Anul nou bate la usa, iar firmele romanesti vor fi lovite de un tsunami: demisiile vor fi la ordinea zilei in 2022
locuri de muncacriza fortei de muncajoburiangajariangajatori
Piata muncii din Romania se dovedeste a fi foarte dinamica in cel de-al doilea an de criza sanitara. Angajatii au o foarte mare deschidere catre schimbarea profesionala, in timp ce pe umerii angajatorilor apasa tot mai multe poveri, in special legate de criza fortei de munca si de mentinerea in cadrul firmei a angajatilor buni.
Sondajele recent efectuate pe piata mundii de la noi din tara indica faptul ca al doilea an al crizei sanitare ii gaseste pe angajatii nostri foarte dispusi sa-si schimbe jobul.
Se pare ca angajatii romani au ca rezolutii pentru 2022 o schimbare in cariera. "Tot mai multi angajati isi contureaza in aceasta perioada rezolutiile pentru 2022 si iau in calcul o schimbare pe plan profesional. Dinamica si tendintele din piata muncii indica o intensificare a cautarilor de joburi la aproape doi ani de la debutul pandemiei", arata concluziile unei analize a pietei, a celor de la BestJobs.
Numarul de aplicari la joburi pe platforma BestJobs a crescut spre finalul anului cu 15% fata de aceeasi perioada a anului anterior, cand piata inregistra deja o evolutie fata de anul anterior pandemiei, si cu 5% mai mult comparativ cu lunile septembrie si octombrie ale acestui an.
Tendinta se observa in contextul in care candidatii white-collar (angajati la birouri) isi schimba jobul, in medie, o data la 2 ani, conform unui studiu recent. In cazul candidatilor gold-collar (angajati cu functii de conducere), acest lucru se intampla mai tarziu, la aproximativ 4-5 ani de vechime la un job, si este mai degraba sustinuta de dorinta de dezvoltare personala decat de nevoia de schimbare profesionala.
Conform specialistilor, atunci cand vine vorba despre schimbarea jobului in cazul candidatilor white-collars, intregul proces poate dura pana la 6 saptamani, conform studiului D&D Research, in functie de domeniu si nivelul de experienta. In medie, un candidat aplica intr-o luna la 3-4 pozitii deschise.
Domeniile Call Center / Client service sunt cele mai atractive in acest moment, in timp ce, la polul opus regasim sau Vanzari si Administrativ / Secretariat.
"Competitia este mai scazuta in cazul joburilor din IT, pentru care recrutorii sunt in permanenta cautare de candidati. Iar in domeniul Medicina si Sanatate, angajatorii intampina dificultati in a gasi candidatii potriviti, din cauza numarului mic de specialisti, pe de o parte, dar si din cauza ofertelor mult mai atractive care vin din alte tari", se mai arata analizele de piata.
Angajatorii se confrunta cu provocari
Se pare ca angajatorii nu traverseaza o perioada prea roz. Ei se confrunta cu o
criza acuta a fortei de munca, avand probleme in a ocupa locurile de munca vacante cu personal dornic sa munceasca. De asemenea, insasi mentinerea angajatilor buni in companie s-a transformat intr-o reala provocare.
Ce cauta angajatorii de la candidati? Ei bine, 45% dintre angajatori se uita prima data la sectiunea dedicata experientei atunci cand analizeaza un
CV, iar alti 44% analizeaza initial abilitatile descrise. Principalele abilitati care fac diferenta intre 2 candidati cu pregatire similara sunt: abilitatile de comunicare (89%), capacitatea de adaptare (56%) si capacitatea de a lua decizii (33%).
Avem si cateva elemente pe care angajatorii pun pret, atunci cand iau in calcul promovarea angajatilor. Astfel, pentru acestia conteaza, intr-o astfel de situatie: depasirea obiectivelor (67%), creativitatea (44%) si integritatea (33%). Alte motive care i-ar creste sansele de promovare unui angajat sunt profesionalismul dovedit in realizarea sarcinilor (33%), buna colaborare in echipa (23%) sau abilitatile de gestionare a oamenilor din echipa (22%).