Antreprenorii lasa corigenta Revolutia fiscala. Aproape 50% dintre ei vor face concedieri
nemultumiri revolutia fiscalanote revolutia fiscalacnipmmrconcedieri
Consiliul National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania a realizat, intre 7-16 februarie 2018, un sondaj privind efecte cresterii salariului minim la 1.900 lei, trecerii contributiilor la salariat si cresterii contributiilor pentru salariatii cu timp partial.
Respondentii in numar de 1.752, au fost in proportie de 71,4% microintreprinderi, 13,4% intreprinderi mici, 11,9% intreprinderi mijlocii si 3,3% ONG-uri si alte forme juridice.
Din cei 1.752 respondenti, 57,9% au intre 1-5 salariati incadrati la salariul minim pe economie, 27,5% detin peste 10 salariati cu salariu minim pe economie iar 14,6% au intre 6 si 10 salariati incadrati la salariul minim pe economie.
Intrebati daca punerea in aplicare a cresterii, de la 1 ianuarie 2018, a salariului minim pe economie de la 1.450 de lei la 1.900 de lei (31,03%) a creat dificultati intreprinderii lor, 79,4% au raspuns pozitiv.
De asemenea, 81,4% au afirmat ca marirea salariului minim pe economie a avut efecte de crestere a cheltuielilor de personal si pentru alte categorii de salariati din intreprinderea lor decat cei angajati la salariul minim.
Aproape 50% dintre patroni vor face concedieri!
Intrebati daca
cresterea salariului minim pe economie va avea ca efect disponibilizarea unor salariati, 49,9% au raspuns pozitiv.
Dintre cei care au raspuns pozitiv, 91,3% au mentionat ca vor disponibiliza intre 1 si 5 salariati; 6,1% intre 5 si 10, doar 2,4% urmand a disponibiliza peste 10 salariati.
In ceea ce priveste dificultatile intampinate in stabilirea/negocierea/aplicarea trecerii contributiilor la salariat, 58,6% au raspuns ca au intampinat dificultati. Astfel, pentru trecerea contributiilor la salariat, respondentii au aplicat urmatoarele masuri:
72,2% - Cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat;
13,3% - Acordare de prime lunare;
12,9% - Cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat;
1,6% - Alte masuri.
Intrebati cati salariati din societate sunt incadrati cu
timp partial, 93% au raspuns ca intre 1-5 salariati, 4,3% au intre 5-10 salariati si 2,6% au peste 10 salariati.
Totodata, 81,2% au mentionat ca punerea in aplicare a cresterii contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial la nivelul salariul de baza minim brut pe tara a creat dificultati intreprinderii lor.
In plus, 68,7% dintre respondenti au mentionat ca, de la 1 ianuarie 2018, s-au confruntat cu situatia de a avea salariati cu timp partial (cu 1-2 ore/zi) cu salarii mai mici decat cuantumul contributiilor sociale aferente intregului salariu de baza minim brut pe tara (665 lei).
In ceea ce priveste masurile aplicate in cazul cresterii contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial, au fost mentionate:
49,1% - Cresterea salariilor pentru compensarea in totalitate a trecerii contributiilor de la angajator la salariat;
39,8% - Restructurari/concedieri;
6,7% - Cresterea salariilor pentru compensarea partiala a trecerii contributiilor de la angajator la salariat;
4,4% - Alte masuri.
Intrebati ce dificultati/probleme ati intampinat in aplicarea reformelor privind salariul minim, cresterea contributiilor sociale pentru salariatii cu timp partial si trecerea contributiilor la salariat, respondentii au mentionat:
64,8% - Cresterea birocratiei pentru angajator;
63,8% - Efort semnificativ de implementare a reformelor (modificarea tuturor contractelor individuale de munca, inregistrare in REVISAL, negocieri, etc.);
61,1% - Cresterea cheltuielilor de personal pentru salariatii angajati cu salariul minim brut pe tara, raportat la cresterea lui la 1.900 lei;
50,3% - Timpul foarte scurt stabilit pentru implementare;
49,7% - Cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
47,7% - Birocratia foarte mare a negocierilor colective;
38,9% - Cresterea cheltuielilor de personal datorita trecerii contributiilor la salariat si instituirea noii contributii sociale asiguratorie pentru munca;
38,7% - Necesitatea unor restructurari (concedieri individuale sau colective);
30,4% - Cresterea cheltuielilor de personal pentru toti salariatii din unitate;
9,3% - Probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export, generate de cresterea cheltuielilor salariale, contracte deja negociate la export pentru 2018.
De asemenea, 93,3% au spus ca, per ansamblu, reformele privind cresterea salariului minim, trecerea contributiilor la salariat si cresterea contributiilor pentru salariatii cu timp partial au generat efecte negative.
Intrebati ce nota ar da pentru reformele adoptate privind cresterea salariului minim, trecerea contributiilor la salariat si cresterea contributiilor pentru salariatii cu timp partial (1 - minim, 10 - maxim), respondentii au evaluat cu note foarte mici masurile respective.
Astfel, 52,9% au dat nota 1 pentru cresterea salariului minim la 1.900 de lei si numai 5,8% au dat nota maxima.
De asemenea, 60,6% au dat nota minima pentru trecerea contributiilor la salariat si numai 6,1% pe cea maxima.
Nu mai putin de 90% dintre respondenti au notat cu 1 cresterea contributiilor pentru salariatii cu timp partial si doar 1% au dat 10.
Potrivit CNIPMMR, evaluarea cu note foarte mici a masurilor ample de reforma adoptate in 2017 transmite autoritatilor mesajul mediului de afaceri ca pentru restabilirea increderii investitorilor in 2018 trebuie sa fie asigurate concomitent stabilitate, predictibilite, asezare justa a sarcinilor fiscale, reglementari inteligente, normalitate, respect, ceea ce celelate tari europene reusesc sa aplice.