Atentie, angajatori: ANAF si Finantele au primit competente sporite. Urmeaza un val de controale
anafministerul finantelorcontroalefisctaxa clawback
Angajatorii din Romania trebuie sa stie ca, incepand din 30 iulie 2021, se aplica prevederile Legii 222/2021, care sporeste competentele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) si Ministerul Finantelor Publice. Prin acest act normativ, atat ANAF, cat si Ministerul Finantelor, au primit competente de control extinse asupra anumitor firme din tara noastra.
Una dintre modificarile nou introduse in legislatia noastra, prin Legea 222/2021, prevede ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (
ANAF) si Ministerul Finantelor (MF) primesc competente sporite de control in domeniul farmaceutic (privind declararea si plata taxei clawback).
Urmeaza un val de controale
Odata cu intrarea in vigoare a noilor prevederi, expertii in fiscalitate sustin ca firmele din Romania vor fi intens verificate in perioada urmatoare.
O astfel de opinie este impartasita de expertii Deloitte Romania. Conform
avocatnet.ro, in perioada urmatoare se vor intensifica actiunile de control ale celor doua institutii, la firmele din tara noastra.
"O lege intrata in vigoare de curand ofera ANAF si MF noi competente de control in privinta declararii si achitarii taxei clawback si a redeventelor miniere si petroliere. Este vorba de Legea 222/2021, aplicabila din 30 iulie 2021, care isi propune intensificarea controalelor la contribuabilii care desfasoara operatiuni petroliere si miniere ori in domeniul farmaceutic - domenii considerate esentiale, dar care sunt deja riguros legiferate si controlate direct de autoritati de reglementare si supraveghere dedicate. In aceste conditii, noua lege ar putea duce la dublarea controalelor in domeniile vizate, cu consecinte fiscale si juridice importante", avertizeaza specialistii Deloitte.
"In baza noii legi, inspectiile fiscale obisnuite/controalele autoritatilor de supraveghere si reglementare vor putea fi dublate de controalele tematice realizate de structuri de inspectie economico-financiara din MF sau ANAF si astfel vor putea fi stabilite noi obligatii bugetare in sarcina contribuabililor", mai atrag atentia expertii.
"Inspectia economico-financiara este reglementata de OUG 94/2011 si imprumuta, pana la suprapunere, fizionomia celei fiscale - organul de inspectie este obligat sa respecte o serie de reguli procedurale minimale (spre exemplu, sa instiinteze contribuabilul despre inceperea unui astfel de control si sa-l informeze pe intreg parcursul inspectiei cu privire la constatarile rezultate in urma controlului), iar contribuabilul are dreptul sa prezinte, in termen de trei zile lucratoare de la primirea proiectului de raport, punctul de vedere cu privire la constatarile controlului.
Rezultatul va fi consemnat intr-un raport de inspectie economico-financiara, care va cuprinde constatarile organului de control, precum si opinia acestuia referitoare la punctul de vedere formulat de contribuabil. Totodata, raportul va sta la baza emiterii unor dispozitii obligatorii de masuri, prin intermediul carora se vor putea stabili inclusiv sumele cuvenite bugetului de stat cu titlu de creante bugetare.
De asemenea, acelasi control tematic va putea stabili in sarcina contribuabililor controlati si obligatii accesorii, calculate potrivit Codului de procedura fiscala (dobanzi, penalitati de intarziere si/sau penalitati de nedeclarare). Aceste obligatii vor putea face totusi obiectul facilitatilor (amnistiei) fiscale adoptate in ultima perioada, sub rezerva indeplinirii conditiilor formale necesare pentru aplicarea acestora", a completat Deloitte.
Exista riscul unor dublari de atributii
Deloitte avertizeaza asupra faptului ca, odata cu noua lege, exista riscul unor dublari de atributii, deoarece mai multe institutii ale statului pot veni in control la firme sa verifice exact acelasi lucru.
"O asemenea situatie nu ar trebui permisa, pentru ca incalca principiul securitatii juridice, precum si principiul non bis in idem, care presupune ca nimeni nu poate fi sanctionat de doua ori pentru aceeasi fapta. Intr-o interpretare mai ampla, principiul presupune si ca cel care a fost exonerat pentru o fapta nu poate fi sanctionat de o alta autoritate pentru aceeasi fapta.
Exista, asadar, argumente juridice care sa sustina incompatibilitatea mai multor tipuri de controale la acelasi contribuabil, pentru aceeasi perioada si pentru acelasi tip de obligatie. Cu toate acestea, pana la o modificare legislativa in acest sens sau pana la cristalizarea unei practici care sa confirme ca o inspectie economico-financiara nu poate fi dublata de o inspectie fiscala, respectiv de un control al autoritatii de supraveghere si reglementare, exista riscul unor dublari de atributii", explica expertii, conform aceleiasi surse.
Citeste si: Portalul ANAF a lansat sistemul One Stop Shop pentru plata TVA aferenta anumitor categorii de bunuri si servicii, in comertul transfrontalier
Ce prevede noua lege, concret
Art. 1 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 680 din 26 septembrie 2011, aprobata prin Legea nr. 184/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, se completeaza dupa cum urmeaza:
Dupa articolul 17 se introduce un nou articol, articolul 171, cu urmatorul cuprins: "Art. 171. — Controlul modului de respectare a fundamentarii, declararii si achitarii contributiei trimestriale prevazute la art. 1, precum si al modului de declarare si achitare a contributiei trimestriale prevazute la art. 12 se efectueaza de catre organele fiscale si structurile teritoriale de inspectie economico-financiara din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si de catre structura de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor".
Art 2 - La articolul 47 din Legea minelor nr. 85/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Art. 47. — (1) Verificarea exactitatii datelor si a informatiilor pe baza carora se calculeaza taxa pentru activitatea miniera si redeventa miniera se face de catre autoritatea competenta, organele fiscale si structurile teritoriale de inspectie economicofinanciara din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si de catre structura de inspectie economicofinanciara din cadrul Ministerului Finantelor".
Art. 3 - La articolul 51 din Legea petrolului nr. 238/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 535 din 15 iunie 2004, cu modificarile si completarile ulterioare, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins: "Art. 51. — (1) Verificarea exactitatii datelor si a informatiilor pe baza carora se calculeaza redeventa petroliera se face de catre autoritatea competenta, organele fiscale si structurile teritoriale de inspectie economico-financiara din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, precum si de catre structura de inspectie economico-financiara din cadrul Ministerului Finantelor".
Art 4 - In cazurile reglementate la art. I—III din prezenta lege, structurile de inspectie economico-financiara aplica in mod corespunzator prevederile art. 8—25 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 94/2011 privind organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 107/2012, cu modificarile ulterioare, si Normele metodologice privind infiintarea, organizarea si functionarea inspectiei economico-financiare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 101/2012.