Ce impact are criza COVID-19 asupra vanzarilor de bere Corona?
Intregul mapamond traverseaza o perioada dramatica, „coronavirus†este subiectul zilei in mass media, peste tot se vorbeste despre pericol, carantina, victime. Si, in acest context, apare si intrebarea din titlu, care, desi usor lipsita de decenta, este extrem de interesanta pentru orice afacere. O asociere a unei marci cu un lucru negativ devine oare nefasta pentru marca respectiva? Coronavirusul a dat o lovitura grea vanzarilor de bere Corona? Sau nu?
Raspunsul este oarecum surprinzator: marca de bere Corona o duce foarte bine zilele astea. Virusul care i-a imprumutat numele a ajutat de fapt vanzarile, prin simplul fapt ca a adus permanent in atentie acest brand – Corona – si l-a fixat solid in constiinta publicului.
Si, asa cum poate confirma orice specialist in marketing, atunci cand cumperi ceva cumperi primul brand care iti vine in minte. Este un proces instinctiv, nu stai nicio clipa sa te gandesti la contextul general.
Intri in bar si barmanul nu te intreaba: „E pandemie, se imbolnavesc oameni, am aici o lista de marci de bere, pe care o preferi?”, ci doar: „Ce bere vrei?”, caz in care raspunsul tau cel mai probabil este Corona, doar pentru ca ai tot auzit de Corona in ultimul timp. Iar daca mai esti si un consumator obisnuit deja cu aceasta marca, chiar ca nu e nici un dubiu asupra alegerii tale.
Afacerea cu berea Corona merge deci bine-mersi, dar alte afaceri chiar au explodat. Pentru ca acolo unde apare o criza apare intotdeauna si o oportunitate. Vorbim aici in primul rand despre afacerile care e normal sa prospere in aceasta perioada, gen vanzarile de alimente, care in tarile occidentale au inregistrat cresteri de 70%-150% la produse altminteri banale – supe la plic, conserve de orice fel, paste.
Prospera, desigur, si vanzarile de produse sanitare (masti, dezinfectanti, manusi), vanzarile de laptop-uri si de softuri pentru video-conferinte (multi sunt nevoiti sa lucreze de acasa), seviciile de curierat, dar si afacerile cu produse de divertisment la domiciliu – de la tot felul de gadget-uri electronice la biciclete stationare.
Nu e de mirare ca specialisti financiari recomanda in aceasta perioada investitii in actiuni ale unor companii ca Netflix, Facebook, Peloton (specializata pe aparate de fitness).
Revenind la berea Corona, se pare ca nu exista publicitate negativa. Principalul element care asigura succesul unui produs nu este, asa cum s-ar crede, raportul calitate-pret, ci
notorietatea (desi si raportul calitate-pret joaca un rol important in obtinerea in timp a notorietatii).
Coronavirus este o forta in acest moment, atat in sens negativ, cat si in sens pozitiv. Afacerile chiar ar avea de castigat in contextul acestei epidemii, scotand produse care sa aiba in denumire „corona”, dupa modele pe care le-am experimentat si noi, in Romania: ne amintim, de exemplu, ca la un moment dat a aparut pe piata vodka Ceausescu, un brand care nu facea decat sa profite de notorietatea numelui in cauza.