizeze si sa integreze legislatia fiscala nationala in contextul comunitar. Totodata, tehnologizarea si digitalizarea in ritm alert, care ating zone de neimaginat in trecut, sunt inca doua elemente care contribuie la tabloul complex al datelor, informatiilor si raportarilor fiscale pe care companiile trebuie sa le asigure in prezent.
 
Devine necesara si imperativa transparenta datelor, utilizarea acestora cu acuratete, astfel incat orice practica incorecta din zona fiscala sa poata fi combatuta cu succes de catre autoritatile statale si europene. Schimbul de informatii transfrontalier si cooperarea administrativa eficienta devin, in acest context, piloni de baza ai acestui demers. 
 
Asadar, armonizarea legislativa (prin integrarea reglementarilor europene privind cooperarea administrativa si schimbul obligatoriu de informatii fiscale intre statele membre) inseamna digitalizare, adaptarea legislatiei nationale la directivele europene si derularea controalelor fiscale comune. 
 
Este un trend care se va dezvolta in continuare, pentru ca vorbim inclusiv despre internationalizarea operatiunilor in context digital si conexiuni solide intre autoritatile si sistemele fiscale dintre tari. De exemplu, dimensiunea transfrontaliera a serviciilor oferite prin utilizarea operatorilor de platforme a creat un mediu complex, in care punerea in aplicare si garantarea respectarii normelor fiscale devine din ce in ce mai dificila.
 

Cum functioneaza schimbul de informatii pentru tranzactiile desfasurate prin platforme digitale

 
Administratiile fiscale ale statelor membre trebuie sa detina informatii suficiente pentru a evalua si a controla in mod corect venitul brut realizat in tara lor din activitati comerciale desfasurate prin intermediul platformelor digitale. Avand in vedere ca marea parte a veniturilor sau a sumelor impozabile realizate de vanzatori pe platformele digitale circula transfrontalier, raportarea informatiilor referitoare la activitatea relevanta genereaza rezultate pozitive cand informatiile respective sunt comunicate si statelor membre care sunt eligibile sa impoziteze venitul realizat. 
 
Acesta este sensul si scopul noii directive DAC7 introduse in 2023, care vizeaza impozitarea tranzactiilor efectuate pe platforme digitale. Asadar, schimbul automat de informatii intre autoritatile fiscale este esential pentru a evalua corect impozitele datorate pentru tranzactiile efectuate prin platforme digitale.
 
Operatorii platformelor online sunt mult mai in masura sa colecteze si sa verifice informatiile necesare cu privire la toti vanzatorii care utilizeaza o anumita platforma digitala si desfasoara activitati pe aceasta. 
 
Obligatia de raportare are ca obiect atat activitatile transfrontaliere, cat si pe cele fara caracter transfrontalier, pentru a se asigura eficacitatea normelor de raportare, buna functionare a pietei interne, conditiile de concurenta echitabile si principiul nediscriminarii. De asemenea, obligatia de raportare se aplica indiferent de forma juridica a vanzatorului. Raportarea activitatilor comerciale include inchirierea de bunuri imobile, prestarea de servicii personale, vanzarea de bunuri si inchirierea oricaror mijloace de transport. 
 
Autoritatile din statul Uniunii Europene in care s-a facut raportarea de catre operatorul de platforma va comunica prin schimb automat informatiile catre autoritatea din statul membru de rezidenta a vanzatorului raportabil, iar, in cazul in care vanzatorul presteaza servicii de inchiriere de bunuri imobile, autoritatii din statul membru in care se afla bunurile imobile.
 
Informatiile comunicate includ o serie de date pentru operatorul de platforma, dar si pentru vanzator cum ar fi: nume/prenume, adresa, numar de identificare fiscala, data de nastere, numarul contului financiar, venitul trimestrial si numarul de activitati realizate, alte onorarii etc.
 
In cazul bunurilor imobile se comunica si informatii precum adresa bunului, venitul trimestrial si numarul de activitati realizate, numarul de zile de inchiriere si tipul de bun imobil. Comunicarea se face prin formular specific, incepand cu anul 2023, in termen de doua luni de la incheierea anului de raportare. Pe de alta parte, se introduc si proceduri de due diligence pentru colectarea de date, ceea ce arata o similitudine cu alte directive europene din domeniul cooperarii administrative si schimbului automat obligatoriu de informatii in domeniul fiscal (cum ar fi, in mod special, Directiva DAC2 privind Standardul Comun de raportare).
 

Controalele comune – cea mai buna cale de cooperare in combaterea evaziunii

 
In momentul de fata, in contextul mai sus mentionat al cresterii transparentei, digitalizarii si schimbului de informatii transfrontalier, legislatia contine prevederi consolidate si in ceea ce priveste prezenta functionarilor unui stat membru pe teritoriul altui stat membru si efectuarea unor controale simultane de catre doua sau mai multe state membre pentru a se asigura aplicarea eficienta a reglementarilor fiscale. 
 
Atunci cand functionarii unui stat membru sunt prezenti pe teritoriul altui stat membru in timpul unei anchete administrative sau participa la o ancheta administrativa prin intermediul mijloacelor de comunicare electronice, acestia ar trebui sa respecte normele procedurale specifice pentru a intervieva in mod direct persoane fizice si a examina evidente. Unui stat membru care intentioneaza sa efectueze un control simultan ar trebui sa-i revina obligatia de a le comunica celorlalte state membre vizate intentia sa. 
 
Controalele comune ar trebui sa reprezinte un instrument suplimentar pentru cooperarea administrativa in domeniul fiscal intre statele membre. Acest instrument va completa cadrul existent care prevede posibilitatea prezentei functionarilor din alt stat membru in birourile administrative, a participarii lor la anchete administrative, precum si a controalelor simultane.
 
Ar fi vorba despre un tip de anchete administrative desfasurate in comun de autoritatile competente din doua sau mai multe state membre, avand legatura cu una sau mai multe persoane care sunt de interes comun sau complementar pentru autoritatile competente din statele membre respective.
In Romania, au fost introduse deja prevederi in Codul de Procedura Fiscala referitor la controalele comune si este de asteptat sa devina mai detaliate din punct de vedere practic in viitor.
 
Acestea sunt doar doua exemple din trendul recent de armonizare legislativa in domeniul fiscal la nivel european, cu impact si in Romania. Fara indoiala, ne asteptam ca acest demers sa fie continuu si sa cuprinda si alte aspecte, cum ar fi extinderea schimbului de informatii cu privire la moneda electronica si la activele din zona crypto. Este un context dinamic, care cuprinde elemente menite sa imbunatateasca capacitatea statelor membre de a detecta si de a contracara frauda, evaziunea fiscala si evitarea obligatiilor fiscale. In mod clar, contribuabilii romani trebuie sa fie la curent cu dezvoltarile legislative si sa imbratiseze ideea de dinamica permanenta, care cu siguranta va transforma peisajul fiscal in mod continuu si in viitor. 
 
Te-ar putea interesa si: Bani de la stat pentru toate familiile din Romania care au fost afectate de inundatii
 
Foto: pexels.com
 
Senior Editor Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Ghidul angajatorului. Avansul din salariu nu este reglementat nicaieri in lege
Companii

Ghidul angajatorului. Avansul din salariu nu este reglementat nicaieri in lege

today27 Ian. 2025
Sfaturi pentru cresterea eficientei: este important sa te odihnesti suficient
Life Style

Sfaturi pentru cresterea eficientei: este important sa te odihnesti suficient

today27 Ian. 2025
Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere

today27 Ian. 2025
Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!

today27 Ian. 2025
Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025
Financiar-Bancar

Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025

today27 Ian. 2025
5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025
Financiar-Bancar

5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025

today27 Ian. 2025
Salariul mediu net in 2025: Ce prognozeaza fostul ministru de Finante pentru romani?
Economie

Salariul mediu net in 2025: Ce prognozeaza fostul ministru de Finante pentru romani?

today24 Ian. 2025
Explozie de angajari LA STAT: peste 1,3 milioane de posturi ocupate
Economie

Explozie de angajari LA STAT: peste 1,3 milioane de posturi ocupate

today24 Ian. 2025

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cuRegulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere
Banii tai - sectiune de educatie...

Cand liniile de credit devin un pas spre investitii majore: studiu comparativ intre doua modele de crestere

today27 Ian. 2025
Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Aplicarea de sanctiuni disciplinare este un drept al dvs., nu o obligatie!

today27 Ian. 2025
Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025
Financiar-Bancar

Strategii financiare inteligente pentru a face fata inflatiei in 2025

today27 Ian. 2025
5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025
Financiar-Bancar

5 motive pentru care un credit bancar poate fi cea mai proasta decizie in 2025

today27 Ian. 2025

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x