Ce legatura este intre OUG nr. 37/2021 si hartuirea morala la locul de munca?
oug 37/2021hartuire la locul de munca
Aparent niciuna. OUG nr. 37/2021 se refera la eliminarea obligatiei pentru microintreprinderi de a avea regulament intern si fise de post si, oricat ati cauta, n-o sa gasiti absolut nicio referire la hartuirea morala. Dar asta nu inseamna ca legatura nu exista. Legislatia muncii e complexa si ofera adesea, cum e cazul si aici, corelatii deloc evidente la prima vedere.
In Legea nr. 167/2020 exista un articol care spune ca “angajatorul are obligatia de a lua orice masuri necesare in scopul prevenirii si combaterii actelor de hartuire morala la locul de munca, inclusiv prin prevederea
in regulamentul intern al unitatii de sanctiuni disciplinare pentru angajatii care savarsesc acte sau fapte de hartuire morala la locul de munca.”
Prevederea este extrem de importanta, dat fiind ca nerespectarea ei se pedepseste cu amenda de la 30.000 la 50.000 de lei. Dar... ce se intampla daca nu aveti regulament intern? Inspectorii va solicita acest act ca sa vada daca v-ati indeplinit obligatia de mai sus, dvs. dati din umeri: conform OUG nr. 37/2021 nu e necesar sa aveti regulament intern, deci n-aveti ce sa le prezentati.
Asta inseamna ca obligatia in cauza nu mai e treaba dvs. si ca scapati din start de amenda?
In principiu, da, scapati de amenda, dar asta doar in ceea ce priveste referirea la regulamentul intern. Obligatia generala de a lua orice masuri in scopul prevenirii si combaterii hartuirii ramane in picioare si, oricum, intrati sub incidenta art. 2 alin. (5) lit. d) din Legea nr. 202/2002, care spune ca trebuie sa elaborati la nivelul companiei planuri de actiune privind implementarea principiului egalitatii de sanse intre femei si barbati, in care sa fie cuprinse, printre altele, si
masuri privind prevenirea si combaterea hartuirii la locul de munca. Iar inspectorii ITM, evident, va pot solicita aceste planuri de actiune.
Desigur, solutia cea mai simpla ar fi sa intocmiti totusi regulamentul intern, chiar daca nu sunteti obligat. Ati scapa astfel atat de problema expusa mai sus, cat si de o alta problema, de ordin practic: daca nu aveti regulament intern, unde inserati toate clauzele pe care acesta le contine in mod normal? Clauze referitoare la evaluarea profesionala, cercetarea disciplinara, acordarea tichetelor valorice,
zile libere suplimentare, zile de concediu fara plata etc.?
Singura posibilitate ar fi sa le transferati in contractele de munca ale salariatilor. Ceea ce inseamna ca aceste contracte ar deveni extrem de aglomerate si, in consecinta, scopul OUG nr. 37/2021 – anume debirocratizarea activitatii de resurse umane – nu ar fi atins.
Citeste si:
Cat de inspirata a fost eliminarea fisei postului in cazul microintreprinderilor?
Sursa foto: www.pexels.com