Cand te poti numi om de afaceri?
Unul dintre cunoscutii mei s-a hotarat sa devina intreprinzator. Si n-a stat pe ganduri, s-a pus imediat pe treaba: a identificat o oportunitate care i s-a parut ca are piata, a strans documentatie, a pierdut nopti facand calcule laborioase, a pus la punct un plan de afaceri.
Si-a infiintat chiar si o micro-intreprindere cu un nume pompos, de multinationala, iar acum are pagina web, poarta dupa el un laptop si doua telefoane mobile, se imbraca la cravata si costum. Le explica tuturor amicilor cu ce chestie originala si de mare viitor vine el pe piata si, din zece cuvinte pe care le spune, doua sunt "firma mea".
Din pacate, nu are clienti. Nu pentru ca nu s-ar gasi, ci pentru ca pur si simplu ii este frica sa ii caute. Daca il indemni sa mearga la vreun "potential" si sa spuna ce are de oferit, isi gaseste imediat o trebusoara care nu sufera amanare - cum ar fi vizitarea nu stiu carui site unde a vazut el ceva interesant pentru afacerea lui. Si-ti vine sa-l intrebi, iritat: care afacere, mai omule?
Cand te poti numi intreprinzator? Cand ti-au iesit pliantele si cartile de vizita de la tipografie? Cand ai terminat amenajarea sediului? Cand placuta cu "Director" troneaza cocheta pe usa ta de boss? Cand ti-ai instalat un panou publicitar intr-o mare intersectie din oras? Cand masina ta de serviciu, inscriptionata ca la carte cu datele firmei, traverseaza triumfal orasul?
Nu. Intreprinzator te numesti de-abia
dupa ce ai incasat primii bani de la un client. Da, cand ai convins un om complet necunoscut sa acorde atentie ofertei tale, sa o studieze, sa se lamureasca ce-i cu ea si, in final, sa scoata bani din buzunar si sa ti dea tie, de-abia atunci te numesti intreprinzator.
Sigur, toate chestiile pregatitoare enumerate mai sus au rolul lor, dar pana la urma ele nu inseamna nimic. Probabil crezi ca faci ceva important daca stai doua zile si alegi, cu infinite precautii, cel mai potrivit corp de litera pentru cartile tale de vizita sau daca intervievezi, batos, 10 candidati care-si cauta un loc de munca. Dar nu-ti face iluzii, asta poate face oricine. Pentru ca e usor.
Incearca, in schimb, sa contactezi 15 potentiali clienti la telefon si sa ramai optimist dupa 15 "Nu ma intereseaza!" trantiti, fara nici o delicatete, in receptor.
A fi intreprinzator inseamna a vinde.
Sursa foto: www.pexels.com